Vloer en isolatie op beton

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vloer en isolatie op beton

Berichtdoor HappyHarry » 26 Mei 2025, 22:41

Jullie ervaringen over het isoleren van de vloer op het (ballast) beton onderin het schip.
Vlakke betonnen vloer tussen de sporen, daar wil ik de vloer op maken door houten balken te leggen en daartussen pir platen, afdekken met vloerplaten, droogbouw vloerverwarming, heatfolie en eiken lamelpakket.
Ideeën: 1 cm pir plaat direct op beton, balkjes daarop, tussen opvullen met dikke pir platen, vloerplaten etc.
Of juist zwevend zodat er tussen beton en pir kan ventileren?
Dampfolie?
Gebruikers-avatar
HappyHarry

ligplaats: NL
info:

Re: Vloer en isolatie op beton

Berichtdoor Amersfow » 27 Mei 2025, 07:58

Idealiter is ballast verwijderbaar. Dus als het kan het beton er nu uithakken en betere ballast aanbrengen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 27 Mei 2025, 11:48

mijn mening maar ja .
het is bij veel schepen zo dat er tussen het gestorte beton en het vlak roest ontstaat en het vlak door rot nou dan zit je in de prijzen .
op schepen langer dan 20 meter moet aan de regels worden voldaan en mag er niet meer gedubbeld worden en word het uithakken van beton .
wij smeerden het vlak goed in met insmeer vet en brachten daar op los gestort of in zakken ontzuurd grind aan gelijk aan de hoogte van de katte sporen en dan de vloer ,,meestal de oude buikdenning onderkant ook goed ingesmeerd of wat ook gebeurde dik echt hechthout goed behandeld .
mar er zijn meer goede mogelijkheden dit deden we bij omgebouwde spitsen en luxe motoren .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor HappyHarry » 27 Mei 2025, 12:47

Amersfow schreef:Idealiter is ballast verwijderbaar. Dus als het kan het beton er nu uithakken en betere ballast aanbrengen.

Waarom zal ik de complete betonnen ballast vloer (60 m2) eruit hakken als deze er strak in ligt en de laatste CVO meting prima in orde is…
Gebruikers-avatar
HappyHarry

ligplaats: NL
info:

Berichtdoor Amersfow » 27 Mei 2025, 13:54

Tja, redenen genoeg lijkt me. Maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Wellicht kun je het dan helemaal huiselijk maken door er sleuven in te frezen en er dan vloerverwarming aan toe te voegen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 27 Mei 2025, 14:51

De beste man stelt een simpele vraag...
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 27 Mei 2025, 16:14

HappyHarry schreef:Waarom zal ik de complete betonnen ballast vloer (60 m2) eruit hakken als deze er strak in ligt en de laatste CVO meting prima in orde is…

Een betonnen ballast zit er voor jou oog strak in ,in werkelijkheid niet namelijk.
Staal zet bij warmte anders uit dan beton,dus je houd altijd een naad waar eventueel condensvocht langs de huid naar beneden kan lopen.
En een CVO meting is ook geen heilig middel,het is een momentopname,die niet eens elke cm2 van de huid op dikte na meet.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 27 Mei 2025, 16:55

Een lucht/ventilatielaag is altijd goed,,vooral met vloerverwarming creeer je hiermee ook nog een isolerende laag, zelfde principe bij spouwmuren etc.
Voordeel is dat je het beton ook opwarmt en evt vocht zal laten verdampen.
chaea

Berichtdoor Renegade » 27 Mei 2025, 22:34

chaea schreef:,............. creeer je hiermee ook nog een isolerende laag, zelfde principe bij spouwmuren etc.

Een spouwmuur is nog nooit een isolerende laag geweest.
Het buitenspouwblad is een beschermmuur tegen weersinvloeden,en beschermd het binnenspouwblad ,dat de draagmuur is ,tegen vochtindring van buiten af.
De spouw staat in open verbinding met de buitenlucht.
Dat kun je van een gesloten bak ,zoals een boot , niet zeggen.
Je vergelijk loopt compleet mank.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 28 Mei 2025, 05:35

@Renegade, ik tracht de vraag van ts te beaantwoorden, of hem iig te helpen ipv een niet gevraagd stuk te beantwoorden!

Een Spouw,Berlijnse of Chinese muur is verder niet belangrijk, het gaat om de gedachte.
Maar omdat je graag zout wil leggen, ik heb net genoeg verstand om te weten wat een spouwmuur is, maar bedankt voor het opzoeken.

Ik was in de veronderstelling dat het voor een ieder duidelijk was wat ik bedoelde, maar zal volgende keer hier rekening mee houden.

Terug naar de vloer.
chaea

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen