Vraag over lakken hardhout

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Feb 2022, 18:23

Mijn hardhouten mastje staat nog prima in de vernis. Alleen is het mastje behoorlijk verkleurd.
De vernis zit er dus nog wel goed op. Ik gebruik altijd Owatrol D1 (als lak) en Owatrol D2 (als vernis).
Ik dacht even het mastje licht op te schuren om het daarna wee te lakken met D1 en af te vernissen met D2.
Maar ja, probleem is dan toch dat ik weer D1 over de D2 smeer. Dus lak over de vernis. Dat kan toch nooit goed gaan?
De D1 moet toch in het hout trekken?

Hetzelfde had ik met mijn beide deuren. Op 75% van het oppervlak zat de vernislaag (de D2) er nog goed op.
Mijn deuren moest ik echter wel helemaal weer tot op het hout kaal schuren omdat ik op 25% echt slechte verweerde plekken had.
Maar op de gedeeltes waar de vernis er nog goed op zat was de lak wel verkleurd. Veel lichter als nu. Dat zie ik nu ik weer opnieuw de deur heb gelakt.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor heuvels » 16 Feb 2022, 19:03

D1 is impregneerspul, het heeft geen zin dit over de lak te smeren. Eerst kaalhalen en dan D1.
Ik haal mijn mast er altijd af als ik niet vaar. Scheelt weer werk. Als ik in mijn achtertuin vaar (Westland e.o.) laat ik hem ook thuis ivm de lage bruggen.
De zon is de grootste boosdoener, het helpt om de mast regelmatig in te wrijven met was die een UV filter heeft, beschermt ook tegen nattigheid.

Mijn kajuit is ook van hout. die geef ik elk voorjaar een laagje lak. Minischeurtjes dek je daar mee af en je bouwt een stevige laag op. Even licht met de hand schuren is voldoende.

Veel schippers zweren bij 2C spul, maar op den duur kan daar ook vocht onder komen. En dan kan je alleen maar kaalhalen en opnieuw beginnen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor Marie Christina » 16 Feb 2022, 20:30

Waarom het spul niet alom bekend is in jachten land is mij een raadsel, maar ik garandeer je dat als je je deuren in de Le Tonkinois zet je verbluft zal zijn van het resultaat en hoe lang het mooi blijft.
Ik heb mijn mastje juist niet binnengehaald om te kijken hoe lang het mooi blijft en we gaan nu het 3e seizoen in.
Bijkomend zeer prettig voordeel: stukken goedkoper dan, eigenlijk alle, vernis die ik ooit gebruikt heb.

Het is dat ze niet beursgenoteerd zijn want, ja, dan had ik er aandelen in. :)
https://www.tonkinois.com/index.htm
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor kajoe » 18 Feb 2022, 17:39

tja er zijn vele middelen ,
maar het meeste hangt er van af voor je begint zeer goed droog niet uiterlijk maar ok binnen in .
bij de marine werf lag het hout meestal teak weken in een droogkamer ,daarna ontvetten ook zo diep mogelijk dus niet even een doekje thinner er over en weer een paar dagen de droger in daarna begonnen ze met lakken vroeger met gewone lak nu na 1980 weet ik het niet .zelf was ik scheepstimmerman(kajoe) bij die baas .
zelf laat ik het hout /mijn deuren zijn van merbouw helaas deze laat ik ook ruim 3 maanden in de warme kamer staan en ja dan de naden soms haal ik ze iets open en kit er rubber pasta in daarna lak ik het nu met Epifanes hardhoutolie lak een laag of 8 tot nu toe blijft het mooi zitten de laatste 3 jaar .
met mijn vorige schip deed ik het met lijnolie maar dat is wat uit de tijd.
maar gelukkig heeft iedereen eigen ideeën wat voor zijn boot goed is .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Feb 2022, 20:52

Mijn vraag was eigenlijk ... ik ga dus de geverniste laag licht opschuren en dan daarna weer lakken (ik bedoel hardhoutolie lak, er zijn diverse merken, ik bedoel geen beits!) en dan weer vernissen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor Marie Christina » 18 Feb 2022, 22:28

Óf olie óf vernis, lijkt me.
Bij mijn weten wil vernis niet houden op vettigheid.
Misschien dat het nog op een lijnolie-ondergrond wel lukt.
Lijnolie zit ook in verf, tenslotte.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor kajoe » 19 Feb 2022, 09:52

als het hout verkleurd is onder de oude laag krijg je dat niet weg met lakken .
als de lak goed uitgehard is kan je eigenlijk alle andere soorten van lakken er overheen zetten behalve mischien komponenten lak maar dat weet ik niet geen ervaring mee .
ik had enkele onderdelen met panserbeits behandeld daar om glans te krijgen hardhoudolielak heen gezet en het houd zich prima .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor heuvels » 19 Feb 2022, 11:31

Vergeet Owatrol D1, dat gebruik je alleen op kaal hout.
D2 kun je gewoon overschilderen met D2. Daar overheen hoeft niets. Wel eventueel in de was zetten.

Ik gebruik zelf trouwens Ruwa jachtlak.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor broekie » 19 Feb 2022, 12:18

Epifanes voor lakken met Rapid clear en aflakken met hardhout olie vernis is mijn tip.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vraag over lakken hardhout

Berichtdoor Alexander435 » 25 Mei 2022, 11:51

In dit geval hoef je zeker geen D1 te gebruiken. Dat is een hele dunne laag voor impregnatie. Als je die gebruikt tussen de D2 lagen zorg je zelfs voor minder hechting. Dus niet doen.

Vroeger ook D2 gerbuikt, maar ik nu Epifanes Harhoutolievernis. Deze kan direct over D2 en geeft een veel langere glans dan Owatrol D2.

Zorg vooral dat je de lagen nu goed ontvet met wasbenzine en dan opschuurt met 180-240. Ander kan je einde van het jaar alles er weer af plukken.
Alexander435
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 25 Mei 2022, 11:42
ligplaats: Aalsmeer
info: Een oude reddingssloep.
In 2018 een nieuwe Alpha motor in laten zetten.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten