Peilglas

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Peilglas

Berichtdoor Lotte » 21 Aug 2024, 13:27

Als ik een peilglas wil installeren bij mijn watertank, kan deze dan ergens op de waterleiding tussen de tank en de drinkwaterpomp geplaatst worden? Dus op de aanvoerleiding naar de pomp een T stuk en daar een peilglas op?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Peilglas

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 13:32

Ja, enig nadeel, als het pompje draait krijg je foute weergave. Moet natuurlijk wel tussen de pomp en de tank. Erna heeft geen zin.
Laatst gewijzigd door Amersfow op 21 Aug 2024, 13:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 21 Aug 2024, 13:55

Amersfow schreef:Ja, enig nadeel, als het pompje draait krijg je foute weergave.

Voorkom je dat met een peilglas met drukknop? Want sluit die het glas af?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 13:57

Dat wordt wel omslachtig en overbodig. Je moet alleen even rekening houden met het feit dat als de pomp draait het peil helemaal inzakt. Pas als de pomp weer stil staat, klopt het peil weer.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 21 Aug 2024, 14:05

Amersfow schreef:Dat wordt wel omslachtig en overbodig. Je moet alleen even rekening houden met het feit dat als de pomp draait het peil helemaal inzakt. Pas als de pomp weer stil staat, klopt het peil weer.

ok, dank!
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 14:24

Het werkt bij ons prima, eigenlijk nooit nagedacht waarom dat zo is, en geen lucht gaat aanzuigen. Wij hebben een doorzichtige slang met een balletje (waar mijn vader 3 uur op aan het schuren is geweest tot die paste). Misschien dat dat bolletje voorkomt dat die lucht gaat aanzuigen.

Overigens, staat op de actielijst er een normale zender en meter op te monteren. Helemaal naar de tank lopen en naar de slang kijken is redelijk omslachtig ipv gewoon een meter op het dashboord die het altijd netjes aangeeft.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 21 Aug 2024, 14:47

Amersfow schreef:Het werkt bij ons prima, eigenlijk nooit nagedacht waarom dat zo is, en geen lucht gaat aanzuigen. Wij hebben een doorzichtige slang met een balletje (waar mijn vader 3 uur op aan het schuren is geweest tot die paste). Misschien dat dat bolletje voorkomt dat die lucht gaat aanzuigen.

Overigens, staat op de actielijst er een normale zender en meter op te monteren. Helemaal naar de tank lopen en naar de slang kijken is redelijk omslachtig ipv gewoon een meter op het dashboord die het altijd netjes aangeeft.

Nou ja, dat zou de volgende vraag zijn. Kan me nl voorstellen dat als je de kraan wat langer open hebt, lucht wordt aangezogen. Doorzichtige slang, uitkomend boven niveau watertank.

In onze vlet is de kuipvloer van staal. De tanks (2x diesel en 1 water) zijn daaronder compleet geïsoleerd ingepakt. Een metertje op het dashboard zou een aardige verbouwing zijn. Of ik moet op de metalen leiding van de tank naar pomp iets gaan fabrieken met een vlotter in een verticale pijp.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 15:20

Ik heb in de stalen kuipvloer gewoon zoon kunststof inspectie luikje gemaakt, en daardoor een gever in de dieseltank gemaakt. Is wel te overzien.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Aug 2024, 17:20

helaas nooit een peilglas of iets degelijks gehad gewoon een peilstok .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 17:29

Ik moet met verhuur in 1 oogopslag kunnen zien of ze me niet voor de mal houden. Daarom heb ik de tabkmeters op de verbruiks accu staan. Nu hoeft het contact alleen nog maar aan om even de urenstand te zien (wat waren die mechanische urenmeters toch mooi, altijd af te lezen :D )
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen