Blaasjes 2K lak

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Blaasjes 2K lak

Berichtdoor Lotte » 14 Okt 2024, 17:40

Onder de flex solar panalen, die op het dak van de kajuit liggen, zitten in de 2K verf blaasjes. De panelen zijn niet goed gemonteerd, waardoor vocht er onder bleef hangen.
Hoe kan ik dat stuk verf vervangen? Het is 2K van Epiphanes. Wat is verstandig? Dat stuk schuren? welke korrel? dan primer enz?
Ben er van bewust dat het er niet mooier op wordt, maar er komen glaspanelen voor in de plaats. Dat zal het zicht wat wegnemen.

Wie heeft goede raad?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Blaasjes 2K lak

Berichtdoor chaea » 14 Okt 2024, 18:26

Ik zelf zou de blaasje wegschuren met een fijne korrel en opvullen met een 2 k plamuur.
Daarna weer opschuren plus het oppervlak wat je ook wil verfen en dan aflakken met de 2 k doe je hebt gebruikt.
Ik zou zelf dan de gehele kajuitdak meenemen.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor aadbloem » 19 Okt 2024, 13:57

Lotte schreef:Onder de flex solar panalen, die op het dak van de kajuit liggen, zitten in de 2K verf blaasjes. De panelen zijn niet goed gemonteerd, waardoor vocht er onder bleef hangen.

Maar wat bedoel je met niet goed gemonteerd? Als het geen plakpanelen zijn dan moet er gewoon vrije onafgesloten ruimte zijn tussen paneel en dak. Ruimte waar regenwater en condens gewoon vrij spel zal hebben. De ruimte is dan enkele centimeters. Hoe zijn je panelen gemonteerd?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Okt 2024, 16:26

aadbloem schreef:Maar wat bedoel je met niet goed gemonteerd? Als het geen plakpanelen zijn dan moet er gewoon vrije onafgesloten ruimte zijn tussen paneel en dak. Ruimte waar regenwater en condens gewoon vrij spel zal hebben. De ruimte is dan enkele centimeters. Hoe zijn je panelen gemonteerd?

Flex Solar panelen zijn plakpanelen.
En die plak je vast met lijmkit ,en de randen kit je goed af.
Maar ook die worden warm ,en moeten die warmte ook kwijt.
Het verbaasd mijn dus niks dat er hun blaasjes op zijn verf zitten onder die panelen.

Op een camper of caravan heb je geen keus ,en heb je nog "rijwind koeling" tijdens het rijden .
Maar op een boot zou ik nooit plakpanelen plaatsen.
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor heuvels » 19 Okt 2024, 17:58

Ik denk dat een stalen dak de warmte wel afdoende afvoert. Ik heb een houten kajuitdak en heb daarom bewust gekozen voor starre zwevende panelen...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor gewoonmich » 20 Okt 2024, 08:31

Lotte schreef:Onder de flex solar panalen, die op het dak van de kajuit liggen, zitten in de 2K verf blaasjes. De panelen zijn niet goed gemonteerd, waardoor vocht er onder bleef hangen.
Hoe kan ik dat stuk verf vervangen? Het is 2K van Epiphanes. Wat is verstandig? Dat stuk schuren? welke korrel? dan primer enz?
Ben er van bewust dat het er niet mooier op wordt, maar er komen glaspanelen voor in de plaats. Dat zal het zicht wat wegnemen.

Wie heeft goede raad?

Glaspanelen maakt het geheel nooit mooier. Wij hebben daarom onze flex panelen vastgezet met klittenband. Zo behoud je toch een lucht spleet en kan het paneel toch zijn warmte kwijt. Bijkomend voordeel is dat ze makkelijk te verwijderen zijn. Al blijkt dat in de praktijk niet zo heel makkelijk want de klittenband houd erg goed. :roll:
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor Lotte » 24 Okt 2024, 22:41

De panelen heb ik destijds vastgeplakt met dubbelzijdig tape, wat werd aangeraden, om het zo vast te plakken. Heb er niet bij stil gestaan dat bv in de hoeken openingen/doorgangen ontstaan waar water langs kan lopen en onder te panelen gaat liggen rommelen bij extreem heet weer. Ik had de boel rondom moeten afkitten denk ik. Begreep ook dat flex panelen eerder last hebben van de warmte (omdat ze dat niet kwijt kunnen) en daardoor minder goed presteren dan zwevende glas panelen. Die ventileren beter aan de onderkant.
Bij het verwijderen van de panelen zat er zelfs al wat roest onder.
Er zal niets anders opzitten, denk ik, om het complete dak te schuren en van een nieuw 2k verfsysteem te voorzien.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor aadbloem » 25 Okt 2024, 14:42

Lotte schreef:De panelen heb ik destijds vastgeplakt met dubbelzijdig tape, wat werd aangeraden, om het zo vast te plakken. Heb er niet bij stil gestaan dat bv in de hoeken openingen/doorgangen ontstaan waar water langs kan lopen en onder te panelen gaat liggen rommelen bij extreem heet weer. Ik had de boel rondom moeten afkitten denk ik. Begreep ook dat flex panelen eerder last hebben van de warmte (omdat ze dat niet kwijt kunnen) en daardoor minder goed presteren dan zwevende glas panelen. Die ventileren beter aan de onderkant.
Bij het verwijderen van de panelen zat er zelfs al wat roest onder.
Er zal niets anders opzitten, denk ik, om het complete dak te schuren en van een nieuw 2k verfsysteem te voorzien.

Een buurman had hetzelfde probleem, ook opgelost door schuren en van een nieuw 2k verfsysteem te voorzien. De plakpanelen heeft hij hergebruikt, alles op 3mm dunne aluminium platen geplakt en op pootjes gemonteerd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen