Dieseltank project mangat

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Wolf1 » 27 Nov 2021, 21:36

Hooveld960 schreef:Welk topic?
Wat wil je nu zeggen met je bericht?

Sneek, is me net iets te ver om te komen voorlezen !
Gr. Wolf1 en heel veel succes.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Kwokko » 27 Nov 2021, 22:17

Hooveld960 schreef:Welk topic?

Wat wil je nu zeggen met je bericht?


Ik denk dat Wolf1 wel gelijk heeft Jan.
Welk topic?
Deze waar je mee begonnen bent.

Ook ik vind je handeling nogal rigoureus.
En ja ,je moet er ergens in om de tank schoon te mkaken een,dat begrijp ik.
Als er geen mangat is ,dan zal die erin moeten ,tenzij je een andere tank in plaatst.

Maar wat je nu doet ,zou ik dus niet doen.
Je snijd in een dekplaat een gat,en je wilt daar gewoon weer een plaat op maken met een paar boutjes.
Geheid dat dat gaat lekken,ook met een rubber ertussen.

Je moet zorgen dat er weer stevigheid in de plaat komt en dat doe je door er een flens in te maken van profiel staal.
Een L-profiel rond het gat lassen ,of een vierkante koker met bouttapgaten erin ,of een kant en klare ,zoiets als van de tekening van Wolf.
Dat is het mooiste.

Ook vergeet je nog iets.
Je spreekt van een RVS plaatje ,die op het gat moet.
Hoe wou je daar gaten in boten voor de boutjes?
Met je boormachine en je boren?
Vergeet dat maar ,want dat gaat niet.
Daarvoor ben een boor nodig die door RVS wil.

Maar los daarvan ,gewoon plaat op plaat met een rubber ertussen,dat gaat je lekken.
Dat krijg je nooit mooi dicht.
Dan heb jij na een poosje een diesel lucht onder je vloer ,en dat wil je niet.
Daar komt bij ,dat deze dampen ook nog brandgevaarlijk zijn.

Als je tekening kunt lezen zie je ook aan de tekening wat Wolf1 bedoeld.
Zo hoord het,alleen komt het een beetje rottig over van hem in zijn tekst.
Kwokko
 

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Kwokko » 27 Nov 2021, 22:24

Wolf1 schreef:Sneek, is me net iets te ver om te komen voorlezen !
Gr. Wolf1 en heel veel succes.

Dergelijke uitlatingen Wolf1 , brengen niks .
Als er niks anders uitkomt ,waarom reageer je dan?

Je mag dan een kundige man zijn ,daar twijfel ik niet aan.
Maar je vocabulaire is ronduit belabberd slecht. :!:
Kwokko
 

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Yep » 27 Nov 2021, 22:56

Aldus farizeeër Kwokko.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor jade » 28 Nov 2021, 07:08

Rvs kan je prima boren, ook met een gewone staalboor van normale kwaliteit.
Het enige is goed smeren weinig toeren veel druk, ik heb op deze manier honderden gaten geboord.
Niet altijd alleen maar richten op de problemen, valt me de laatste tijd vaker op, als iemand kiest voor een iets andere weg om ook tot een bevredigende oplossing te komen wordt deze compleet afgebrand.
Is toch wel jammer, in plaats van gewoon vriendelijk elkaar te helpen om de boot zo makkelijk mogelijk klaar te krijgen, vaak dat agressieve reageren.
Niet iedereen pakt de klussen op dezelfde wijze aan, maar komt ook tot een goede oplossing, geen probleem toch?

Groetjes Raymond
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Arjen9 » 28 Nov 2021, 10:59

Het kan best goed gaan, ik heb voor hetzelfde gestaan. Groot rond gat gemaakt en de tank schoongemaakt. Daarna een flens en deksel van 5mm rvs gemaakt. De tank zelf is maar van 2mm rvs.
Daartussen een rubberpakking , wel speciaal voor brandstof.

Dit geheel op de bestaande tank gelast.

Dat zit al 2 seizoenen 100% dicht en ik vaar toch niet echt op rustig water

Afbeelding

Afbeelding
Arjen9
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Wolf1 » 28 Nov 2021, 12:24

Kwokko schreef:Dergelijke uitlatingen Wolf1 , brengen niks .
Als er niks anders uitkomt ,waarom reageer je dan?
je vocabulaire is ronduit belabberd slecht. :!:

Dacht er een tekeningetje bij had gedaan !
Als mijn vocabulaire beter was had ik de kost gaan verdienen met een pen, doe het nog steeds, nood gedwongen, met een setje sleuteltjes.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Nov 2021, 13:09

Pfooe hee jammer hoor die kritiek van Wolf en Kwokko. Komt inderdaad nogal "afbranderig" over op op mij.
Jullie zouden je berichten eerst eens zelf nog een keer goed moeten nalezen voordat je iets post.
Zoiets van, eerst tot 10 tellen, dan pas posten. Maar goed, jullie hebben je punt(en) gemaakt.

Als eerste Wolf, je doet er een tekening bij en dan ga jij er vanuit dat ik dan maar moet begrijpen wat ik fout heb gedaan?
Sorry, maar zonder verdere uitleg maak ik uit die tekening en jouw opmerking niet op wat ik fout heb gedaan.

Dan Kwokko. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, zie onderstaande foto:

Afbeelding

Je ziet het, prima gelukt om die gaten te boren. Zelf gedaan. Onder de kolomboormachine. Uiteraard gebruik ik goeie boren, laag toerental en snijolie.
In de tank zelf zal ik het uit de hand met de boormachine moeten doen, zal iets lastiger worden, vooral om niet te snel te willen boren, maar we gaan het zien.

Die flens is dus alleen voor de stevigheid? Tank is 2,25 mm. Ik heb een proef gedaan met één gat te maken en draad te tappen en een M6 bout erin. Zit mijns inziens stevig vast. Maar kan later eventueel tussen alle gaten nog een gat boren. Zodat het dubbele aantal bouten erin gaat. Voor nog meer stevigheid.

Wat betreft het eventueel gaan lekken. Dat gaat naar mijn mening niet gebeuren, tenzij ik nog eens omga met mijn boot, maar dan heb ik wel meer schade als alleen een leeggelekte dieseltank. De plaat zit bovenop, niet aan de zij- of onderkant. Dus lekken? Ik moet het nog zien. Een goed afdichtingsrubber en de plaat voorzien van genoeg schroeven om hem stevig aan te draaien, zal mijns inziens voldoende zijn. Maar ik ga dat zelf ondervinden.

Btw, dieseldampen brandgevaarlijk? Sinds wanneer? Volgens mij pas boven de 55 graden Celsius.

Arjan9, compliment, ziet er gelikt uit.
Laatst gewijzigd door Hooveld960 op 28 Nov 2021, 13:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor heuvels » 28 Nov 2021, 13:15

Voor plaatdikte en schroefdraad bestaat wel een vuistregel.
https://www.kepser.nl/nl/over-kepser/ke ... rum/boren/
Met 2 mm vooral niet te vast draaien....
Ik zou er wel vertrouwen in hebben als ik het zo zie....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Nov 2021, 13:20

Voor m6 is de minimale plaatdikte 2 mm. Ik heb 2,25 mm. Dus .....
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten