Wie heeft er ervaring mee ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wie heeft er ervaring mee ?

Berichtdoor aadbloem » 23 Sep 2024, 21:31

Renegade schreef:Daar vinden ze wel iets op.
Ik verwacht niet dat er iets op komt zoals een zegel op 20 f container.

Mijn boot is voorzien van een 170ltr zwartwatertank en die wordt ook daadwerkelijk gebruikt want er is bewust geen driewegkraantje naar buiten om direct verse fecaliën te lozen. Uiteraard kan ik wel bij volle tank naar buiten pompen en dat doe ik onderweg van A naar B. Dat gezegd hebbende, Ik zwem nooit bij de Marekrieten of andere drukke zwemstrandjes, vrijwel elk bootje loost daar nog van alles. Ik heb begrip voor je standpunt. Maar wat bedoel je met onkunde? De binnenvaart is veel te machtig om aan te pakken, de binnenvaart smeert nog met allerlei teerproducten, giftige antifouling producten, loost 365 dagen per jaar, overal en ook nog veel zonder tank. Ontlucht ook nog waar ze varen, weliswaar van A naar B maar dat mag ook niet.

Renegade schreef:Daar vinden ze wel iets op.

Het kan nooit te ingewikkeld of geavanceerd worden want zodra ik buitengaats ga of de grens over naar Belgie moet ik het zegel legaal kunnen verbreken. Bij terugkomst moet ik al een nieuwe zegeltje(s) aan boord hebben en zelf aan kunnen brengen. Van een zegeltjes administratie kan helemaal geen sprake zijn, te veel rompslomp En eigenlijk wil RWS al dat gedoe niet, ze zitten van begin af aan al niet te wachten op dat recreatie-bootjes loosverbod. Ze hebben nog geen technisch idee hoe of wat zegeltechnisch uit te voeren en ook geen personeel om te handhaven.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor bas » 23 Sep 2024, 22:14

Watersport kijken als individu naar een hele sector. Vanuit persoonlijk oogpunt snap ik dat maar in deze discussie slaat het nergens op. Dan moet je de watersport sector als geheel vergelijken met de binnenvaart als je dat zonodig wilt. Dan blijkt in absolute getallen de watersport 30 x zo groot te zijn als de binnenvaart.
Voor de rest een kansloze discussie en al lang en breed een bekeken zaak. Lozen mag al 15 jaar niet meer en omdat iedereen er letterlijk schijt aan haf krijg je nu de klepel op je neus met onmogelijke regels en apparaten. Heeft de sector m.i. volledig aan zichzelf te danken. Niet zozeer de individuele watersporter die nergens terecht kan met zijn tank
vol stront, wel een HISWA die ook nooit werk gemaakt hebben dat hun leden werkende installaties moesten leveren.
Qua verzegeling....kan volgens mij idem als met de verzegeling van de bilgeafsluiter in de binnenvaart. Gewoon zelf een hangsloten erop hangen met elders aan boord de sleutel.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor aadbloem » 23 Sep 2024, 22:21

bas schreef:Dan blijkt in absolute getallen de watersport 30 x zo groot te zijn als de binnenvaart.
Bas
Die zou ik wel eens in getallen willen zien, vergeet niet dat je de binnenvaart met 4 moet vermenigvuldigen. Gemiddeld is er maar drie maanden echt serieuze voltallige recreatieve watersport bemand en actief schat ik. Gemiddeld hè.
aadbloem

info:

Berichtdoor bas » 23 Sep 2024, 22:28

Naar schatting 150000 pleziervaartuigen met toiletvoorziening, dat is waar ze nu mee rekenen in ieder geval. Tegen net geen 5000 binnenvaartschepen. 56% vrachtschepen, 27% duwbakken zonder voorzieningen en de rest is overig. (CBS)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor Renegade » 24 Sep 2024, 14:54

bas schreef:Naar schatting 150000 pleziervaartuigen met toiletvoorziening, dat is waar ze nu mee rekenen in ieder geval. Tegen net geen 5000 binnenvaartschepen.

Dat is ook een uit lucht gegrepen getal.
M.i. kan de 1 er wel voor weg, maar dan is het nog het 10 voudige van de beroepsvaart dat voor het grootste 3 a 4 maanden gebruik maakt van gebieden waar men wil
recreëren.
En in die 3 a 4 maanden heeft grosso modo letterlijk en figuurlijk "schijt" aan zijn of haar medemens die in hetzelfde gebied recreëerd.
Want de uitgang van de stronttank zit toch onder het wateroppervlakte.

Vroeger kampeeerden we veel.
Maar ik nog nooit een kampeerder gezien ,die ee porta potti leegde naast de tent of caravan.
Waarom kan het daar wel met fatsoen,en waarom op het water niet?

Waarom moet het zwemwater verziekt worden door imbecielen van laag mentaal allooi ten nadele van anderen die daar gebruik van wensen te maken?
Vroeger in mijn jeugdjaren,( wij woonden aan het Afwateringskanaal van Duurswold) gingen we met anderen van het buurtschap savonds na schooltijd in de zomer zwemmend naar Steendam , 1 kilometer en lopend weer terug.
Het zou daar misschien nu nog wel kunnen,want aanlegplaatsen zijn daar niet.

En @bas heeft in zijn voorlaatste posting het ook al duidelijk gemaakt.
De watersport is zelf debet aan het feit dat deze regels er nu zijn,en dat men de boel wil verzegelen,want van enige medewerking vanuit de rnens zelf ,is wachten totdat je een ons weegt ook.

Achter vele boten zitten zwemplateau of ze hebben zwemtrap achterop.
Maar waar kun je met goed fatsoen nog zwemmen in de buurt van een met stront vervuild water bij een Marrekrite of andere steiger?

En deze regelgeving hebben we te danken aan die onverlaten die maar weer de vergelijking gaan maken met de binnenvaart , dat grosso modo in een totaal ander gebied opereert,en zich zelden vertoont in recreatie gebieden ,en nooit de oorzaak bij zichzelf legt.
Het toppunt van egoïsme. Ik eerst en dan een ander.
En diezelfde egoïst gokt nu op handhaving ,dat er misschien niet dan komt.
Gewoon bevoegdheden toekennen aan RWS en de BOA's
Ze mogen van mij de wet dusdanig aanpassen op sanctie gebied " indien bij handhaving blijkt ,dat gebruiker niets aanpast en men nog steeds vrij kan lozen ,dan volgt terstond verbeurd verklaring vaartuig .
Lik op stuk beleid.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor bas » 24 Sep 2024, 15:12

Dat is ook een uit lucht gegrepen getal.
M.i. kan de 1 er wel voor weg,

Kan, geen idee. Ik heb niet nageteld in ieder geval. Maar dat is wel het getal waar nu vanuit gegaan wordt. En ook hier...als je altijd je hakken in het zand gezet hebt tegen wat voor vorm van administratie dan ook dan worden de getallen in dit soort discussies naar alle waarschijnlijkheid in je nadeel afgerond door de tegenpartij en je kunt er weinig tegenin brengen.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2024, 15:52

Ik heb letterlijk nooit enige belemmering gevoelt voor zwemmen bij een aanlegplaats. Weet niet wie dat wel heeft. En ik rij ook niet elektrisch en ben thuis niet van het gas af en ga dat ook niet doen totdat het niet anders meer kan.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 24 Sep 2024, 16:23

Renegade schreef:Vroeger kampeeerden we veel.
Maar ik heb nog nooit een kampeerder gezien ,die een porta potti leegde naast de tent of caravan.
Waarom kan het daar wel met fatsoen,en waarom op het water niet?

Over vroeger gesproken, vroeger, in de middeleeuwen, werd de strontemmer gewoon in de steeg geleegd. Toen dat uit de hand liep, er viel te weinig regen om de steeg te spoelen, en de stank niet te harden was werden de strontemmers opgehaald en in de sloot geleegd. Dat leidde tot de schitterende uitvinding van het riool. Er werd een buis vanuit de woning naar de sloot gelegd. In de woning werd een kamertje gebouwd waarin een zitplank met een gat boven de buis aanwezig. Hele straatjes werden op de buis aangesloten. Deze buis kreeg de naam: collecteur. Ver na de tweede wereldoorlog is men na gaan denken om de buis niet meer direct naar de sloot te laten lopen maar naar een rioolzuiveringsinstallatie. Tot in het nieuwe millennium zijn gemeenten ook woonboten aan gaan sluiten op het riool. Waarschijnlijk zijn er nog steeds woonboten in verafgelegen gebieden, veraf van het dichtstbijzijnde riool, die nog steeds in de sloot lozen. Nu zijn de bootjeseigenaren aan de beurt, die mogen ook niet meer in de sloot lozen. Dit is een proces van jaren en het moet nog wennen, voorzieningen zijn nodig en dat lukt nog niet 1-2-3. Onze jachthaven met meer dan 100 bootjes heeft inmiddels ook al een afzuiginstallatie. Als je als weekendvaarder op zondagmiddag bijtijds terug bent ben je na een uurtje of twee aan de beurt bij de afzuiginstallatie. Kom je echter na zessen dan kan je aansluiten in de file bij de afzuiginstallatie en ben je waarschijnlijk dinsdagmiddag aan de beurt.

Beste Renegade, geduld en niet teveel schelden op al die fatsoenlijke bootjesvaarders van goede wil, want dat zijn we immers allemaal. In de jaren 60 en 70 toen het drukker werd op het water zag je nog wel eens een drol voorbijdrijven, tegenwoordig hebben we om dat te verbergen verplulverde weeceepompjes in het hokje in de boot.

Twee jaar geleden was ik in Parijs met de boot, op de steiger was om de 4 boten een deksel voor de afzuiging aanwezig en die had permament forse onderduk. Iets verderop stond een steekwagentje met 15 meter slang om je zwarte dektop te verbinden met dat afzuigpunt. Er was dus geen file bij de afzuiginstallatie. In dat zelfde jaar was ik Valenciennes in de jachthaven en daar stond per 3 boten een kast met een dergelijke slang op de steiger ook om je zwartwatertank leeg te zuigen. Vioorlopig moetik nog vaak varend naast de binnenschipper en gelijk met hem een volle tank naar buiten pompen en dat doen we onderweg van A naar B.
Er zijn ook nog bootjes die dat voor eeuwig aan de Marekriten steiger mogen blijven lozen, die alleraardigste leuke kleine sleepbootjes, oude bedrijfsvaartuigen en de bruine vloot. Alles wat ten tijde van de lozingswet 50 jaar of ouder is heeft ontheffing. Nieuwe schepen daarintegen gebouwd na 1998 dienen volgens CE wetgeving voorzien te zijn van een zwartwatertank.

De zwartwater evolutie is gaande alleen zal het nog wel even duren. Geduld dus beste Renegade en veel zwemplezier. Zelf zwem ik nooit in buitenwater, onder de 30 graden water heb ik altijd problemen met de temperatuur, cold-shock.

Groet en veel geduld gewenst
Aad
aadbloem

info:

Berichtdoor bas » 24 Sep 2024, 17:36

Nu zijn de bootjeseigenaren aan de beurt, die mogen ook niet meer in de sloot lozen. Dit is een proces van jaren en het moet nog wennen, voorzieningen zijn nodig en dat lukt nog niet 1-2-3.

Nou...dit had in 2009 al geregeld moeten zijn, dus helemaal nieuw kan het niet zijn.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor Renegade » 24 Sep 2024, 18:21

aadbloem schreef:Over vroeger gesproken, vroeger, in de middeleeuwen bla bla .....

Toen hadden ze ook geen plezierjachten.
Waarom blijf je dan niet in die tijd hangen ,als je toch de vergelijkingen met destijds wilt maken?
Wat jij doet ,zijn de laatste stuiptrekkingen om maar een reden te bedenken om er onderuit te kunnen komen.

En waarom rij je dan nu op een fiets, je had ook bij de draisine kunnen blijven.
Van Raam heeft wel een "moderne" versie van een loopfiets voor je.
Gelukkig zitten daar luchtbandjes onder die door Dunlop vroeger zijn uitgevonden,en die nu voor enige comfort zorgen i.p.v. het houten vehikel van Carl von Drais.
Maak je ook gebruik van een auto?
Waarom niet van een ezel met 2 welige kar gebruik maken?
Deden ze vroeger toch ook?

Vroeger in de middeleeuwen moesten de kinderen voor de ouders zorgen tot ze stierven.
Heden ten dage krijg je een AOW uitkering van de staat.

Vroeger vroeger.

Vroeger was het voor het zingen de kerk uit. :lol:
Heden ten dage zijn er middelen om het van het laatste orgelspel te genieten . :mrgreen:

Ik heb niks aan vroeger, we leven nu.
Morgen is de toekomst ,gisteren was verleden tijd.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen