Becker roer

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Becker roer

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2024, 14:06

Mocht je ooit nog eens een ander roer overwegen, neem een Becker roer. https://youtu.be/cOX4X7duDvo?si=u9c5ZeeyRMV313mg
Ik heb 'm op mijn motorkotter zitten en ik en vele huurders zijn er lyrisch over. Je kunt er bijna mee om zijn as draaien. Enige nadeel met mijn versie is dat er inmiddels wat speling (denk ik) op het flap deel is gekomen. Dat zwabbert nu een beetje en daarmee vaart die niet netjes rechtuit. Je moet continu sturen, er zit nul speling op de aansturing (dat zie je aan de roerstandaanwijzers). Bij volgende werfbeurt maar een nieuw glijbus vragen te monteren.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Becker roer

Berichtdoor broekie » 27 Jul 2024, 18:42

Dus zo geweldig is het nu ook weer niet als ik je verhaal lees. :)
Momenteel heeft het een negatief effect op de vaareigenschappen en je moet kosten maken om het weer in orde te maken.
Misschien meer iets voor wat grotere schepen?

Hoe meer bewegende delen en fancy snufjes op een schip, hoe groter de kans op storingen.
Voegt zoiets iets toe op een recreatie scheepje?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2024, 19:09

Nou dat is jou mening :D Manoeuvreren is kinderspel. En tijdens het varen zit je er toch, dus dat je wat moet corrigeren is geen echt probleem. Het wordt weinig op jachtjes toegepast begreep ik.

Alles heeft onderhoud nodig. Ook bij onze tjalk de bussen voor de vingerlingen op moeten lassen omdat er veel speling op was gekomen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 27 Jul 2024, 19:14

zijn prachtige roeren maar helaas is overstuur varen (achteruit )niet zo makkelijk er mee ,ook bij geen water druk op het roer niet makkelijk
tenminste dat was mijn ervaring .maar vooruit varen werkt het prima .
wij hadden er een met 2 bekker en 1 met vier vd velden en daar kon je het schip volledig mee rond gooien trok zelf iets achreruit wij deden dat in volle vaart op de rivier bij een snelheid van 24/26 afvarend en gingen haast terplekke rond .
\
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2024, 19:27

Elke boot met vaste schroef luistert bij lage snelheid niet naar het roer. Daar merk ik geen verschil met andere boten. Sturen achteruit doe je met klapjes vooruit, en dat werkt met dit roer ook heel effectief.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Jul 2024, 20:35

Amersfow schreef:Het wordt weinig op jachtjes toegepast begreep ik.

Mijn vader heeft het denk ik 40 jaar op zijn motorkottertje gehad. En het zal er nog wel op zitten. Maar de boot is verkocht. Hij had een rvs pen en daaroverheen schoof een kunststof bus die in een rvs huis zat. Die bus moest hij eens in de x-jaren vervangen. Maar die draaide hij zelf, dus dat was een piece of cake. Dit werkte prima.

In mijn bedrijf hadden we coasters varen waarvan diverse dit systeem ook hadden. De constructie werd wel met iedere dokking goed nagekeken en regelmatig moesten er wel één of meerdere lagers/bussen vervangen worden. Op zee heeft het systeem veel te lijden. Dus dat is ook gelijk het grote nadeel. Maar als alles goed in orde is werkt het goed en scheelt het je feitelijk een hekschroef.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 27 Jul 2024, 21:07

Heb er ook een onder zitten, volledig in RVS.
Scharnier smeer ik eens in de twee jaar.
Het glijlager is van brons.
30 jaar en 13.000 uur verder nog steeds speling vrij!
Achteruit varen messcherp!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2024, 21:18

Ok, dus een RVS as in een bronzen glijlager. Zit dat lager geklemd ofzo? Kun je toch niet lassen? Is dat het meest duurzaam? Bij mij is het allebei staal. Met anodes op het roer en schroeftunnel.
Heb de boot in Kortgene gekocht, het Veerse meer is brak water, volgens mij het dat nog slechter dan zout water voor staal. Anodus waren bijna weg (boot was van een Duitser; 2 jaar niet naar een boot omkijken verouderd een paar jaar meer :D )
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 27 Jul 2024, 21:49

Het bronze lager zit geklemd in een rvs koker, in het bronze lager schuift een rvs as. Het rvs scharnier is gemaakt van een buis van een duim groot met rvs pen.
Op het scharnier zitten twee smeernippels.
Bootje ligt zomer en winter in het water en op het Veere meer.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen