Hydraulische stuurinstallatie

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Hydraulische stuurinstallatie

Berichtdoor ErikR » 30 Jun 2024, 22:27

Ik heb een motorjacht met 1 stuurwiel (stuurpomp Marsili C.7/45) met ingebouwde terugslagklep. Ik heb er een Raymarine type 1 hydraulische pomp voor de autopilot tussen geplaatst. Ook de derde leiding van deze hydraulische pomp is met een lange leiding (die helaas niet alleen maar kan stijgen omdat hij onder een vloer door moet) is aangesloten op het reeds bestaande hoog geplaatste expansievat.

Het hele zaakje is nu 1 jaar in bedrijf maar ik krijg de hydrauliek niet helemaal lekker werkend. Het stuurwiel kun je in de uitsterste stand heel langzaam blijven doordraaien (iets dat voor de installatie van de autopilot niet kon). Dat is tot daaraan toe want de boot stuurt verder normaal. Echter de autopilot houdt de boot niet lekker op koers en zwabbert. Raymarine heeft ingelogd en alle instellingen kloppen. Ik vermoed toch iets met de hydrauliek. Zou de ingebouwde terugslagklep van bij de stuurpomp lek kunnen zijn of zou er toch nog ergens lucht in de hydraulische autopilotpomp kunnen blijven hangen. Die is overigens horizontaal geplaatst waardoor hij volgens de beschrijving van Raymarine zichzelf zou moeten ontluchten.
ErikR

ligplaats: Alem
info: Linssen 43.9

Re: Hydraulische stuurinstallatie

Berichtdoor pascall » 01 Jul 2024, 05:27

Hoi, als je de pomp hoort draaien reageer dan gelijktijdig de cilinder?

Als er een kering Lek is kan het ook de middelste kering in de cilinder zijn.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jul 2024, 12:50

Je hebt de elektropomp parallel aan de handstuurpomp aangesloten.
De elektro stuurpomp heeft geen terugslag kleppen (de stroom richting verandert met de draairichting)
De oplossing is dus dan, het plaatsen van een dubbel gestuurd terugslagklep voor de elektro pomp.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikR » 02 Jul 2024, 23:13

De elektropomp is inderdaad parallel geschakeld aan de handmatige stuurpomp. Ik zou er voor de zekerheid een extra terugslagblok tussen kunnen zetten maar het blijft volgens de beschrijving vreemd dat het nodig is. De handmatige stuurpomp bevat al zo’n dubbele terugslagklep en het stuurwiel draait inderdaad niet mee als ik de autopilot in het werk stel.
ErikR

ligplaats: Alem
info: Linssen 43.9

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jul 2024, 00:19

ErikR schreef:De elektropomp is inderdaad parallel geschakeld aan de handmatige stuurpomp. Ik zou er voor de zekerheid een extra terugslagblok tussen kunnen zetten maar het blijft volgens de beschrijving vreemd dat het nodig is. De handmatige stuurpomp bevat al zo’n dubbele terugslagklep en het stuurwiel draait inderdaad niet mee als ik de autopilot in het werk stel.

Je snapt het niet !
De elektropomp zal ook normaal werken, maar de handwiel pomp, verliest afhankelijk van de belasting olie in de elektropomp.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 03 Jul 2024, 00:36

Maar als er handgestuurd wordt, zal niet alleen de cilinder willen bewegen, maar ook de auto-pomp willen draaien (als hydro-motor). Kennelijk draait hij wat zwaar, wegens de elektromotor, zodat er toch gestuurd wordt; Een riskante situatie! (Daarom kan aan het einde van de slag het stuurwiel doorgedraaid worden: je drijft dan de autopomp aan i pl v de cilinder..).

De autopomp moet ook gestuurde kleppen krijgen.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 05 Jul 2024, 18:33

Hi allen,

ik begrijp 1 ding niet, de type 1 stuurpomp van Raymarine is toch standaard uitgerust met een terugslagklep, juist om te voorkomen dat dat de pomp geroteerd kan worden door of de manuele stuurpomp of het roer zelf. Kan het niet zijn dat er ergens lucht in het systeem zit?

groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Jul 2024, 18:52

bassie77 schreef:Hi allen,

ik begrijp 1 ding niet, de type 1 stuurpomp van Raymarine is toch standaard uitgerust met een terugslagklep, juist om te voorkomen dat dat de pomp geroteerd kan worden door of de manuele stuurpomp of het roer zelf. Kan het niet zijn dat er ergens lucht in het systeem zit?
groet Bas

Laat er eens een tekeningetje van zien !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen