Watskebeurt?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Watskebeurt?

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Mrt 2021, 20:36

Vorig jaar maart m'n buitendeuren helemaal kaal geschuurd en voorzien van 4 lagen Owatrol D1 en daarover 3 lagen Owatrol D2. En nu na één jaar dit!
Dat had ik niet verwacht. Ik had gehoopt minimaal een jaar of 2-3 te kunnen voor opnieuw te lakken.
Tips hoe ik het de volgende keer moet aanpakken? Eventueel andere lak?

Afbeelding
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor broekie » 26 Mrt 2021, 20:57

Is het mahonie?

Zo ja, kaal halen en inkleuren met Epifanes mahonie beits.
https://www.bootverfshop.nl/epifanes-mahoniebeits.html

Dan minimaal 4 lagen (mag meer) Epifanes rapid coat. Kun je twee keer per dag doen zonder schuren.
https://www.bootverfshop.nl/epifanes-rapidcoat.html

Daarna twee (of meer) lagen Epifanes hardhoutolie vernis. Flexibele mooie finish.
https://www.verf.nl/artikel/3402/epifan ... ernis.html

Tenminste zo heb ik afgelopen winter mijn teak en mahonie behandeld.

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor broekie » 26 Mrt 2021, 21:07

Overigens, ik vind het er erg slecht uitzien na 1 jaar met Owatrol.
Ik heb een teakhouten tuinstoel met D1 en D2 behandeld en die blijft na jaren buiten wel mooi.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2021, 21:30

Je hebt niets fout gedaan. Het water dringt binnen via de lijmnaden. Er is waarschijnlijk gelijmd met een niet 100% waterbestendige lijm. De gewone veel gebruikte vloeibare witte houtlijm (Ceta-Bever/Woodfix/Bison etc) is na enkele jaren totaal verdroogd en laat water binnen, dit is onherstelbaar. Het hout werkt onder temperatuur en vocht invloeden. De houtlijm laat dan vocht toe. Je ziet het veel bij deze schuifdeurtjes en teak dekjes op (kaag)sloepen. De oplossing is opnieuw behandelen en zoveel mogelijk beschermen. 's-winters de deur vervangen door een goed geverfde multiplex plaat. 's-zomers een dekzeiltje zodanig klikbaar erop dat het deurtje droog blijft bij regen e.d. en dekzeiltje alleen eraf wanneer je op de boot verblijft. Andere oplossing is een nieuw deurtje maken van teak en niet lakken maar beschermen met teakolie, dat ademt veel beter. Maar toch ook beschermen tegen 7x24 weersinvloeden.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 26 Mrt 2021, 21:48, in totaal 3 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor Mopolcamper » 26 Mrt 2021, 21:42

Ik denk wel dat je een fout hebt gemaakt: mijn ervaring met mahoniehout behandeld met Owatrol is dat je het kale hout wel met 30 lagen nat op nat met D1 olie moet behandelen. Pas dan neemt het hout niet meer op en is het impregneren compleet. Daarna afwerken met tenminste 2 lagen D2 en je bent er voor jaren van af. Het lijkt heel bewerkelijk, maar die 30 lagen zaten er bij mij in een paar uurtjes op.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor stefan » 26 Mrt 2021, 23:21

Ik sluit me aan bij mopolcamper, die Owatrol D1 olie heeft heel veel lagen nodig voordat het hout totaal verzadigd is daarmee. Steeds als je ziet dat het is ingetrokken een nieuwe laag erover totdat het nauwelijks meer opdroogt.
Ik heb mahonie en teak stukken ermee behandeld, blijft inderdaad langer dan een jaar goed.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Mrt 2021, 23:29

Als je een prachtig resultaat wilt waar je jarenlang plezier van hebt zet je het in Le Tonkinois.
Ik heb bij wijze van test mijn naambordjes en mastje 's winters er niet afgehaald en moest na drie jaar pas weer aan de gang.
Vond ik.
Echt nodig was het niet.

(Nee, hád ik er maar aandelen in)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor heuvels » 27 Mrt 2021, 00:07

Ik wrijf mijn houten kajuit 2x per jaar in met vloeibare was. Met UV filter. Helpt tegen zon en regen. Gewoon over de lak dus.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor gewoonmich » 27 Mrt 2021, 08:03

Ik ben helemaal van de D1 of D2 afgestapt. Ook nog diversere andere oliën geprobeerd maar niks bleef langer dan een jaar netjes.

Daarna op aanraden van een vertegenwoordiger van Epifanis alles in de 2 comp. gezet. Heb er nu al 4 jaar geen om kijken meer aan.

Wat wel belangrijk is dat het hout echt droog is. En dat je extra aandacht aan de randen en hoeken besteed. Hier gaat het vaak als eerste mis.

Daarna goed schuren en onderstaande lagen aanbrengen. Tussendoor steeds licht schuren.
* Epoxy impregneerhars
* Paar lagen Epoxy hars
* Paar lagen 2 comp blankenlak met UV bescherming.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Mrt 2021, 09:06

Dank voor de tips. Ik weet overigens niet wat voor soort hout het is. Mahonie? Teak? Geen idee. Hoe kan ik dat zien?
Behandel je mahonie anders als teak?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten