antivries en kalk

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

antivries en kalk

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 21:12

Bericht door wch » zo 17 nov 2013, 11:52

Ik ben van plan het antivries-watermengsel in de motor te vervangen door koelvloeistof uit angst voor kalkafzetting.
Is het verstandig de motor even te laten draaien op een mengsel van azijn + water om evt. aanslag los te weken? of kan dit juist problemen opleveren?
mvgroet.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: antivries en kalk

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 21:12

Bericht door vuuren1 » zo 17 nov 2013, 19:15

Kalk ontstaat vanaf ca. 60 graden, er onder niet of nauwelijks.

Is het een direct gekoelde motor?

Even laten draaien werkt niet om te ontkalken, de thermostaat moet immers open gaan om circulatie door de motor te bewerkstelligen.
Daarnaast heeft azijn ook tijd nodig.

Azijn is een zuur en een zuur in een metalen motor is niet gezond maar soms is het wel nodig.
Als de bedrijfstemperatuur altijd goed is dan is een dergelijke behandeling niet noodzakelijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: antivries en kalk

Berichtdoor Blacktoppie » 21 Dec 2013, 21:12

Bericht door Blacktoppie » zo 17 nov 2013, 20:41

vuuren1 schreef:
Kalk ontstaat vanaf ca. 60 graden, er onder niet of nauwelijks.





hoe zit het dan met de kalk aanslag die je altijd op je romp hebt kan me niet voorstellen dat het daar ook zo warm is.?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: antivries en kalk

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 21:12

Bericht door vuuren1 » zo 17 nov 2013, 21:31

Is inderdaad niet zo warm maar dat groeit niet echt aan tot een isolerende laag. Het ziet er een beetje grijs uit.
Water bevat tijdelijke en blijvende hardheidsvormers en kalk is daar een van.

De kalk die jij bedoelt zijn droogresten en daarvan is de laagopbouw minimaal en anders dan kalkafzetting bij 60 graden en hoger.

Bij een gesloten koelsysteem gaat het over een beperkte hoeveelheid en dan is de kalkafzetting beperkt tot de hoeveelheid kalk die zich in het volume van de inhoud bevindt.
Dat is erg weinig.
Bij een open koelsysteem (directe koeling) gaat er oneindig veel water door de motor en zal kalk opbouwen vanaf 60 graden celsius.

Ik snap je vraagstelling, hopelijk kan je iets met het antwoord.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: antivries en kalk

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 21:13

Bericht door wch » zo 17 nov 2013, 22:11

ik geloof dat ik me dus niet direct zorgen hoef te maken.
dacht wel dat koelvloeistof een, voor de motor, betere samenstelling heeft dan het 'ouderwetse' antivries (o.a. smering).

t gaat om indirecte koeling en het temperatuurmetertje heeft altijd ongeveer 85 graden aangegeven.

(overigens heb ik dit onderwerp bij het andere forum moeten plaatsen; maar goed...hier krijg ik ook prima info)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: antivries en kalk

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 21:13

Bericht door vuuren1 » zo 17 nov 2013, 22:41

wch schreef:
ik geloof dat ik me dus niet direct zorgen hoef te maken.
dacht wel dat koelvloeistof een, voor de motor, betere samenstelling heeft dan het 'ouderwetse' antivries (o.a. smering).

t gaat om indirecte koeling en het temperatuurmetertje heeft altijd ongeveer 85 graden aangegeven.

(overigens heb ik dit onderwerp bij het andere forum moeten plaatsen; maar goed...hier krijg ik ook prima info)




Oke, Indirecte koeling, duidelijk!
In dat geval kunnen we je vraag/probleem vergeten.

Het is wel zo dat je beter koelvloeistof kan gebruiken omdat je dan weet dat er ook een anti corrosie werking van uit gaat (iedere 2 jaar vervangen).
(welk merk motor heb je? Bij een volledig gietijzeren motor is het vervangen nl. minder belangrijk)

Beter is een moderne koelvloeistof toepassen, kan minimaal 10 jaar mee (dan moet wel echt alle oude koelvloeistof verwijderd zijn).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: antivries en kalk

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 21:14

Bericht door wch » ma 18 nov 2013, 03:52

t gaat om een 'gedateerde' Mercedes OM 615.
is de koelvloeistof van Action/Praxis enzo goed genoeg?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: antivries en kalk

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 21:14

Bericht door vuuren1 » ma 18 nov 2013, 20:26

wch schreef:
t gaat om een 'gedateerde' Mercedes OM 615.
is de koelvloeistof van Action/Praxis enzo goed genoeg?




In een 615 mag het wel langer zitten (bij bv. een Peugeot niet).
De genoemde koelvloeistof is goed.
G12 type koelvloeistof mag altijd blijven zitten (heeft action ook) maar dan moet alle oude middel er echt uit zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: antivries en kalk

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 21:14

Bericht door wch » di 19 nov 2013, 12:12

Dank je Hans!
Ik ga voor de G12.
Action!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten