Binnen/Buiten besturing

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor vayreda » 26 Aug 2022, 13:46

Beste leden,
Ik wil mijn buiten besturing (hydraulisch) verwijderen om alleen een binnen besturing te behouden.
Nu zit ik met een vraag? Op de beide besturingen zitten drie leidingen,https://share.icloud.com/photos/071Nu1XxCVOOTzRYvtyh2S1Aw maar bij het verzamelpunt bij het roer zijn er maar twee aansluitingen voor iedere besturing https://share.icloud.com/photos/05bvGghac4k5cUkEHcCTVypqg
Ik neem aan dat de derde leiding van iedere besturing elkaar alleen rechtstreeks verbind(alleen weet ik niet waarom).
Wat moet ik doen om alleen de binnenbesturing te gebruiken? De derde leiding afdoppen bij de besturing?
Hartelijk dank voor jullie input.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor eagle » 26 Aug 2022, 17:31

Die derde leiding is een drukloze tankleiding die de pomphuizen ( de tanks) van de twee stuurpompen verbindt.

In de huidige toestand staat de binnenbesturingspomp geheel vol met olie, omdat via die leiding de olie van de buitenpomp ( hoger) naar beneden stroomt, en de binnenpomp vol houdt. De binnenpomp heeft een vuldop; Indien die nu wordt ge-opend, stroomt hieruit alle olie van de buitenpomp, en de leiding inhoud van de derde leiding erbij. Niet doen dus! Daarom ook heeft de vuldop op de binnenpomp Geen ontluchtingsgat! De buitenpomp dop heeft dat wel...

Opvang bak plaatsen; De derde leiding bij de binnenpomp losnemen; Olie (van de buitenpomp) opvangen, tot het niet meer stroomt. Opening afpluggen, dat kan oa als er een koperleiding is, door deze op zo,n 10 cm van de pomp af te zagen, en het eind helemaal om te buigen en te pletten met een flinke tang, of met twee hamers.. Dan de binnen-vuldop verwijderen, en vervangen door die van de buitenpomp (gaatje!), Eventueel de binnenpomp bijvullen tot Vol.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor vayreda » 27 Aug 2022, 08:10

eagle schreef:Die derde leiding is een drukloze tankleiding die de pomphuizen ( de tanks) van de twee stuurpompen verbindt.

In de huidige toestand staat de binnenbesturingspomp geheel vol met olie, omdat via die leiding de olie van de buitenpomp ( hoger) naar beneden stroomt, en de binnenpomp vol houdt. De binnenpomp heeft een vuldop; Indien die nu wordt ge-opend, stroomt hieruit alle olie van de buitenpomp, en de leiding inhoud van de derde leiding erbij. Niet doen dus! Daarom ook heeft de vuldop op de binnenpomp Geen ontluchtingsgat! De buitenpomp dop heeft dat wel...

Opvang bak plaatsen; De derde leiding bij de binnenpomp losnemen; Olie (van de buitenpomp) opvangen, tot het niet meer stroomt. Opening afpluggen, dat kan oa als er een koperleiding is, door deze op zo,n 10 cm van de pomp af te zagen, en het eind helemaal om te buigen en te pletten met een flinke tang, of met twee hamers.. Dan de binnen-vuldop verwijderen, en vervangen door die van de buitenpomp (gaatje!), Eventueel de binnenpomp bijvullen tot Vol.

Gr, Eagle


Super bedankt voor deze heldere uitleg. Klein vraagje nog? Dus ik kan de derde leiding na geleegd te hebben op beide besturingen afdoppen(het is geen koperen leiding, maar een rubberen slang) Dus er blijven twee leidingen op iedere besturing over? Nogmaals super bedankt en erg mee geholpen met deze uitleg. Gr. Edwin
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor FKZ » 27 Aug 2022, 10:19

Je moet eerst de situatie goed in kaart brengen:

Stuurpompen met ingebouwde kleppen of een los kleppen blok?

Bij eerste geval zit er ergens een T stuk in de stuurleidingen. 3 opties 1 oude stuurleiding afdoppen,2 T stuk verwijderen en koppelstuk plaatsen. 3 nieuw leidingen

In tweede geval zou ik de stuurleidingen van buiten besturing bij het kleppen blok domonteren en afdoppen.


Je kan na verwijderen de 3de leiding afdoppen in het binnen stuurhuis er vanuit gaande dat je binnen stuurpomp het hoogste deel is uit de besturings instalatie. Anders moet je deze aansluiting naar een resevoir brengen die hoger logt dan de stuurcilinder.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor vayreda » 27 Aug 2022, 18:42

Helder. Bedankt voor het meedenken.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor Wolf1 » 27 Aug 2022, 19:46

FKZ schreef:In tweede geval zou ik de stuurleidingen van buiten besturing bij het kleppen blok demonteren en afdoppen.

Je kan na verwijderen de 3de leiding afdoppen in het binnen stuurhuis er vanuit gaande dat je binnen stuurpomp het hoogste deel is uit de besturings installatie. Anders moet je deze aansluiting naar een reservoir brengen die hoger logt dan de stuurcilinder.

Uit de foto's blijk het geval 2 te zijn, kun je afdoppen met en stalen kogel en de originele snijring wartelmoer !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor Solita74 » 27 Aug 2022, 21:28

Ik zou aan de derde leiding een reservaar maken BOVEN de binnen pomp en de blinde stop aan de pomp houden dat kan je gemakkelijker bij vullen en controleren
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor vayreda » 29 Aug 2022, 11:14

eagle schreef:Die derde leiding is een drukloze tankleiding die de pomphuizen ( de tanks) van de twee stuurpompen verbindt.

In de huidige toestand staat de binnenbesturingspomp geheel vol met olie, omdat via die leiding de olie van de buitenpomp ( hoger) naar beneden stroomt, en de binnenpomp vol houdt. De binnenpomp heeft een vuldop; Indien die nu wordt ge-opend, stroomt hieruit alle olie van de buitenpomp, en de leiding inhoud van de derde leiding erbij. Niet doen dus! Daarom ook heeft de vuldop op de binnenpomp Geen ontluchtingsgat! De buitenpomp dop heeft dat wel...

Opvang bak plaatsen; De derde leiding bij de binnenpomp losnemen; Olie (van de buitenpomp) opvangen, tot het niet meer stroomt. Opening afpluggen, dat kan oa als er een koperleiding is, door deze op zo,n 10 cm van de pomp af te zagen, en het eind helemaal om te buigen en te pletten met een flinke tang, of met twee hamers.. Dan de binnen-vuldop verwijderen, en vervangen door die van de buitenpomp (gaatje!), Eventueel de binnenpomp bijvullen tot Vol.

Gr, Eagle

Beste Eagle, ik heb de derde leiding ververwijderd en binnen stuurhuis afgedopt. Er zitten nu nog twee leidingen aan het binnenstuurhuis vast. Je hebt over de vuldop met gaatje/nippel (buiten stuurhuis), als ik deze nu vervang door de vuldop van het binnenhuis, moet ik dan door het gaatje/nippel de olie vullen? Of kan ik de olie door de vuldop vullen? Eenmaal gevuld, komt er dan geen olie uit het gaatje/nippel? Sorry voor al deze vragen, maar het kwartje valt niet helemaal. Bedankt
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor eagle » 29 Aug 2022, 19:56

Een willekeurig oliereservoir (tank) heeft aan de bovenzijde, boven de olie, een open verbinding met de buitenlucht nodig, om onder- of overdruk te voorkomen bij verandering van het olie niveau; de zg ontluchting.

Het pomphuis, waarin de stuurpomp zit, is meteen ook de olietank; de pomp zit helemaal onder gedompeld in de olie. Boven op het pomphuis zit de vuldop; zoals de naam al zegt, kun je na verwijdering ervan de olie (bij)vullen, en daarna de dop er weer opdraaien.
Om toch een ontluchting te hebben, is er een klein gaatje in de dop geboord (aan de zijkant van de dop), waar lucht doorheen kan.

Echter: Als er twee pompen zijn, een binnen (laag) en een buiten (hoog), en de pomphuizen (tanks) zijn met elkaar verbonden met een tussenleiding (de derde leiding), dan zit de binnenpomp geheel vol, en bevindt het olieniveau zich in de buitenpomp, omdat die het hoogst is. Hier wordt dan ook bijgevuld, en de dop aldaar heeft het ontluchtingsgaatje.
De binnenpomp heeft ook een vuldop, maar die is nu overbodig geworden, en wordt niet meer gebruikt. Maar als er een ontluchtingsgaatje in zou zitten, zou hierdoor de hogere buitenpomp via de tussenleiding leeglopen! Die dop moet dus geen gaatje hebben..Daarom worden er bij elke pomp steeds twee vuldoppen geleverd: Een Met- en Een Zonder ontluchtingsgat.

Dus:

Bij slechts Een pomp: Vullen na wegnemen van de vuldop. Dop moet een ontluchtingsgaatje hebben.

Bij Twee pompen: Onderste pomp: dop zonder gaatje, dop niet gebruiken om bij te vullen. Bovenste pomp: Dop met ontluchtingsgaatje. Hier bijvullen na wegnemen van de dop..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Binnen/Buiten besturing

Berichtdoor vayreda » 29 Aug 2022, 22:11

Helemaal begrepen! Super bedankt.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten