dubbel gas en koppeling.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: dubbel gas en koppeling.

Berichtdoor sinty » 17 Sep 2024, 23:06

@amersfow. Voor dat systeem had ik in me andere scheepje een oplossing. Een schuif vork die je morsehendel in de vrijstand vastzet. Boven en beneden. Boven sturen beneden morse vast andersom idem dito Is een gewenning misschien. Maar dat is met meerdere dingen aan bourd boord kraan open en dicht vergeet je ook niet snel meer
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor sinty » 17 Sep 2024, 23:09

@ amersfow. Wat is een iewab. ?
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Amersfow » 17 Sep 2024, 23:25

Ja, maar dat kun je ook vergeten. In de boot met die extra hendel kan het in theorie niet fout gaan, maar, zoals gezegd, het is weer een extra systeem, en 1x afstellen is te doen, 2x afstellen is al lastiger (dubbele besturing), en 3x afstellen geeft nog grotere kans op uitdagingen.

(een IWAB is een "ik weet alles beter" (iemand die is blijven hangen in zijn jonge jaren, toen we weleens allemaal dachter dat we alles wisten)).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 18 Sep 2024, 00:47

eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 18 Sep 2024, 08:55

Amersfow schreef:(een IWAB is een "ik weet alles beter" (iemand die is blijven hangen in zijn jonge jaren, toen we weleens allemaal dachter dat we alles wisten)).

Go, dat jij dat allemaal weet ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 18 Sep 2024, 09:14

Eagle,
Inderdaad niet de goedkoopste , maar heeft wel een blokeringsysysteem.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Amersfow » 18 Sep 2024, 09:24

Inderdaad, ik zal al te twijfelen een bod op dat ding te doen ;-). Maar ik ga denk ik eerst eens rustig alle bekabeling opnieuw instellen. Zelfs bij 1 kabel heb ik, na vervanging, dat 1 op de 20 keer ik een extra duwtje moet geven voordat die vooruit in zijn werk gaat.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 18 Sep 2024, 10:20

[quote="Amersfow"]Inderdaad, ik zal al te twijfelen een bod op dat ding te doen ;-).

Doen! Prijs is goed; nieuw ca €400,-
Heb er meerdere ingebouwd; werkt prima! Moet in de Keerkoppeling bediening. Blokkeert perfect. In de gasbediening kan zo,n "bakje" (Vetus).

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 18 Sep 2024, 11:04

Mijn ervaring is juist dat het afstellen van de kabels met een blokkeerbare DS unit vele malen eenvoudiger is als met zo'n "bakje" van Vetus of Morse.
Dit omdat bij het bakje het "vaste punt" niet vast is maar afhankelijk van de speling op de kabel van het station waar niet bedient bediend wordt.

Zeker met een mechanische keerkoppeling waarbij wat meer bedienkracht nodig is en wat langere kabels zijn toegepast druk je met het bedienen van het ene station de speling uit de kabel uit het andere station zonder dat het bedienhandle op de keerkoppeling maar iets beweegt.

Juist met zo'n blokkerend type ben je niet overgeleverd aan de speling van de beide kabels, maar slechts de ruimte van alleen de beidende kabel (niet anders als bij een enkelen besturing)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Amersfow » 18 Sep 2024, 11:25

(is al weg. sorry voor kapen van het topic. het blijft (voor mij) een lastig onderwerp. Misschien geeft alles door slijtage op den duur meer speling, zodat het nog nauwer geldt. En het lastige is dat als je het installeert allemaal goed werkt. Zowel op hydraulische en mechanische KK. En dan 1 op de ~100 keer een keer fout gaat. Vind de oorzaak maar dan. (Heb het bij 1 BBM nooit goed gekregen, kon kiezen tussen af en toe een probleem in zijn achteruit of het probleem in zijn vooruit :D ) De echt goede monteur zal wellicht zover gaan om nieuwe gaatjes in de liever te boren, maar dat heb ik nog niet geprobeerd).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen