Ik begrijp het allemaal niet zo goed. De pleziervaart mag het toilet straks niet meer lozen (in Nederland) maar de beroepsvaart wel? Zijn die niet in de meerderheid? Poepen de vissen niet ook gewoon in het water (en de eenden, ganzen, etc. toch ook?) wat gaan ze daar tegen doen dan?
Die zogenaamde biologische stations zijn volgens mij een utopie: veel te duur (voor die prijs heb je al een leuk tweedehands bootje), niet voldoende plaats voor op een boot, te veel stroomverbruik, te veel onderhoud, het papier mag er niet in??? waar moet dat dan naar toe? En geen residu? Als er niets achter blijft loos je alles toch nog gewoon in het oppervlaktewater maar dan in een ander vorm, of waar blijft dat dan?
Zo ver ik weet zijn er voor de beroepsvaart niet eens afzuigstations beschikbaar maar voor de pleziervaart is dat eigenlijk ook niet het geval of toch zeker niet voldoende. Stel je voor: 's morgens gaan er een 30-40-tal boten weg uit een grotere haven die wel een afpompstation heeft. Die zouden dan allemaal eerst even aan de "afzuiger" moeten afmeren X ca. 15-20 min., dan is de dag wel al voorbij!. En je moet dat dan wel daar doen, want de volgende 5 of 10 havens die je aandoet hebben waarschijnlijk helemaal geen afpomp mogelijkheden, nu toch nog niet....... En wild liggen (Markrite of voor anker, o.d.) wordt dan ook al een probleem of je moet wel een heel grote afvalwater tank hebben.
Ik vraag me ook af hoe dat moet met woonboten, bijvoorbeeld in de Lindenberghaven in Nijmegen. Daar liggen een tiental permanent bewoonde historische schepen maar een afzuiginstallatie is daar niet. Moeten die dan allemaal een keer in de week (of zo) naar een haven varen waar er wel zo'n installatie is? (als ze al een afvalwater tank hebben, wat ik betwijfel) Veel van die schepen zullen niet eens meer kunnen varen denk ik.
Voorlopig maak ik me geen zorgen, die wet komt er de eerste jaren niet door en als het wel gebeurd dan koop ik een "pompje" of blijf lekker in België, Duitsland, Frankrijk.....