Teer

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Teer

Berichtdoor Droeftoeter » 11 Sep 2022, 15:52

Wij zijn naar een nieuwe boot wezen kijken, echt onze zin. MAAR.. de eigenaar heeft het onderschip in de koolteer gezet.
Hij vertelde dat hij nog ergens in Friesland een kan had kunnen kopen.
Toen we thuis waren even google en teer is verboden, de eigenaar zegt nu dat het teerlak is.
Maar teerlak is gewoon overal te koop. schip ligt anderhalf uur rijden dus terug gaan om dat te gaan bekijken is geen optie.
Dus best een dilemma, misschien laten stralen en nieuwe gewone fouling erop
Maar waar kan je je schip in Zuid Holland laten stralen, en dan zelf in de fouling zetten en wat zouden de kosten zijn.
Iemand een idee ??
Droeftoeter
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Aug 2022, 09:21
ligplaats: Zwijndrecht
info: Wij zijn bijzonder nieuw, altijd een boot gehuurd en nu op zoek naar een eigen boot

Re: Teer

Berichtdoor Kwokko » 11 Sep 2022, 16:05

Droeftoeter schreef:Dus best een dilemma, misschien laten stralen en nieuwe gewone fouling erop
Maar waar kan je je schip in Zuid Holland laten stralen, en dan zelf in de fouling zetten en wat zouden de kosten zijn.
Iemand een idee ??

Is er dan aanleiding voor om de boot te laten stralen?
Toch niet om die teerlak eraf te gaan halen zeker?
Als je hem laat stralen ,gaat alles eraf,ook je primer ,je 1 of 2k lak ,alles.
Dat wordt de boot die "kaal tot op het staal".

Keer dan je portemonnee maar om.
Bij mijn 7 meter boot een jaar of 10 terug ,koste dat circa 5000 euro
Kwokko
 

Re: Teer

Berichtdoor chaea » 11 Sep 2022, 16:41

Ik zou wel uitkijken, er bestaan speciale duikbootjes waar men dit soort zaken bekijkt, ofwel of je een vuilwatertank hebt ofwel er zit een substantie op wat niet mag.

Ofwel, maak je niet druk, de kans dat je daadwerkelijk troubels krijgt is net zo groot als er bier uit jekoeluitlaat komt.
chaea
 
Berichten: 748
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Teer

Berichtdoor heuvels » 11 Sep 2022, 17:44

Als die koolteer er goed op zit, gewoon laten zitten. Als je er iets overheen wilt smeren dan eerst een paar laagjes intertuf o.i.d.
Na een x-aantal jaar zal de onderliggende laag koolteer gaan verpulveren en kom je in de problemen. Dan is het een goed moment om de boot kaal te halen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Teer

Berichtdoor Droeftoeter » 11 Sep 2022, 19:31

Maar ik heb het alleen over de anti fouling.. niet de lak.. dus onder de waterlijn , het schijnt niet zo'n leuk werk te zijn om het er zelf af te halen
althans heel veel werk.. . De lak zelf hoef er niet af..
Mensen ik ben een beginner, en iedereen heeft het ooit allemaal moeten leren, ik schaam mij daar echt niet voor.. ja ik begin een beetje laat
met mijn 61, maar ja .. en gekke antwoorden hoef ik echt niet.. ik vraag gewoon iemand zijn ervaring.
Maar het moet er ooit een keer af.. schijnt ook behoorlijk Kankerverwekkend te zijn. moet ik dat spul zien als asbest ofzo ?
Iets erover heen smeren is dus wachten tot het er echt af moet en of mocht ik de boot verkopen ooit dan zal er zeker over worden gevallen.

Dus ja wat is wijsheid..

fijne groet,,,
Henk
Droeftoeter
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Aug 2022, 09:21
ligplaats: Zwijndrecht
info: Wij zijn bijzonder nieuw, altijd een boot gehuurd en nu op zoek naar een eigen boot

Re: Teer

Berichtdoor Navigo » 11 Sep 2022, 19:40

HH,

Ik zie met regelmaat dat het onderwaterschip met een peragoschijf wordt kaal gehaald.

Nu weet ik natuurlijk niet wat de oppervlakte is en hoe je lichamelijke gestel is.
Je kunt overwegen om er een winter de tijd voor te nemen, dan is het verspreid over een aantal dagen goed te doen.

Bij scheepswerf Harting Aalsmeer kan in overleg veel, je kunt het ook aan ze uit besteden.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Teer

Berichtdoor heuvels » 11 Sep 2022, 20:50

Ik heb mijn boot afgelopen winter kaal gehaald met de perago, de drieblads uitvoering. Ik heb er een stofkap bij gekocht, met aansluiting op stofzuiger.
Na afloop kon ik de stofzuiger weggooien maar het resultaat was prima en het stofhappen viel ontzettend mee.
Daarna een laag primacon primer op het staal en zes lagen intertuf, daar overheen antifouling.

Ik heb mijn boot 15 jaar geleden gekocht, toen zat hij nog netjes in de koolteer maar zoals gezegd begon die af te brokkelen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Teer

Berichtdoor Droeftoeter » 12 Sep 2022, 06:24

heuvels schreef:Ik heb mijn boot afgelopen winter kaal gehaald met de perago, de drieblads uitvoering. Ik heb er een stofkap bij gekocht, met aansluiting op stofzuiger.
Na afloop kon ik de stofzuiger weggooien maar het resultaat was prima en het stofhappen viel ontzettend mee.
Daarna een laag primacon primer op het staal en zes lagen intertuf, daar overheen antifouling.

Ik heb mijn boot 15 jaar geleden gekocht, toen zat hij nog netjes in de koolteer maar zoals gezegd begon die af te brokkelen.


Dank je wel voor je antwoord,, en hoelang deed jij met zo schijf ? ?
Droeftoeter
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Aug 2022, 09:21
ligplaats: Zwijndrecht
info: Wij zijn bijzonder nieuw, altijd een boot gehuurd en nu op zoek naar een eigen boot

Re: Teer

Berichtdoor heuvels » 12 Sep 2022, 08:57

Zo'n schijf schrapt niet maar hamert. Er zitten rondom de rubberen schijf kleine hardstalen hamertjes die de te behandelen laag kapot hamert. Als je te veel kracht zet zal de schijf gaan schrapen en hard slijten. Zoek eens op youtube naar perago.

Het lijkt dus meer op stralen dan op slijpen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Teer

Berichtdoor bas » 12 Sep 2022, 17:10

Als het echt nog koolteer is mag dat idd al heel even niet meer. Stralen kan maat kost vaak extra omdat het grit vervuild met koolteerresten en als zodanig afgevoerd miet worden. Perago of naaldenhamer kan ook. Werkt het beste als het koud is en de teer dus goed hard. Kijk uit met klussen in de zon, je verbrand levend.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten