Wie heeft er ervaring mee ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wie heeft er ervaring mee ?

Berichtdoor Tonny » 21 Sep 2024, 18:16

Ik begrijp het allemaal niet zo goed. De pleziervaart mag het toilet straks niet meer lozen (in Nederland) maar de beroepsvaart wel? Zijn die niet in de meerderheid? Poepen de vissen niet ook gewoon in het water (en de eenden, ganzen, etc. toch ook?) wat gaan ze daar tegen doen dan?

Die zogenaamde biologische stations zijn volgens mij een utopie: veel te duur (voor die prijs heb je al een leuk tweedehands bootje), niet voldoende plaats voor op een boot, te veel stroomverbruik, te veel onderhoud, het papier mag er niet in??? waar moet dat dan naar toe? En geen residu? Als er niets achter blijft loos je alles toch nog gewoon in het oppervlaktewater maar dan in een ander vorm, of waar blijft dat dan?

Zo ver ik weet zijn er voor de beroepsvaart niet eens afzuigstations beschikbaar maar voor de pleziervaart is dat eigenlijk ook niet het geval of toch zeker niet voldoende. Stel je voor: 's morgens gaan er een 30-40-tal boten weg uit een grotere haven die wel een afpompstation heeft. Die zouden dan allemaal eerst even aan de "afzuiger" moeten afmeren X ca. 15-20 min., dan is de dag wel al voorbij!. En je moet dat dan wel daar doen, want de volgende 5 of 10 havens die je aandoet hebben waarschijnlijk helemaal geen afpomp mogelijkheden, nu toch nog niet....... En wild liggen (Markrite of voor anker, o.d.) wordt dan ook al een probleem of je moet wel een heel grote afvalwater tank hebben.

Ik vraag me ook af hoe dat moet met woonboten, bijvoorbeeld in de Lindenberghaven in Nijmegen. Daar liggen een tiental permanent bewoonde historische schepen maar een afzuiginstallatie is daar niet. Moeten die dan allemaal een keer in de week (of zo) naar een haven varen waar er wel zo'n installatie is? (als ze al een afvalwater tank hebben, wat ik betwijfel) Veel van die schepen zullen niet eens meer kunnen varen denk ik.

Voorlopig maak ik me geen zorgen, die wet komt er de eerste jaren niet door en als het wel gebeurd dan koop ik een "pompje" of blijf lekker in België, Duitsland, Frankrijk.....
Tonny

ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Berichtdoor Amersfow » 21 Sep 2024, 19:52

In het buitenland is het vrij algemeen geen papier in de pot te doen. Even een apart zakje, niet zoon probleem.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Sep 2024, 20:01

Tonny schreef:Ik begrijp het allemaal niet zo goed. De pleziervaart mag het toilet straks niet meer lozen (in Nederland) maar de beroepsvaart wel?
Zo ver ik weet zijn er voor de beroepsvaart niet eens afzuigstations beschikbaar
Voorlopig maak ik me geen zorgen, die wet komt er de eerste jaren niet door en als het wel gebeurd dan koop ik een "pompje" of blijf lekker in België, Duitsland, Frankrijk.....

Tonny, je moet toch eens wat beter om je heen kijken, wel eens een bilge boot gezien, die neemt ook toiletwater voor jou en de beroepsvaart mee.
Die wet is er ook al lang door, er wordt alleen nog niet op gehandhaafd.
En je vlucht naar Duitsland is ook geen optie, want daar, zie ik nu juist deze zelfreinigende ontwikkeling !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Sep 2024, 20:05

Tonny schreef:Ik begrijp het allemaal niet zo goed. De pleziervaart mag het toilet straks niet meer lozen (in Nederland) maar de beroepsvaart wel? Zijn die niet in de meerderheid?
Als je de zoekfunctie had gebruikt ,had je kunnen constateren dat er al ettelijke doorlopende discussies daarover gevoerd zijn hier.
Poepen de vissen niet ook gewoon in het water (en de eenden, ganzen, etc. toch ook?) wat gaan ze daar tegen doen dan?

Vind je dat zelf niet een vreemde vraag?
De mens heeft het verstand gekregen om na te gaan denken over de aardkloot waarop wij leven door er ordentelijk mee om te gaan.
De dieren hebben dat verstand niet ,en moeten hun overtollige niet bruikbare ingenomen afval kwijt ,en dumpen dat logischerwijze overal.
En de volgende remedie om daar iets tegen te doen ,mits de milieu bewegingen hier de baas worden ,is het verbieden van alle plezierbootjes wegens het verstoren van het natuur.
Laat het zover niet komen ,en houd je aan de regelgeving.

Deze landen hebben nog nooit enige zorgen gehad over water vervuiling , want in feite komt altijd alle "shit" gewoon de rivier af drijven ,getuige dat Nederland altijd deze voornoemde landen moet vragen ( onlangs weer Duitsland) ,om meer controle uit te gaan voeren naar de "dumpers" op de Rijn, de Maas , de Moezel etc.
Andersom zal het nooit zijn,want vervuilt water kan eenvoudig weg vanuit Nederland nooit de berg opstromen richting de Alpen.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor bas » 21 Sep 2024, 22:42

@Bas is dit wat je bedoelt met een sewage treatment installatie? Men beweert hier dat er middels een bio-proces (toegevoegde bacterien) vrij schoon restwater uit komt?

Dat doet een sewage treatment installatie ook. In wezen is het een septic tank waarin het proces versneld wordt d.m.v. beweging en beluchting. Aan het eind van de rit door een UV lamp en een schot peroxide erbij om de laatste bacteriën te doden voor het schoon over boord gaat. Bestaat al een eeuwigheid dus snap in die zin het nieuwe aan dit soort systemen niet zo, behalve het formaat dan misschien.
Dus los van het papier is het ook zaak dat je bacteriën blijven leven. Dus aangepast voer in de zin van geschikte schoonmaakmiddelen, en op tijd eten geven. Daar zie ik in de watersport nog wel een uitdaging waarin bootjes een winterseizoen niet gebruikt worden. Dat wordt 1 grote koekebak van binnen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Tonny » 23 Sep 2024, 11:01

Ik heb het toch maar eens opgezocht: Volgens artikel 77 van het "Scheepsafvalstoffenbesluit Rijn- en binnenvaart" mogen schepen (behalve passagiersschepen voor meer dan 50 passagiers, dat zijn de schepen van artikel 76) hun afvalwater uit keukens en toiletten gewoon op het oppervlakte water lozen.

"In afwijking van het verbod, bedoeld in artikel 4, kan huishoudelijk afvalwater dan wel bedrijfsafvalwater uit keukens, eetruimten, wasruimten en bijkeukens, daaronder begrepen toiletwater, in een oppervlaktewaterlichaam worden gebracht vanaf andere dan de in artikel 76 bedoelde schepen"

Dat de pleziervaart dat niet mag is wat het milieu betreft een druppel op een gloeiende plaat en de kosten daarvoor zijn boven proportioneel, dat is mijn mening iedereen mag hier anders over denken.
Tonny

ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Berichtdoor aadbloem » 23 Sep 2024, 14:16

Renegade schreef:De mens heeft het verstand gekregen om na te gaan denken over de aardkloot waarop wij leven door er ordentelijk mee om te gaan.
De dieren hebben dat verstand niet ,en moeten hun overtollige niet bruikbare ingenomen afval kwijt ,en dumpen dat logischerwijze overal.

Okee, dus de dieren hebben het verstand niet dus die beschouwen we als dom en zij mogen derhalve wel het water en het land volschijten. Kijk eens naar de ganzenplaag, die poepen hele graskanten en steigers vol. Ik vind die redenering qua dieren dus een beetje krom. Verder vind ik ook dat de watersporter weer de sjaak is, die drie maanden dat we een poepje doen in het water maken van Nederland nog geen open riool. Wel vind ik dat we kunnen proberen om onze vuilwatertank niet aan het dagstrandje meer elders leeg te pompen. Er is zat water te vinden waar niet gezwommen wordt of kan worden wegens gevaar. Verder komen er veel poepjes via de Maas uit Belgie en Frankrijk en helaas ik heb nog geen bilgeboot en nog geen afzluigstation gezien in die landen. Waar kom jij die die bilgeboten in Frankrijk en Belgie tegen Wolf??

Hoe gaat dit probleem zich ontwikkelen? Ga er maar vanuit dat 80% van de bootjes het weeceetje nog steeds direct naar buiten pompt....
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor jkb » 23 Sep 2024, 17:06

Terug naar de vraagstelling. Wie heeft er ervaring mee? Niemand dus. Interessant dat er langzamerhand toch nog wel zuiveringsinstallaties voor in plezierjachten komen. Die kleinste maat is misschien nog wel te doen. Maar de prijs van ca 9.500 euro is een beletsel. Ook is nog niet duidelijk of er een goedkeuring voor komt, waardoor je niet hoeft te verzegelen.
Tja, de handhaving op de verplichting tot het hebben van een werkend vuilwater innamestation is, denk ik, nagenoeg nihil.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 23 Sep 2024, 17:44

Terug naar de vraagstelling: er zijn nu dus twee interessante links in deze topic verschenen. Altijd leuk.

jkb schreef:Handhaving waardoor je niet hoeft te verzegelen.

De handhaving op verzegelen is ook nog wel een dingetje en is er al een verzegelbare kraan op de markt en past daar het beoogde zegeltje op?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 23 Sep 2024, 20:11

Tonny schreef:Ik heb het toch maar eens opgezocht: Volgens artikel 77 van het "Scheepsafvalstoffenbesluit Rijn- en binnenvaart" mogen schepen (behalve passagiersschepen voor meer dan 50 passagiers, dat zijn de schepen van artikel 76) hun afvalwater uit keukens en toiletten gewoon op het oppervlakte water lozen.

"In afwijking van het verbod, bedoeld in artikel 4, kan huishoudelijk afvalwater dan wel bedrijfsafvalwater uit keukens, eetruimten, wasruimten en bijkeukens, daaronder begrepen toiletwater, in een oppervlaktewaterlichaam worden gebracht vanaf andere dan de in artikel 76 bedoelde schepen"

Dat de pleziervaart dat niet mag is wat het milieu betreft een druppel op een gloeiende plaat en de kosten daarvoor zijn boven proportioneel, dat is mijn mening iedereen mag hier anders over denken.

Jouw reactie is niets anders dan een stuiptrekking in de trant van " hoe kom ik hier vanaf".

En jij ziet geen verschil tussen beroepsvaart en pleziervaart.
Dat is onkunde.

Het is logisch dat de beroepsvaart de fecalien mogen lozen op het oppervlaktewater.
Dat doenze al varende tusen punt a en punt b.
Heb jij wel eens de beroepsvaart 3 dagen of langer aan een Marrekrite steiger zien liggen?
Nee? ,ik ook niet namelijk.

Pleziervaart ligt er wel langer dan 2 a 3 dagen,en dan is het niet logisch dat men de fecalien (lees stront)niet ongebreideld gaat lozen op het oppervlaktewater.
Maar het gebeurd wel
Maar als jij graag in stront water met mecicijnresten van derden wilt zwemmen ,wie ben ik dan om jou dat te beletten?

Maar ik heb er geen behoefte aan ,om in het stront water met medicijnresten van pak hem beet 5 plezierjachtjes te gaan zwemmen in de buurt van een Marrekrite steiger .
En daarom is het goed dat er paal en perk wordt gesteld aan het gedrag van mensen d.m.v. afsluitingen op de strontuitgang van het toilet.

En wat er dus nu gebeurd komt door het resultaat van al diegenen die "schijt" hebben aan fatsoensnormen ,en denken ,ikke ikke en de rest kan ......

Ik ben er net zo min gelukkig mee met deze regelgeving.

Maar urine mag je nog steeds blijven lozen op het oppervlaktewater,dat valt niet onder het verbod.
Ik adviseer je toch,lees de wetten eens wat beter ,i.p.v. er vluchtig eroverheen te fietsen.

aadbloem schreef:De handhaving op verzegelen is ook nog wel een dingetje en is er al een verzegelbare kraan op de markt en past daar het beoogde zegeltje op?
Kijk eens naar de ganzenplaag, die poepen hele graskanten en steigers vol.

Daar vinden ze wel iets op.
Ik verwacht niet dat er iets op komt zoals een zegel op 20 f container. :mrgreen:
En we zoeken nog mensen die ganzen kunnen begeleiden naar de ganzenkakdoos. :mrgreen:
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen