door eagle » 29 Aug 2022, 19:56
Een willekeurig oliereservoir (tank) heeft aan de bovenzijde, boven de olie, een open verbinding met de buitenlucht nodig, om onder- of overdruk te voorkomen bij verandering van het olie niveau; de zg ontluchting.
Het pomphuis, waarin de stuurpomp zit, is meteen ook de olietank; de pomp zit helemaal onder gedompeld in de olie. Boven op het pomphuis zit de vuldop; zoals de naam al zegt, kun je na verwijdering ervan de olie (bij)vullen, en daarna de dop er weer opdraaien.
Om toch een ontluchting te hebben, is er een klein gaatje in de dop geboord (aan de zijkant van de dop), waar lucht doorheen kan.
Echter: Als er twee pompen zijn, een binnen (laag) en een buiten (hoog), en de pomphuizen (tanks) zijn met elkaar verbonden met een tussenleiding (de derde leiding), dan zit de binnenpomp geheel vol, en bevindt het olieniveau zich in de buitenpomp, omdat die het hoogst is. Hier wordt dan ook bijgevuld, en de dop aldaar heeft het ontluchtingsgaatje.
De binnenpomp heeft ook een vuldop, maar die is nu overbodig geworden, en wordt niet meer gebruikt. Maar als er een ontluchtingsgaatje in zou zitten, zou hierdoor de hogere buitenpomp via de tussenleiding leeglopen! Die dop moet dus geen gaatje hebben..Daarom worden er bij elke pomp steeds twee vuldoppen geleverd: Een Met- en Een Zonder ontluchtingsgat.
Dus:
Bij slechts Een pomp: Vullen na wegnemen van de vuldop. Dop moet een ontluchtingsgaatje hebben.
Bij Twee pompen: Onderste pomp: dop zonder gaatje, dop niet gebruiken om bij te vullen. Bovenste pomp: Dop met ontluchtingsgaatje. Hier bijvullen na wegnemen van de dop..
Gr, Eagle