Oeverloos schreef:Hier zijn enkele observaties die mij zijn bijgebleven:
- Er zijn schadeverzekeringen die “aftrek nieuw voor oud” hanteren.
- Als een motor star ingebouwd is,
en je zet deze liever op dempers,
kan de motor hoger komen te staan
met gevolgen voor de hoogte ten opzichte van de schroefas.
Een motor op dempers is veel stiller.
- alles wat je kunt doen aan verbetering van de geluidsisolatie is welbesteed.
Inclusief het eventueel inpakken van de motor in een geisoleerde kist,
met slimme lucht toevoer.
De DAF heeft een watergekoeld spruitstuk, dus erg warm wordt deze niet aan de buitenkant.
- overweeg een professioneel vóórfilter tussen tank en opvoerpomp.
- De DAF heeft een max toerental van 2500 rpm.
Hoe lager het toerental,
hoe zwaarder de onderdelen van de aandrijflijn
vergeleken met motoren met hogere maximum rpm’s.
- Let eventueel op de rating van de onderdelen.
Als je op groter water vaart of op de rivieren dan kun je in plaats van de standaard “ recreational duty”
ook voor “ light duty” of “medium duty” kiezen.
De rating kun je vinden in de specs van het onderdeel
en staat in een staatje met toerental, p.k’s of Nm.
- trillingsdempers, voorzijde kan zachter (b.v. 45 shore) dan achterzijde (b.v. 55 shore) waar de keerkoppeling zit.
B.v. Trelleborg Metalastic cushyfloat, etc..
- als je een oude stalen veren demperplaat hebt
kun je eventueel overschakelen op een kunststof demperplaat type dual stage,
van b.v. Centa Centaflex DS, R& D, Vulcan.
- keerkoppeling,
op grotere keerkoppelingen van PRM kun je Dintra Soft Shift System achteraf monteren,
twee hydraulische actuatoren, voor boterzacht schakelen bij allerlei toerentallen. Zie fa. Dintra.
- of:
homokineet, stuwdruklager,
B.v. Python, Aquadrive moduline CVB30.20, B20.
- of:
Centa flexibele aandrijving Centax DP/ Centaflex CF-AGM o.i.d.
- schroefasdichting, b.v. FlexSeal voor een watergesmeerd rubber lager.
- schroefaslager, b.v. watergesmeerd
Heb je nog een vet gesmeerde schroefaslager, niets aan veranderen.
- schroefas,
als de as niet geslipt heeft in de klembus bij de bodemberoering,
dan kun je deze opnieuw gebruiken
mits deze nog recht is. (je noemde vibraties)
De laatste tijd zijn sommige onderdelen niet of moeilijk leverbaar.
Een blauwe romp is typisch voor Nederlanderse schepen.
Ik zou poetsen.
Dit zijn een paar dingetjes die mij opgevallen zijn.
Mvrg. Oeverloos
mbt verzekering is al geregeld, ze vergoeden gewoon de kraa kosten e.d., enkel die ene week extra niet, maar dat is logisch.
de motor komt niet gek veel hoger, en die ruimte is er voldoende.
het verschil kan met de python opgevangen worden, waarom python, ik heb er goede ervaringen mee dus eigenlijk niet verder gekeken.
schroefas zal overigens vetgesmeerd blijven, dat wil ik niet wijzigen liefst.
betreffende de blauwe romp, reden om het wit te maken is met name voor de opwarming door de zon, dat blauwe word bloedheet