Welke boegschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Beemer » 11 Okt 2024, 11:17

broekie schreef:De moderne 6 blads heeft duidelijk meer effect.

Waarschijnlijk dat hier op de (heel) oude 3 blads Vetus schroefjes wordt gedoeld. Heb deze meermalen vervangen voor de modernere meerblad Vetus schroef, inderdaad veel effectiever.
Maar ik meen dat deze topic over CUPA schroef ging. En die CUPA schroeven zijn grote drieblads bronzen schroeven en voldoen uitstekend.
Niet vergelijkbaar met de kleinere Vetus boegschroeven.
Op de CP90 zit een 30 cm grote bronzen schroef, precies afgestemd op de bijgeleverde tunnel.
Beemer
 
Berichten: 458
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Wolf1 » 11 Okt 2024, 14:03

broekie schreef:Kijk ook eens naar het type propeller. De moderne 6 blads heeft duidelijk meer effect.

Het effect is bepaald in het opgenomen vermogen, en dat zie je op de ampèretang.
Je gaat de motor, dus zwaarder belasten !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2109
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Martin65 » 13 Okt 2024, 08:40

Gisteren de boot overgevaren naar de winterhaven. De boegschroef bromde tijdens het testen nog iets en later deed ie niets meer, accu's nog steeds goed vol. Komende zaterdag gaat de boot uit het water dus testen wordt lastig.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Amersfow » 13 Okt 2024, 08:52

Ff met startkabels de motor aan de accu koppelen, kost 10 minuten. Als je dan verschil merkt weet je wat je te doen hebt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2198
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Beemer » 13 Okt 2024, 12:43

Martin65 schreef: De boegschroef bromde tijdens het testen nog iets en later deed ie niets meer, accu's nog steeds goed.

Mogelijk simpelweg ‘versleten koolborstels’. Zelf zou ik e.e.a controleren en repareren. Nieuwe borstels, lagers en keerringen, en je hebt weer een motor als nieuw. Hoe simpeler dan het monteren van geheel ander type boegschroef motor.

Maar, indien een beter gevoel bij een nieuwe schroef, dan beslist dat doen :lol: :lol:
Beemer
 
Berichten: 458
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor sinty » 13 Okt 2024, 13:40

Dat is het enige nadeel van een cupa. Dat de motor in de tunnel zit.ik heb ze er ook inzitten boeg en hekschroef en stuwkracht valt tegen. Gebruik ze ook nooit ik heb de 40 dus 12 volt boot weegt 13 ton ik denk dat de cupa 40 er te ligt voor is. maar zou zowiezo graag een andere boegschroef willen , waar je bij kunt komen zonder de kant op te moeten gaan
Maar is dat uberhaupt mogelijk om bv vetus te plaatsen op de tunnel van de cupa??
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 325
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Renegade » 13 Okt 2024, 15:02

sinty schreef:Ik heb ze er ook inzitten boeg en hekschroef en stuwkracht valt tegen.

Dat komt ook doordat de motor in de tunnelbuis zit.
Er zit wel een mooie grote schroef op ,maar nog steeds beperkt de motor in de doorstroom opening de stuwkracht van het stuwwater.
In een "straalbuis" moeten er zich in feite geen tot zo min mogelijk afremmende factoren bevinden .
Een "aandrijving" heb je zowiezo nodig,maar moet een motor dan compleet in een straalbuis?
En voor het onderhoud is het ook geen optie, want de boot zal uit het water moeten.
Gelukkig zijn er betere alternatieven.
Heb je binnen genoeg ruimte ,en is een boegschroefmotor geen obstakel?
Neem dan geen Cupa ,maar een Vetus of een Side Power.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor sinty » 13 Okt 2024, 15:33

@renegade. Dat bedoel ik ook. , ik heb plenty ruimte voor een andere boegschroef
Vraag me alleen af of de tunnel van de cupa te herbruiken is
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 325
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Renegade » 13 Okt 2024, 16:02

sinty schreef:Vraag me alleen af of de tunnel van de cupa te herbruiken is

In principe moet dat gaan .
Een tunnelbuis is tunnelbuis.
Alleen deze is bij jou ruim 27 cm in doorsnee.
2 gaten dichtmaken,en met de mal van een andere ,een nieuw gat erin maken.
Waar je tegen aan loopt ,is dat je eentje moet hebben met een 10 inch propellertje, wil je de originele koker gaan gebruiken.
Vetus heeft ook wel eentje.
Of de doorgang excentrisch verkleinen in het midden.
Dat is het in principe nu ook ,d.m.v. de cupa motor zelf.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor sinty » 13 Okt 2024, 16:26

Ik ga het eens uitzoeken, de hekschroef mag blijven zitten, die gebruik ik zowiezo nooit eigenlijk een overbodig iets voor mij, maar hij zat er al in destijds. Met de schroefwerking gaat het altijd perfect, boegschroef kan handig zijn in sommige situaties en vind die belangrijker om te vervangen. Ga is kijken wie daar zin in heeft
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 325
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast