Beste plek vuilwater tank

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Beste plek vuilwater tank

Berichtdoor Lotte » 08 Nov 2021, 20:55

In mijn vlet staat de toilet half op het waterniveau in het voorste, verlaagde deel van het schip. Is er iets te zeggen over de plek van een zwartwatertank? Hij kan op de kuipvloer, (dus hoger), in de ruimte van een zitbank, aan de andere kant van de toiletruimte, of in de open kuip onder de vloer. Denk dan op dezelfde hoogte als het toilet. Afstand is dan ongeveer 3,5 mtr. Toilet is electrisch en loost nu direct naar buiten. Moet de tank zo dicht mogelijk bij het toilet of/en maakt het hoogteverschil iets uit.

Wie kan er iets over zeggen?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Beste plek vuilwater tank

Berichtdoor Oeverloos » 08 Nov 2021, 23:37

Bij mijn vlet ligt de RVS zwartwatertank onder de vloer van de kombuis vlak bij de wc.
De tank is niet hoog (30 cm hoog x 60 x 140) en 250 liter groot met een Bepmarine TS1 ultrasound meet instrument met een Osculati gever en een inspectieluik.
(Een mechanisch meet instrument werkt niet)

Achteraf had de tank wel groter gemogen.
De regels in Denemarken en Zweden zijn anders dan bij ons en worden ook nageleefd.
Denen en Zweden zullen, naar mijn ervaring, nooit hun marina’s, waar kleine kinderen in het water spelen, of ankerplaatsen, waar iedereen zwemt, bevuilen.
De tank is bij mij op ankerplaatsen en havens altijd in gebruik.

Wat niet ideaal is dat ik er niet onder kan komen voor schilderwerk.
Ik giet er nu uit armoede Owatrol onder.
Ook niet ideaal is dat de tank van RVS 304 gemaakt is en niet van 316.
Er is ook wat te zeggen voor een kunststoftank.

Onder het vrijboord is een kleine RVS wc tank van 40 liter met een kraan naar buiten en een kraan naar de 250 liter zwartwatertank.
Deze ligt net onder de gangboord en ligt dus vrij hoog wat geen probleem is voor de elektrische Raritan wc.
Drollen gaan de tank in en pies naar buiten.

De zwartwatertank kan geleegd worden door de 24 V 300 Watt Rheinstroompomp naar buiten op open zee ver uit de kust, of bij een milieustation via een dop in de gangboord uitgezogen.

De beluchting gaat via een Vetus koolstoffilter boven in onder de kombuis.
Om verstopping en andere ellende te voorkomen gaat het wc papier etc. in een afvalbakje.
De wc wordt normaal gespoeld met zeewater, maar drinkwater kan ook.

Ik denk dat de tank het beste in de buurt van de wc kan worden ingebouwd,
onder de vloer, onder de gangboord, onder de dinette,
en als het een grote tank wordt, ergens in het midden van het schip, maar bij een vlet kom je al snel onder het kuipluik uit, wat weer ver van de wc is verwijderd.
Niet zo simpel dus, en je weet van te voren dat de tank te klein is.

Als je ziet wat er allemaal komt kijken aan investeringen bij een wc aan boord, dan is een droge Nonolet marine wc ook een mogelijkheid, maar ik heb er geen ervaring mee, dus houd mij ten goede.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten