1 componet over 2 componenten lak

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor funnyric » 04 Mrt 2023, 17:46

Onze stalen boot is ooit gespoten met 2 componenten lak (7 jaar gelden). Nu de boot in een loods staat is natuurlijk het klussen begonnen zo ook het schilderwerk. De romp is behoorlijk vaal geworden en polishen werkt niet meer. Nu heb ik de gehele romp geschuurd met P180 met het idee om 1 componenten lak te gaan gebruiken. Ik kan redelijk goed schilderen met gewone 1 componenten lak maar 2 componenten lak lukt mij gewoon niet. Vandaar het besluit om de romp te schilderen met 1 component alleen nu is de vraag "welke lak"?

Vragen:
1: welke lak kan ik het beste gebruiken voor de romp (hardheid enzo)
2: moet de 2 componenten lak er helemaal af of is opschuren ook voldoende?
3: welke ondergrond (indien nodig) kan ik het beste aanbrengen.

Ik zit er klaar voor om jullie meningen te lezen. :D
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor chaea » 04 Mrt 2023, 17:55

Epifanes 1 k is een goed product.

Verder uitzoeken welke 2 k je erop hebt en of het matched met wat je erop wil smeren.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor pascall » 04 Mrt 2023, 18:46

Een component over twee componenten lak is geen enkel probleem.
De oude lak ontvetten en opschuren, nogmaals ontvetten en lakken maar!
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor pascall » 04 Mrt 2023, 18:51

K 180 is wel grof hoor!
Mogelijk komen de krassen van het schuren door je nieuwe laklaag.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor funnyric » 04 Mrt 2023, 20:48

pascall schreef:Een component over twee componenten lak is geen enkel probleem.
De oude lak ontvetten en opschuren, nogmaals ontvetten en lakken maar!


Is er geen primer nodig alvoor ik ga lakken?
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor gewoonmich » 04 Mrt 2023, 20:57

Waarom met 180 geschuurd? Das nogal grof.

Zou toch voor 2 comp. gaan. Met van de IJssel kan je netjes schilderen als je in een loods staat.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor funnyric » 04 Mrt 2023, 21:00

gewoonmich schreef:Waarom met 180 geschuurd? Das nogal grof.
Zou toch voor 2 comp. gaan. Met van de IJssel kan je netjes schilderen als je in een loods staat.


Het was keihard en ik dacht om eerst met 180 erover te gaan en vervolgens met 220 - 240 er nog een keer overheen te gaan voor het glad maken.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor pascall » 04 Mrt 2023, 21:59

ik schuur altijd met 320 en gebruik en goed merk schuurpapier, schild een berg werk en een berg schuurpapier!
Bijvoorbeeld 3M.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor aadbloem » 04 Mrt 2023, 23:40

Korrel 180 is veel te grof, jammer en wellicht veel te veel materiaal weggehaald. Als je met een excentrische machine hebt geschuurd helemaal, die haalt anderhalf zoveel weg als een vlakschuurmachine. Korrel 320 is meer dan voldoende wanneer de oude laag alleen maar dof is, 2K van de IJssel is heel makkelijk werken. Met de juiste menging van kwastverdunning gewoon rollen met de IJssel schuimrollers en binnen een half uur de roller vervangen. De boeg heb ik twee jaar geleden met de IJssel schuimrollers gedaan en de kajuit vorig jaar met schuimrollers van de Action. Je moet wel binnen staan en in één keer doorwerken. Het was voor mij de eerste keer de IJssel 2K na jarenlang op de vorige boot Epifanes 1K. Kwastverdunning in de juiste hoeveelheid is de truc. Bij polyestershoppen punt nl is daar een metertje voor te koop, soort van trechtertje en dat werkt.
aadbloem
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 1 componet over 2 componenten lak

Berichtdoor funnyric » 05 Mrt 2023, 10:23

aadbloem schreef:Korrel 180 is veel te grof, jammer en wellicht veel te veel materiaal weggehaald. Als je met een excentrische machine hebt geschuurd helemaal, die haalt anderhalf zoveel weg als een vlakschuurmachine. Korrel 320 is meer dan voldoende wanneer de oude laag alleen maar dof is, 2K van de IJssel is heel makkelijk werken. Met de juiste menging van kwastverdunning gewoon rollen met de IJssel schuimrollers en binnen een half uur de roller vervangen. De boeg heb ik twee jaar geleden met de IJssel schuimrollers gedaan en de kajuit vorig jaar met schuimrollers van de Action. Je moet wel binnen staan en in één keer doorwerken. Het was voor mij de eerste keer de IJssel 2K na jarenlang op de vorige boot Epifanes 1K. Kwastverdunning in de juiste hoeveelheid is de truc. Bij polyestershoppen punt nl is daar een metertje voor te koop, soort van trechtertje en dat werkt.


Ik begrijp wat u bedoelt maar zoals aangegeven ga ik geen 2K lak aanbrengen. De keuze is (inmiddels) gevallen op Epifanes Mono-urethane Jachtlak.

Wat mijn gedachten waren (zijn)
Schuren met korrel 180 vanwege oneffenheden en putten, het is geschuurd met een vlakschuurmachine. Enkele plekken zal ik behandelen met staalplamuur en vervolgens met 280 korrel alles naschuren. Vervolgens dacht ik aan Multi Marine Primer van Epifanes erop te zetten.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten