Ik heb een geklonken aluminium marine sloep uit 1954. Deze bleek na de aankoop onder de waterlijn er ook slechter aan toe dan gedacht. Van binnen zag alles er nog heel strak uit maar van buiten was het een ander verhaal.. De keurmeester had de boot helemaal afgeklopt en gekeurd voor de verzekering. Maar bij de eerste keer kaal halen onder de waterlijn kwamen de eerste gaatjes. Normaliter zie je bij stalen boten dat het eerder harder van binnen naar buiten roest maar hier was het andersom.
Ik heb veel opties overwogen om het zelf te repareren. Bijvoorbeeld met nieuwe platen (dubbelen) en popnagels tot solderen of zelf lassen. Maar zoals een aantal hier schrijven zijn dit wel lapmiddelen. Maar ik vond het zo zonde om de boot af te schrijven (stukje NL erfgoed...) dat ik een lasbedrijf had gevonden die de klus wel aandurfde. Dit was wel prijzig en zelfs voor hun lassers een zeer lastige klus. Maar het is ze toch gelukt en de boot is nu gedubbeld met 3mm AW-5083 aluminium (zeewaterbestendig).
Vooraf was alles helemaal gestraald maar zelfs dan hadden ze nog vooral bij de overgang van de huidplaten moeite met lassen. Omdat alles na al die jaren toch sterk vervuild raakt. Bij staal heb je hier, ondanks roest e.d. toch een stuk minder last van. Dat wil nog wel met goed schoonmaken en de juiste elektrodes. Gezien het formaat van je bootje zal ik toch overwegen om dit zelf te doen i.p.v. lassen. Oud aluminium lassen is gewoon verschrikkelijk duur en specialistisch werk.
Echt dunne plekken zou ik dubbelen. Gelukkig heeft de romp weinig rondingen waar door je met vlakke platen kan werken en deze weinig hoeft te bewerken (vormen). Zoals Jade hier schreef heb je vloeistof/gasdichte popnagels en zou ik dit combineren met een alu plaat en bijvoorbeeld Sikaflex 292-i. Zorg er wel voor dat de nieuwe huidplaat zo dicht mogelijk op de oude komt en er geen kieren of pockets zijn. Je kan ook aluminium klinknagels gebruiken, die zijn nog sterker maar dat is een klusje voor 2 man (1 slaat, ander houd tegen).
- Huid eerst goed schoonmaken met een haakse slijper en rvs borstel
https://www.hornbach.nl/p/lesmann-ronde-borstel-o-150-mm-x-22-24-mm-rvs/6511383/- Eventuele popnagels gladslijpen met lamellen schijf zodat de nieuwe plaat goed aansluit
- Oude en nieuwe plaat even opruwen met grof schuurpapier voor goede hechting kit
- Beide vlakken goed ontvetten met thinner
- Indien nodig voorbehandelen met Sikkaflex primer
- Nieuwe plaat verlijmen, goed aandrukken maar niet te hard. Je wilt niet alle kit er tussen uit persen. Even wachten tot het wat droger is want de kit krimpt vaak nog.
- Dan pas gaatje boren voor de pop of klinknagels. Want omdat de kit wat gekrompen is zal deze bij het aantrekken van de plaat d.m.v. de popnagels nog beter afsluiten.