Luchtinlaat Eberspacher verwarming

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor Tonny » 15 Dec 2022, 20:42

Hallo,

In mijn boot zijn twee Eberspacher hetelucht verwarmingen ingebouwd, een van 4 kW voor de achterkajuit/WC/badkamer en een grotere voor het stuurhuis/salon en de keuken. Nu ligt de boot op de kant en aangezien we de boot pas een half jaar geleden gekocht hebben ben ik dagelijks bezig met onderhoud, aanpassingen en uitbreidingen. In mei gaan we weer te water en dan moet alles af zijn, daarom blijf ik ook tijdens de koude dagen gestaag doorwerken, ik hou liever 6 weken weken over dan dat ik tijd te kort kom en niet alles af krijg. Uiteraard zet ik dan de verwarming aan want het is nu toch wel erg koud...... Nu heb ik ontdekt dat beide verwarmingen de lucht aanzuigen van buiten (via de ventilatieroosters van de machine kamer). Bij de huidige temperaturen blijkt dat niet erg efficiënt te zijn. Ik vraag me of het niet beter is dat de verwarming de (reeds opgewarmde) lucht vanuit binnen aanzuigt en gewoon rond blaast i.p.v. steeds de koude buitenlucht volledig op te warmen om dan via ventilatie roosters weer naar buiten te blazen. Voor de achterkajuit/WC/badkamer lijkt mij dat niet gewenst vanwege de vocht die daar kan ontstaan en afgevoerd moet worden. Gezien de plaats waar de lucht nu aangezogen wordt kan ik redelijk eenvoudig een aansluiting met een rooster naar binnen maken. Hoe is de aanzuig bij jullie uitgevoerd en heeft dat voor- of nadelen?

Groeten, Tonny.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor henkvd » 15 Dec 2022, 21:31

Een nadeel is net als in de auto, laat je die op binnenlucht circuleren, wordt alles zeik nat, verder moet je toch ergens ventileren om voldoende zuurstof aan te voeren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4472
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Dec 2022, 22:10

Volgens mij moet de verwarmingslucht vanuit de binnenruimte worden aangezogen. Die moet dus circuleren. Zou het kunnen zijn dat hij de verbrandingslucht op de door jou genoemde plek aanzuigt. Die moet nl wel van buiten komen en ook weer naar buiten worden afgevoerd. Bij onze boot die nog helemaal origineel is, wordt de verwarmingslucht in de woonruimte aangezogen via een rond metalen rooster van ong. 10 cm. doorsnee. De daarna verwarmde lucht wordt via luchtkanalen naar de verschillende te verwarmen ruimten in de boot geleidt. Nog nooit last gehad van overmatige condens als de kachel aanstaat. Wel minder maar dat is logisch. Warme lucht kan veel meer water vasthouden dan koude.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Dec 2022, 22:21

henkvd schreef:Een nadeel is net als in de auto, laat je die op binnenlucht circuleren, wordt alles zeik nat, verder moet je toch ergens ventileren om voldoende zuurstof aan te voeren.

Ik denk dat je een personenauto moeilijk kunt vergelijken met een boot. De binnenruimte is veel kleiner en de personen die in de auto zitten produceren daardoor relatief veel vocht bij elke ademtocht. Dat vocht slaat neer op koude vlakken... de ruiten over het algemeen.
Zuurstof zou ik me niet teveel zorgen om maken. In elke boot zitten ventilatieroostertjes die je niet kunt afsluiten. En de zuurstof die de kachelbrander gebruikt wordt vanaf buiten aangezogen. Dat is dus een afzonderlijk cicuit. Ik meen me zelfs te herinneren dat het kacheluitlaatje van de Eberspacher een gecombineerde inlaat en uitlaat is, net zoals we dat thuis ook kennen van de hr-ketel maar dan kleiner.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor Yep » 15 Dec 2022, 23:59

Ik zou het gewoon eens proberen.
Een hygrometer kan hierbij behulpzaam zijn.
Tenslotte warmt een water-CV met radiatoren ook bestaande lucht op.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor Solita74 » 16 Dec 2022, 00:31

Lees de inbouw instructie en zet de dek luiken op een kiertje dan maak het niet uit waar je de ventilatie lucht vandaan haal
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor jkos » 16 Dec 2022, 08:44

Bij ons is de aanzuig ook aan de buitenzijde geplaatst.
En ik moet zeggen dat de kachel zijn werk gewoon goed doet, gisteren was het behoorlijk koud maar dat was geen probleem.
Na het starten kwam er vrij snel warme lucht uit de roosters.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor elrenegado » 16 Dec 2022, 10:48

aanzuigen vanaf binnen zal effiecienter zijn qua verwarmen van de lucht, echter blijft het recirculeren en dus niet of nauwelijks verversen wat weer extra vocht op kan leveren.
Anderzijds, momenteel is de luchtvochtigheid buiten vrij hoog.

Op een eerder boot van me waar ook hetelucht kachel in zit, kon ik ik dmv een soort 3weg klep kiezen of ik van binnen of van buiten de lucht haalde.
je zou ook zoiets kunnen plaatsen, en dan in combi met een temp/hygro meter binnen eens kijken wat dat met de luchtvochtigheid doet.,

Ter vergelijk, in mijn motorruimte was de luchtvochtigheid met dat droge vriezende weer gedaald naar 58%,
Sinds gister is die weer gaan stijgen, en zit nu op 70%.
Echter binnen in de boot zelf is deze nog mooi 52%
Ik stook echter niet met hetelucht maar met een kabola en radiatoren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor Tonny » 16 Dec 2022, 11:17

Een 3-weg klep om zodoende te kunnen kiezen om van buiten of van binnen aan te zuigen lijkt mij een goed idee. Dan kan ik efficiënt stoken (recirculeren) of buitenlucht aanzuigen indien het te vochtig binnen wordt. Zo'n klep kost ca. EUR 30,- dus dat is zeker niet een overdreven kost. Bedankt allemaal voor de input.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Luchtinlaat Eberspacher verwarming

Berichtdoor Het Sluizenfront » 16 Dec 2022, 14:29

elrenegado schreef:Op een eerder boot van me waar ook hetelucht kachel in zit, kon ik ik dmv een soort 3weg klep kiezen of ik van binnen of van buiten de lucht haalde.
je zou ook zoiets kunnen plaatsen, en dan in combi met een temp/hygro meter binnen eens kijken wat dat met de luchtvochtigheid doet.,

Bij caravans en campers wordt veel gebruik gemaakt van Truma hete lucht kachels. Ook daar wordt de te verwarmen lucht in de binnenruimte aangezogen. Daar kan ook een driewegklep worden ingebouwd om binnen en buitenlucht te mengen. Dat ding heet bij Truma een Airmix. Die kan je in de winter gebruiken als het erg vochtig wordt, tijdens het koken bijvoorbeeld maar die airmix wordt ook veel in de zomer gebruikt om koele lucht onder de caravan aan te zuigen en zodoende het caravaninterieur enigszins te koelen.
Volgens mij wordt bij verwarming waarbij brandstof gebruikt wordt steeds dezelfde lucht verwarmd en dat is ook logisch ander zouden de stookkosten wel heel erg oplopen. Een auto is een ander verhaal. Die wordt verwarmd met restwarmte van de motor. Daar is genoeg van voorhanden en als ze niet wordt gebruikt voor verwarming moet ze toch op een andere manier worden afgevoerd.
Ik weet overigens niet hoe dat bij elektrische auto's zit. Wij hebben een elekrische Kona waarin een warmtepomp voor de verwarming zorgt. Of deze steeds verse lucht van buiten pakt, weet ik eigenlijk niet.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten