Wie heeft er ervaring mee ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wie heeft er ervaring mee ?

Berichtdoor chaea » 24 Sep 2024, 18:53

Ik snap heel goed wat Aad bedoeld, er kunnen dan wel regels en wetten zijn maar dat betekend niet automatisch dat men zich daar direct aan kan houden. In dit geval is er een regel maar is er amper geinvesteerd in de uitvoering en handhaving.

En aangezien ik nog vele boten met pomptoiletten zie, en in havens nog steeds met regelmaat " overtreders" spreek, is het nog steeds een loosfestijn en dat zal niet veranderen als de voorzieningen niet op orde zijn.

Overigens kan je een camping met een jachthaven vergelijken, daar zijn sanitaire voorziening en de meesten maken daar gebruik van. Maar bij natuurkampeerders is dat anders, die poepen en plassen gewoon in een kuiltje en dekken dat af.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Oeverloos » 24 Sep 2024, 18:56

Vroeger, eind jaren 50, zwom ik in de buitenhaven van Edam, net even voor de zeesluis.
Mijn vader had daar een zelf gemaakte boot liggen.
Tijdens het zwemmen kwam je geregeld zware jongens tegen.
Die kwamen met het schutten mee naar buiten.
Je wist niet beter.
In de jaren 80 kwam er een Saga.
Pracht schip, maar je zat wel weer in de zomer met je handen in de essetee.
Hand pomp wc verstopt.

Twee jaar terug in Denemarken een lekkende wc.
Zeewater onder de vloer van de kombuis.
Een Amerikaans top merk, genoemd naar een rivier nog wel,
maar toch lekken via een simmer ring op de as van de motor.
Na 14 jaar intensief gebruik nog niet eens zo gek.
Maar wel weer demonteren en essetee.
Na twee keer demonteren en monteren en nog steeds lekken,
het ding in de haven container.

Heb nu een Jabsco silent flush.
Paste niet in de oude gaten.
Eindeloos gepiel.
Heb het paneeltje er af geknipt.
Drukknopje met “zoetwater”, “zoutwater” en naar “weg pompen”.
Pomp de inhoud netjes in de 140 liter zwart water tank.
De pies niet, die gaat naar buiten,
want dat mag.
Heb daar een drieweg kraan voor van Truedesign.
Dan nog een zware Rheinstrom pomp die de zwartwater tank kan leegpompen
als we ver op zee zijn.
De installatiekosten van dit alles is adembenemend.

Hier in Denemarken geldt een verbod op het lozen van zwart water in havens.
Bijzonder is dat alle Denen en Zweden zich daar heel strikt aan houden.
Moeders zitten met hun progenitur toe te kijken als
dat speelt in een hoekje van de haven speciaal voor kleintjes.
Het idee dat je daar zwart water in zou pompen is alleen al absurd.
Duitsers doen dat toch.
En een enkele landgenoot ook maar geeft dat eerlijk toe.
Maar als je een Duitser privé bij een biertje vraagt,
zeggen ze, dat ze daar niet beter over praten.
Een bergje met papier onder hun boot zichtbaar in het kristal heldere water,
geeft hun weg.
Misprijzende blikken van langslopende moeders ook.

Wij hier in Friesland zijn geen haar beter.
Onze cultuur is naar buiten pompen.
Natuur is natuur en je moet gewoon je mond dicht houden bij het zwemmen.
Kijk maar bij het starteiland of de Rengerspolle.
Zo ben ik ook groot geworden.

Maar ik heb de zeden van de Denen en Zweden overgenomen.
Dus ik houd alles aan boord.
Op de eilanden in de Zweedse scherenkust staan overal houten huisjes.
Iedereen loopt daar heen.
Als je daar gaat kijken na een druk weekend
vind je daar een droog wc.
Met achter het houten huisje een mestvaalt.
Wordt beheerd en van wc papier voorzien door de park ranger.
Niks geen stank, en alles kraak helder.
En niemand neemt al het wc papier mee.
Iedereen doet netjes de deksel op het gat.
Het is onze gezamenlijke wc.
Ik was onder de indruk.

Separett droogtoiletten gebruiken de Zweden ook in hun zomerhuisjes.
In de US zie je ze ook wel bij boaters.
B.v Air head en Nature’s head.

Als je de essetee met water gaat mengen bij het wegpompen
krijg je een hele boel vies water.
Maar als je een droogtoilet leegt,
doe je een klein zakje in de vuilcontainer.
Dat mag.

Als ik niet meer mag pompen dan denk ik over zo’n droogtoilet aan boord.
Het klinkt eng als Nederlander maar het is simpel.
En je moet over het idee heen stappen.

De technische wc installatie kan dan weg,
Weg buitenwater en drinkwater gespoelde wc pot,
weg huid doorvoer met buitenwater pomp met filter,
weg kranen, leidingen, witte geur dichte slangen,
weg met kalk verstoppingen door het spoelen met zeewater.
weg rvs tank, Vetus ontluchting koolstof filter, afvoerslang en vermaler pomp.

Maar nu nog niet.
Oeverloos

ligplaats: Denemarken
info:

Berichtdoor aadbloem » 24 Sep 2024, 20:02

Renegade schreef:Waarom blijf je dan niet in die tijd hangen ,als je toch de vergelijkingen met destijds wilt maken?
Wat jij doet ,zijn de laatste stuiptrekkingen om maar een reden te bedenken om er onderuit te kunnen komen.

@Renegade
Je snapt totaal niets van mijn verhaal. Je geeft er je eigen draai aan en gaat verder met zeuren.
Ik vertel over vroeger en geef aan dat we op weg zijn om het te verbeteren, een evolutie van zwartwaterbeheer.
@Bas, ja hoor het al in 2009 geregeld moeten zijn, natuurlijk joh. Accepteer toch dat het wat langzamer gaat dan gewenst.

chaea schreef:Ik snap heel goed wat Aad bedoeld, er kunnen dan wel regels en wetten zijn maar dat betekend niet automatisch dat men zich daar direct aan kan houden. In dit geval is er een regel maar is er amper geinvesteerd in de uitvoering en handhaving.
En aangezien ik nog vele boten met pomptoiletten zie, en in havens nog steeds met regelmaat " overtreders" spreek, is het nog steeds een loosfestijn en dat zal niet veranderen als de voorzieningen niet op orde zijn.
Overigens kan je een camping met een jachthaven vergelijken, daar zijn sanitaire voorziening en de meesten maken daar gebruik van. Maar bij natuurkampeerders is dat anders, die poepen en plassen gewoon in een kuiltje en dekken dat af.

Dank chaea

@Oeverloos
essetee ??
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor bas » 24 Sep 2024, 23:49

@Bas, ja hoor het al in 2009 geregeld moeten zijn, natuurlijk joh. Accepteer toch dat het wat langzamer gaat dan gewenst.

Heeft niks met mijn acceptatie te maken. In 2009 is het loosverbod ingegaan en zou alles geregeld moeten zijn. Nu zijn we 15 jaar verder en nog geen klap opgeschoten op dat vlak en krijg je aanvullende regelgeving voor je kiezen om het alsnog te regelen. Met als bijkomend nadeel dat je nu in een tijdperk leeft waarin 18 miljoen Nederlanders een mening hebben over waterkwaliteit en het overgrote deel niks met bootjes heeft.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Renegade » 25 Sep 2024, 12:07

chaea schreef:......., er kunnen dan wel regels en wetten zijn maar dat betekend niet automatisch dat men zich daar direct aan kan houden.

Een mooie domme redenering.
Had het niet van jou verwacht trouwens.

Geef eens een reden aan ,waarom "men" zich daar niet gaan kan houden?
Alle nieuwe boten moeten sinds 2007 voorzien zijn van een zwart watertank.
Je kon er dus op wachten ,dat er voor bestaande boten ook zoiets ging komen.
Maar de Nederlander zou de Nederlander niet zijn, om te wachten tot het allerlaatste moment ,en dan gaan hinten op het mogelijk slecht te controleren beleid.
Dat is een eigenschap van de Nederlander.

En het had een rare boel opgeleverd als enkelen " zich niet automatisch aan de regel zouden houden" toen de Zweedse overheid in de jaren 70 het wegverkeer van links rijdend naar rechts rijdend overzette in èèn nacht.
Kun je je voorstellen als daar mensen waren geweest , ze reden in auto's met rechts stuur ,als die zich daar mentaal "nog niet aan zouden kunnen houden" ,hoe het daar dan was afgelopen?

In dit geval is er een regel maar is er amper geinvesteerd in de uitvoering en handhaving.

Dat gaat jou noch een ander aan.
De wetten zijn aangenomen in het parlement , zijn daarna bekrachtigd in de senaat,hebben in de Staatscourant gestaan, dus iedereen had kennis kunnen nemen van de maatregelen.
En/of de uitvoerbaarheid van een maatregel niet te handhaven is , dat is niet aan jou om dat te beoordelen ,maar het is enkel aan jou om de wet na te leven.
Jouw argument snijd bij de rechter totaal geen hout.

Maar ik schreef het al eerder .
Het is de mentaliteit van de Nederlander.
Die vinden overal iets van.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Sep 2024, 12:18

Nou Rene, jij bent dan wel een echte Nederlander. Jij vind overal iets van, en vaak niet gehinderd door veel kennis. Kun je je frustraties niet ergens anders blaten? Ik vind het bijzonder weinig toevoegen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 25 Sep 2024, 12:42

Amersfow schreef: Ik vind het bijzonder weinig toevoegen.

Heb je er wel eens over nagedacht ,wat deze posting van jou dan hieraan toevoegt ?
Of kwam je brein tijdens dat tikken op het toetsenbord niet op die gedachte.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Sep 2024, 13:01

Ja had gehoopt dat je ergens anders ging klagen, volgens mij heb je daar zat sites voor. Niet dus, jammer.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 25 Sep 2024, 14:35

@ Renegade, is niks doms aan.

Het is gewoon niet in orde, kunnen we eindeloos over discusseren maar de huidige situatie geeft mij gelijk.

Als ik ongelijk heb dan kan jij nu vrij in het water zwemmen zonder deeltjes ontlasting om je heen.

Voor de rest ga ik mij onthouden van deze discussie omdat ik mij er niet een beetje druk om wil maken ( neen ik loos niet)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Tonny » 30 Sep 2024, 18:45

Ik ga nog een beetje olie op het vuur gooien :lol:

Natuurlijk gebruik ik de zwartwatertank als ik in een haven lig of op plaatsen waar gezwommen wordt. Die leeg ik dan op groot water (rivier, Amsterdam-Rijn kanaal, o.d.)

Uiteraard ligt er een hoop beroepsvaart langs kanalen en in havens (nee niet op een Markrite steiger, tsjonge jonge wat een domme opmerking was dat....) en varen ze niet constant van A naar B. Die gaan namelijk in het weekend de kinderen van het internaat halen (niet de multinational-rederijen maar de familie-scheepvaart). En zijn ook wel eens niet aan de reis of moeten wachten om gelost of geladen te worden, hebben onderhoud nodig, etc.

Ik ben deze week naar Antwerpen gevaren, onderweg honderden schepen zien liggen!! De andere (de grote rederijen) hebben contracten en varen 24/7 met een hoop personeel dus poepen die ook meer :mrgreen:

Op mijn reis deze zomer van 2.300 km, ben ik welgeteld een Bilgeboot tegen gekomen (in Duitsland). In Nederland heb ik er geen een gevonden (op WWW) die zwartwatertanks afpompt. Maar misschien heb ik wel niet goed genoeg gezocht :roll:

Die 150.000 pleziervaarders met toiletten geloof ik ook niks van: 10% vaart waarschijnlijk nooit meer (de wrakken die je in elke haven wel ziet liggen, langzaam te zinken), dan zijn er een hoop boten die misschien maar een paar weken per jaar varen en uiteraard de pensionado's die 3 maanden in de zomer varen en een enkeling die op de boot woont. En natuurlijk zijn er die, die zich braaf aan de regels houden en netjes laten afpompen of op zee lozen. Gemiddeld poept een mens 128 g. per dag (Quest.nl). Ook gemiddeld maar met 2 personen aan boord, soms alleen, soms met een paar kinderen (die poepen dan weer minder) :) de huurboten dan weer met 4 of 6 mensen aan boord (want anders is het niet te betalen). Als je dat allemaal eens omrekent en over de 7.650 km2 oppervlaktewater in Nederland (Wikipedia) verdeeld kom je ergens uit op 6-8 mg (ja mili-gram) poep/m2 water/dag (hier of daar meer/minder): WAAR HEBBEN WE HET OVER?

Ik weet niet wat jullie eten maar fecaliën drijven zelden maar zakken naar de bodem waar ze door de aldaar levende organismen opgeruimd worden, zoals dat overal in de natuur gebeurd. Langzamer dan in zo'n zuiveringsinstallatie maar heel natuurlijk. Eigenlijk kan de natuur niet zonder fecaliën, dan zouden namelijk een hoop organismen afsterven. En dat willen de "groenen" toch niet? Nogmaals: een druppel op een gloeiende plaat, of nee: misschien komen ze over een paar jaar wel weer terug op het besluit dat we niet mogen lozen en moeten we lozen om de diversiteit van organismen te garanderen :o

Zoals ik al eerder aangaf: iedereen mag er anders over denken. Doe er mee wat je wilt maar blijf eens een keer beschaafd en noem me geen egoïst of onkundige!
Tonny

ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen