Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor vwillems1979 » 26 Mei 2021, 09:30

Mensen,

Ik ben Vincent en ik heb een paar weken geleden een boot aangeschaft. Deze heb ik afgelopen weekend opgehaald. Het is een Doerak 950 AK. Mijn keuze voor dit model was mede gevallen om dat de ramen opgeklapt kunnen worden waardoor de doorvaarthoogte rond de 1,75 meter zou komen te liggen...... (bron: https://www.doerakclub.nl/modeloverzich ... erak-950ak)

Echter bij thuis komst op mijn ligplaats (met een omweg omdat er 1 brug te laag was) en na wat meten met de rolmaat kom ik op een doorvaarthoogte van rond de 1,87 meter. Aangezien ik ook wel eens zou willen varen onder bruggen van 1,80 meter is dit te hoog.

Nu de vraag, ik ben al opzoek geweest naar een formule/berekening om te kunnen uitzoeken hoeveel ballast ik aan boord zou moeten hebben om ongeveer 10 cm meer diepgang te hebben. Jullie raden het al, deze zoek tocht heeft mij nog niets opgeleverd. Wie kan mij helpen met het berekenen hiervan?

Wat helemaal ideaal zou zijn om een x aantal waterzakken (of iets dergelijks) aan boord te hebben die ik kan volpompen voor het passeren van deze bruggen en daarna weer kan lozen.

Alvast bedankt!
Groet,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor swblom » 26 Mei 2021, 09:49

Even heel kort door de bocht hoewel ik de boot niet ken zie ik 9.5 bij 3.1 meter. Daaruit grove schatting van het onderwaterschip op een vierkant 8 bij 3 meter dus 24 vierkante meter.
Om 12 cm dieper te liggen (om de boot over de hele lengte dieper te leggen) zou je dan 0.12*24= 0.48 ton aan boord moeten sjouwen. Dus iets in de orde grootte van 500 kilo zou de truc moeten doen. dat is zoals gezegd een halve kuub water. In staal zou het ruim 60 liter zijn. Lood 45 liter.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor vwillems1979 » 26 Mei 2021, 10:02

swblom schreef:Even heel kort door de bocht hoewel ik de boot niet ken zie ik 9.5 bij 3.1 meter. Daaruit grove schatting van het onderwaterschip op een vierkant 8 bij 3 meter dus 24 vierkante meter.
Om 12 cm dieper te liggen (om de boot over de hele lengte dieper te leggen) zou je dan 0.12*24= 0.48 ton aan boord moeten sjouwen. Dus iets in de orde grootte van 500 kilo zou de truc moeten doen. dat is zoals gezegd een halve kuub water. In staal zou het ruim 60 liter zijn. Lood 45 liter.



Ik kan wel eens experimenteren hiermee. Ik heb nog 20 grindtegels liggen van ongeveer 30kg per stuk. Ik zou deze eens kunnen verspreiden over de bodem van de boot. Kom ik op ongeveer 600kg uit.

Bedankt!

Gr,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor Kwokko » 26 Mei 2021, 10:26

vwillems1979 schreef:Ik kan wel eens experimenteren hiermee. Ik heb nog 20 grindtegels liggen van ongeveer 30kg per stuk. Ik zou deze eens kunnen verspreiden over de bodem van de boot. Kom ik op ongeveer 600kg uit.

Wel even op rubber matten gaan leggen ,want anders kun je wel eens tegen veel resonantie aan lopen.
Veel ruimte in het motorruim zul je niet hebben.
Enkel onder de bedden achterin ,en voor in de bankkisten links en rechts.
Je moet ook rekening houden met , hoe vol je brandstof en water tank is.
Links zit er ,als het nog allemaal standaard is ,een dieseltank van 200 liter ,en rechts de watertank van dezelfde inhoud.
200 liter water is ook 200 kg. 200 liter diesel is circa 170 kg.
Als je gaat varen voor een aantal weken ,neem je proviant mee.
Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.
Straks lig je te diep ,en is de Doerak niet vooruit te branden.

Dan nog iets van andere orde.
Ligt de originele motor er nog in? Peugeot-Indenor 50pk?
Want sommigen gaan hermotoriseren naar een motor die wel 50kg of meer lichter is.
Kwokko
 

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor heuvels » 26 Mei 2021, 10:27

vwillems1979 schreef:Mensen,

Ik ben Vincent en ik heb een paar weken geleden een boot aangeschaft. Deze heb ik afgelopen weekend opgehaald. Het is een Doerak 950 AK. Mijn keuze voor dit model was mede gevallen om dat de ramen opgeklapt kunnen worden waardoor de doorvaarthoogte rond de 1,75 meter zou komen te liggen...... (bron: https://www.doerakclub.nl/modeloverzich ... erak-950ak)

Echter bij thuis komst op mijn ligplaats (met een omweg omdat er 1 brug te laag was) en na wat meten met de rolmaat kom ik op een doorvaarthoogte van rond de 1,87 meter. Aangezien ik ook wel eens zou willen varen onder bruggen van 1,80 meter is dit te hoog.

Nu de vraag, ik ben al opzoek geweest naar een formule/berekening om te kunnen uitzoeken hoeveel ballast ik aan boord zou moeten hebben om ongeveer 10 cm meer diepgang te hebben. Jullie raden het al, deze zoek tocht heeft mij nog niets opgeleverd. Wie kan mij helpen met het berekenen hiervan?

Wat helemaal ideaal zou zijn om een x aantal waterzakken (of iets dergelijks) aan boord te hebben die ik kan volpompen voor het passeren van deze bruggen en daarna weer kan lozen.

Alvast bedankt!
Groet,
Vincent


Ligplaats Maasland? Foppenplas???
Ik ken het daar wel zo'n beetje. Als je een leuk rondje wilt varen door Westland/Midden Delfland moet je maximaal 1,65 meter hoog zijn. Anders kan je het gebied alleen verlaten via Maassluis of Vlaardingen de Waterweg op.

Pas op dat je uitlaat niet onder water verdwijnt.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor Mayland » 26 Mei 2021, 10:37

vwillems1979 schreef:...
Echter bij thuis komst op mijn ligplaats (met een omweg omdat er 1 brug te laag was) en na wat meten met de rolmaat kom ik op een doorvaarthoogte van rond de 1,87 meter. Aangezien ik ook wel eens zou willen varen onder bruggen van 1,80 meter is dit te hoog.
...
Wat helemaal ideaal zou zijn om een x aantal waterzakken (of iets dergelijks) aan boord te hebben die ik kan volpompen voor het passeren van deze bruggen en daarna weer kan lozen.
...


Heel simpel: Bij de brug zo'n 10 passagiers verzamelen (een gevulde koek doet wonderen!) en na een tochtje va 50m weer afzetten ;)
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor quichot » 26 Mei 2021, 10:44

swblom schreef:Even heel kort door de bocht hoewel ik de boot niet ken zie ik 9.5 bij 3.1 meter. Daaruit grove schatting van het onderwaterschip op een vierkant 8 bij 3 meter dus 24 vierkante meter.

Redenering op zich klopt, maar houd geen rekening met de versmalling bij voor- en achterplecht van deze denkbeeldige rechthoek. Ik den k dus eerder aan zo'n 19 m2 (Om het nodeloos ingewikkeld te maken neemt dat toe naarmate de boot inzinkt, want overhangende boeg).

Maar misschien hoeft de boot ook niet over de volle lengte dieper te liggen. Waar zit dat hoogste punt? En kun je niet tijdelijk de boot kop- of kontlastig maken met de helft van de ballast?

Ten slotte: hoe heb je gemeten met die rolmaat? Anders gezegd, hoe betrouwbaar is die 1,87m? Het betrouwbaarst is meten met lat en waterpas. De lat rust op het hoogste punt aan boord en op een tijdelijke constructie aan de wal. Met waterpas stel je de lat horizontaal af. Dan meet je de hoogte van onderkant lat naar het wateroppervlak. Noteer dan wel hoe vol de tanks zijn.

En nog iets: brughoogtes worden vaak opgegeven +NAP. Ook houden waterwegbeheerders een marge aan om discussies te voorkomen bij schades. De werkelijke doorvaarthoogte is dus vaak wat meer dan aangegeven.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor Popeye » 26 Mei 2021, 11:17

0,12 x 24 is toch nog steeds een kleine 3 ton! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor vwillems1979 » 26 Mei 2021, 11:26

Wat is dit toch een gaaf forum. Binnen no time een aantal super reacties waar ik wat mee kan.

Ik zal proberen om in dit bericht even te reageren op al jullie reacties.

Kwokko: Ik was inderdaad van plan om de grindtegels op rubber tegels te leggen. In de motorruimte is meer plaats dan je zou denken. Ook onder de brandstof en water tank is redelijk wat ruimte. De lokatie van de tanks kloppen inderdaad, echter zit de diesel tank op stuurboord en de watertank op bakboord :)
De motor die erin ligt is nog de orginele peugot (die overgens nog heel erg mooi loopt).

heuvels: Yes, de foppenplas haven inderdaad. Ik had begrepen dat de brughoogte naar Delft (door schipluiden en den hoorn) 1,80 meter is. Ik had wel geprobeerd om onder de kastanjebrug door te komen (het 't Haantje op), maar dat paste op 5 cm na niet. Ik schat zo in dat die brug ook wel de laagste is vanuit delft richting de lier gezien.

quichot: Ik heb het inderdaad met een rolmaat, zonder waterpas opgemeten. Het is dus een erg grove meeting. Ook ben ik nog wel van plan om met mijn andere bootje (met een hoogte van 1,60 meter) langs alle bruggen te varen en deze op te meten :)

Gr,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Diepgang vergroten, doorvaarthoogte verlagen

Berichtdoor Het Sluizenfront » 26 Mei 2021, 12:02

Popeye schreef:0,12 x 24 is toch nog steeds een kleine 3 ton! :mrgreen:

Groet, Jack.

Gelukkig, er zijn toch ook nog mensen die kunnen rekenen ;)
Inderdaad 2880 kg om een oppervlakte van 24 m2, 12 centimeter te laten inzinken. :roll:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten