Welke boegschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Welke boegschroef

Berichtdoor Martin65 » 05 Okt 2024, 20:39

Onze stalen motorboot van 12 meter is nu nog voorzien van een oude Spijkstaal boegschroef. De boegschroef doet het nog steeds prima maar heeft veel te weinig vermogen. Vanaf windkracht 3 heeft ie geen enkel effect meer.
Komende winter wil ik dan ook een nieuwe plaatsen. Alleen welk merk? Vetus komt natuurlijk heel veel voor. De nieuwe Bow Pro proportionele serie ziet er gelikt uit. Maar daar is het prijskaartje ook naar. Verder lijkt het me ingewikkeld, de canbus heeft altijd 12V nodig, op de filmpjes die ik zie gaat na het inschakelen altijd een ventilator direct lopen.
Ik neig dus meer naar een traditionele boegschroef. Maar welk merk?
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Renegade » 05 Okt 2024, 21:48

Martin65 schreef:Maar welk merk?

Side-Power van Sleipner .
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor jkb » 05 Okt 2024, 22:37

Als je de bestaande boegschroef een proportionele aansturing geeft schijnt het vermogen ook beter te worden. Hoeveel weet ik niet. Maar kan wellicht een oplossing zijn.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 06 Okt 2024, 09:12

Martin65 schreef:Onze stalen motorboot van 12 meter is nu nog voorzien van een oude Spijkstaal boegschroef. De boegschroef doet het nog steeds prima maar heeft veel te weinig vermogen. Vanaf windkracht 3 heeft ie geen enkel effect meer.

Spijkstaal is een Paulides uit Sprangcapelle motor,
Volgens mij is die motor zwaar zat voor een 12m bootje !
Zou eerst de opgenomen stroom eens meten.

jkb schreef:Als je de bestaande boegschroef een proportionele aansturing geeft schijnt het vermogen ook beter te worden. Hoeveel weet ik niet. Maar kan wellicht een oplossing zijn.

Die DC-regelaars zijn volgens het PWM (Puls Width Modulation) principe, hoe gaat daar meer vermogen uit komen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 06 Okt 2024, 09:52

Zou eerst de opgenomen stroom eens meten.

Dat kan ik wel eens doen. Ik heb een DC stroomtang en dan is het makkelijk te meten.
Ik heb de originele documentatie ook nog wel en zal eens kijken wat er op staat wat voor vermogen hij moet hebben.
We hebben ons er al 17 jaar mee gered, maar je hebt altijd wel eens een situatie dat je niet makkelijk op de touwtjes af kunt meren en dat je min of meer op je boegschroef aangewezen bent.
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Berichtdoor Rene » 06 Okt 2024, 10:15

Ik heb op onze 10 meter boot een Craftsman Marine 80KGF, 24 volt boegschroef geplaatst, deze heeft ook een afstandsbediening wat ik wel prettig vind als ik alleen vaar.

René
Zij wilde de wereld zien, hij installeerde google earth.
Gebruikers-avatar
Rene

ligplaats: Giethoorn.
info:

Berichtdoor jkb » 06 Okt 2024, 12:58

Wolf1: minder cavitatie, dus minder verlies in werking? Dan als het ware meer vermogen.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Okt 2024, 13:06

Ik heb een jaar met een zwakke boegschroef gevaren, tot die er helemaal mee stopte. De overgang van de kabel naar de zekering was helemaal doorgebrand. Na opnieuw alles aangesloten te hebben ineens verbazend goed werkende boegschroef. Snel te testen door even stevige startkabel van accu naar boegschroef te leggen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 06 Okt 2024, 13:54

jkb schreef:Wolf1: minder cavitatie, dus minder verlies in werking? Dan als het ware meer vermogen.

Ik noem dat een te kleine tunnel diameter !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 06 Okt 2024, 18:51

Martin65 schreef:Onze stalen motorboot van 12 meter is nu nog voorzien van een oude Spijkstaal boegschroef.

Beste Martin, waar praten we nu over?
Je info is wel erg summier, welk type motor heb je, 12v of 24 volt, wat zijn je voedingsaccu's, waar staan deze, dikte en lengte van je voedingskabel, etc.

Spijkstaal boegschroeven zijn nu al jaren in de handel onder de naam Cupa.
Cupa heeft 3 modellen: CP40, CP 50 en CP 90.

De Cupa CP 90 is een 24v boegschroef van 7kW, als die niet sterk genoeg is dan weet ik het niet meer …… (legio grote rondvaartboot in Amsterdam is er mee uitgerust).
Maar ook de CP 40 (12Volt) en CP50 (24 volt moeten bij een juiste voeding beslist voldoen.

Door te dunne/lange draden heb ik wel eens een spanningsval naar 8 volt gemeten bij een hek-/boegschroef. Ja, dan kun ook geen vermogen meer op je schroef verwachten!
Mijn advies controleer je stroom en spanningsval. Datgen wat ook Amersfow en Wolf1 adviseren.

Ben benieuwd naar de resultaten van je metingen ;)
Laatst gewijzigd door Beemer op 06 Okt 2024, 21:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen