Boiler door motor en diesel verwarming opwarmen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Boiler door motor en diesel verwarming opwarmen

Berichtdoor jaccomiranda » 06 Okt 2024, 19:06

Op onze motor is via het koelwater systeem de boiler aangesloten. Nu willen wij ook een diesel verwarming voor koelwater installeren.
Nu krijgen we allerlei adviezen over hoe dit kan worden aangesloten. Wat we niet willen is dat de motor ook wordt opgewarmd als de diesel verwarming aan staat.
Dit kan je bereiken door terugslagkleppen te gebruiken. Maar is dit wel levensduur bestendig?
Of met 2 elektrisch bedienbare 3-weg kleppen die aangestuurd worden door een eigen gemaakt printje. Als kachel aangaat open stand 1, als motor draait open stand 2, als koelwaterniveau daalt dan dicht.
Of met een warmtewisselaar op de motor. Dan sluit je ook gelijk een eventuele lekkage uit van de boiler, maar er moet wel altijd een pomp draaien zodra de motor aan gaat.

Wat zijn jullie ideeën en hebben jullie nog tips
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda

ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Boiler door motor en diesel verwarming opwarmen

Berichtdoor Renegade » 06 Okt 2024, 20:02

jaccomiranda schreef:Op onze motor is via het koelwater systeem de boiler aangesloten. Nu willen wij ook een diesel verwarming voor koelwater installeren.

Ik neem aan dat je boiler via een vloeistof verwarming wilt verwarmer.
Jouw benaming " Diesel verwarming dekt namelijk 2 kachels ,een zgnd "motorblok verwarmer" en een "luchtverwarmer ".
Wat we niet willen is dat de motor ook wordt opgewarmd als de diesel verwarming aan staat.

Heeft ook geen nut ,want je hebt normaliter geen kachelradiateur zoals in een voertuig,tenzij je voor de verwarming in de kajuit gebruik wilt maken van een radiator paneel gevuld met koelwater.
Dit kan je bereiken door terugslagkleppen te gebruiken. Maar is dit wel levensduur bestendig?
Of met 2 elektrisch bedienbare 3-weg kleppen die aangestuurd worden door een eigen gemaakt printje. Als kachel aangaat open stand 1, als motor draait open stand 2, als koelwaterniveau daalt dan dicht.
Of met een warmtewisselaar op de motor. Dan sluit je ook gelijk een eventuele lekkage uit van de boiler, maar er moet wel altijd een pomp draaien zodra de motor aan gaat.

Bij mij zat de boiler gewoon aangesloten op de voor dat doel aangebrachte aansluitingen.
Het koelcirquit van de motor bleef gewoon intact zonder kleppen etc.
Ik zou niet teveel kleppen etc aanbrengen in het koelcirquit van de motor ,want als er iets stagneert,dan heb je een groot probleem met een veel te hete motor.
Je verwacht veel te veel van een diesel blokverwarming qua het te bereiken watertemperatuur denk ik.
Een zgnd blokverwarming werkt het beste na stilzetten motor ,om het koelwater op temperatuur te houden.
Moet het vanaf koude temperatuur,dan wordt het veel lastiger.
Het is geen alternatief voor een CV ketel?
We hadden die dingen jaren terug in vrachtwagens.
Fantastisch spul om je koelwater op temperatuur te houden.
Om het op te warmen moet je meer geduld hebben.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Okt 2024, 21:54

Even omdenken:
Ipv een hoop gedoe om er een diesel verwarming bij te maken, gewoon vervangen door een 'hybride' boiler die én op het koelcircuit en op de walstroom kan?

Dat 'of the shelf' dingen en vergen minimale aanpassingen (alleen en 230V aansluiting)
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor jaccomiranda » 07 Okt 2024, 07:49

De boiler kan ook elektrisch verwarmen, maar als we ergens een paar dagen voor anker liggen dan is het wel makkelijk om de boiler elke dag even bij te warmen. En we hebben niet genoeg accu's/omvormers/aggregaat aan boord om het allemaal elektrisch te doen.
Jacco

Pikmeer 1050
10.70m X 3.40m
jaccomiranda

info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Okt 2024, 08:59

Neem aan dat je een boiler hebt. met een Electrische verwarming spiraal en een pijp spiraal ?
Wat vind je van een koelwater Blokland warmte wisselaar in serie met een olie water heater en je spiraal in de boiler ?
Als extra een driewegkraan en een kortsluit leiding met 2 T-stukken aan de warmtewisselaar. waarmee je deze dus aan en uit kunt zetten.
Dit nieuwe circuit heeft wel een eigen expansie tankje nodig !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jaccomiranda » 07 Okt 2024, 11:10

Er zit een boiler in met een pijp spiraal en 220v spiraal.
De pijp spiraal zit op de motor met een t-stuk en afsluiter op de koeling.
Ik heb nog een warmtewisselaar liggen vanuit een CV, die kan ik misschien gebruiken? Die olie water heater van Ali heb ik ook gekocht, een iets ander type/vermogen.
Als ik je begrijp @Wolf dan moet je de 3-weg kraan omzetten als ik de water heater wil laten verwarmen?
Hele goede tip over het expansie tankje, niet aan gedacht.
Jacco

Pikmeer 1050
10.70m X 3.40m
jaccomiranda

info:

Berichtdoor Renegade » 07 Okt 2024, 12:14

jaccomiranda schreef: En we hebben niet genoeg accu's/omvormers/aggregaat aan boord om het allemaal elektrisch te doen.

Even als voorbeeld .
Zoiets werkt ook niet als er geen spanning genoeg is .
https://www.amazon.nl/5KW-12V-Koelvloei ... B076FNVMDX
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Okt 2024, 12:38

jaccomiranda schreef:Als ik je begrijp @Wolf dan moet je de 3-weg kraan omzetten als ik de water heater wil laten verwarmen?

Met deze bypass pijp en afsluiter kan je de warmte wisselaar buiten het circuit plaatsen en raak je geen warmte aan de motor kwijt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen