Schilderen dek

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schilderen dek

Berichtdoor Huey » 04 Okt 2022, 14:58

Op de onderstaande foto zie je het luik naar de machinekamer (zie verhoging). Normaliter liggen hier houten vlonders overheen daar hier ook de ingang is naar de kajuit maar deze wil ik daar niet meer neerleggen. Ik wist dat de staat slecht was en dat het onderhoud nodig heeft maar dat het zo slecht was schrok ik zelf ook van, het is afgelopen winter heel erg geworden.

Ik weet dat ik het geheel moet ontdoen van de roest, dit wil ik doen met Rustyco en vervolgens glad schuren. Zoals je kunt zien is de opstaande rand die overloopt naar het hout ook in zeer slechte staat waardoor er water de machinekamer in loopt. Het leek erop dat deze rand was afgedicht met Shell kit.

Nu wil ik het roesten stoppen en het behandelen met iets dat er een dikke laag op komt wat goed slijtvast is in de kleur zwart. Het hoeft geen strak gelakt dek te worden, daarvoor zijn de houten roosters eventueel weer in de toekomst.

Heeft iemand tips hiervoor. Ik ben wel handig maar heb hier geen kennis van. Alvast super bedankt voor jullie hulp.

https://ibb.co/tZDCKmn
https://ibb.co/rQ4ZJdX
Huey
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 11 Jul 2021, 18:40
ligplaats: Delft
info:

Re: Schilderen dek

Berichtdoor heuvels » 04 Okt 2022, 16:24

Ik zie een stalen plaat die met menie is behandeld, daarna geplamuurd en daarna gelakt.
Die plamuur brokkelt na een x-aantal jaren af en laat los. Dat proces is nu bezig.
Je zult al die oude lagen eraf moeten halen. Kan je een perago schijf voor gebruiken als het moeilijk gaat.
Daarna een goede primer en lakken maar met een goede lak.

Raar die bolder aan de zijkant trouwens....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Schilderen dek

Berichtdoor Navigo » 04 Okt 2022, 19:43

HH,

Neem een perago en of een naalden bikhamer.
Goed kaal halen, een goede hechtprimer erop.

Bijvoorbeeld van sigma 280, 2 comp. Let op is een hecht primer, is dus niet vloeistof dicht. Daarna voordat het nat wordt van regen of dauw afdekken met bijvoorbeeld aluminium coating ook 2 comp.

Daarna aflakken in wat je wilt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Schilderen dek

Berichtdoor Huey » 08 Okt 2022, 13:44

Mannen,

Bedankt voor jullie advies, dit was het resultaat na 1 keer met de perago eroverheen.
https://ibb.co/d5J22tw

Gister weer druk bezig geweest en bijna roest vrij. Morgen de laatste hand eraan leggen, zal nooit meer mooi glad worden maar het zal er wel een stuk beter uit zien.

Mochten jullie nog tips hebben of iets deel het, mijn dank is groot!


Bolder zit inderdaad op een gekke plek! Het is een bakdekker welke van de Nederlandse Marine is geweest en gebruikt is als charter schip, waarsschijnlijk eenvoudiger geweest bij het aanmeren.
Huey
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 11 Jul 2021, 18:40
ligplaats: Delft
info:

Re: Schilderen dek

Berichtdoor Peterl » 08 Okt 2022, 15:06

Als het luik te tillen is zou je het er af kunnen halen en stralen of laten stralen, dan begin je weer met een schone lei.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten