jaccomiranda schreef:Op onze motor is via het koelwater systeem de boiler aangesloten. Nu willen wij ook een diesel verwarming voor koelwater installeren.
Ik neem aan dat je boiler via een vloeistof verwarming wilt verwarmer.
Jouw benaming " Diesel verwarming dekt namelijk 2 kachels ,een zgnd "motorblok verwarmer" en een "luchtverwarmer ".
Wat we niet willen is dat de motor ook wordt opgewarmd als de diesel verwarming aan staat.
Heeft ook geen nut ,want je hebt normaliter geen kachelradiateur zoals in een voertuig,tenzij je voor de verwarming in de kajuit gebruik wilt maken van een radiator paneel gevuld met koelwater.
Dit kan je bereiken door terugslagkleppen te gebruiken. Maar is dit wel levensduur bestendig?
Of met 2 elektrisch bedienbare 3-weg kleppen die aangestuurd worden door een eigen gemaakt printje. Als kachel aangaat open stand 1, als motor draait open stand 2, als koelwaterniveau daalt dan dicht.
Of met een warmtewisselaar op de motor. Dan sluit je ook gelijk een eventuele lekkage uit van de boiler, maar er moet wel altijd een pomp draaien zodra de motor aan gaat.
Bij mij zat de boiler gewoon aangesloten op de voor dat doel aangebrachte aansluitingen.
Het koelcirquit van de motor bleef gewoon intact zonder kleppen etc.
Ik zou niet teveel kleppen etc aanbrengen in het koelcirquit van de motor ,want als er iets stagneert,dan heb je een groot probleem met een veel te hete motor.
Je verwacht veel te veel van een diesel blokverwarming qua het te bereiken watertemperatuur denk ik.
Een zgnd blokverwarming werkt het beste na stilzetten motor ,om het koelwater op temperatuur te houden.
Moet het vanaf koude temperatuur,dan wordt het veel lastiger.
Het is geen alternatief voor een CV ketel?
We hadden die dingen jaren terug in vrachtwagens.
Fantastisch spul om je koelwater op temperatuur te houden.
Om het op te warmen moet je meer geduld hebben.