door quichot » 18 Jan 2025, 12:13
Ik bepleitte ooit bij Deelraad Zeeburg een ligplaatsvoorziening voor historische schepen langer dan 20 mtr. Schepen die met liefdewerk oud papier door enthousiaste eigenaren geheel op eigen kosten worden onderhouden uit liefde voor historisch erfgoed. Ligplaatsen waar overigens gewoon het standaardtarief per meter zou gelden. Dit n.a.v. het feit dat pleziervaartuigen langer dan 12 meter niet meer mochten afmeren in Amsterdam.
Nu wilde het geval dat in dat gebied, grenzend aan de kop van het AR-kanaal, de kades leeg bleven omdat het toenmalige binnenwaterbeheer die kades wegens golfslag van de beroepsvaart ongeschikt achtte voor kleine bootjes. Ik bepleitte dat die daardoor juist uitermate geschikt waren voor varend erfgoed 20mtr+.
Uiteindelijk, na maanden lobbywerk, zag de Deelraad daar de logica van in, gingen overstag en kwamen er 19 plekken.
Nu inhakend op wat Kajoe verzuchtte. Dat was te danken aan de fracties van VVD, D66 en nog een paar lokale partijen. Raadslid PVDA merkte na mijn inspraakbeurt op dat zijn fractie het niet nodig vond om rijkeluishobby's van megajachteigenaren te faciliteren. Die moesten maar naar jachthavens bij hun andere rijke vriendjes.
Ik stemDE mijn hele leven PVDA. Met nadruk op DE.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido