Watskebeurt?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor Frans525 » 27 Mrt 2021, 10:00

Afbeelding

Goede ervaring met de ijsel karaat 2k lak. Ziet er na 2 jaar nog uitstekend uit!
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor pascall » 27 Mrt 2021, 10:37

Hooveld960 schreef:Dank voor de tips. Ik weet overigens niet wat voor soort hout het is. Mahonie? Teak? Geen idee. Hoe kan ik dat zien?
Behandel je mahonie anders als teak?


Jan, zoals ik het op de foto kan zien is het Mahonie.
Behandeling maakt niet zoveel uit, bijde houtsoorten goed ontvetten, beste is aceton.

Belangrijk is dat de naden goed verlijmd zijn, zoniet uit elkaar halen en opnieuw verlijmen.
Lukt dit niet kan je er voor kiezen om op/in de naden een kit voeg aan te brengen.
Dit kan bovenop, bijvoorbeeld in een hoek, en op vlakkenaden een sponning freezen en vullen met kit.
Het zelfde dus als bij een Teakdek, hierdoor krijgt het inwateren bijna geen kans!

Als je dit niet doet, maakt het niet uit wat je er op brengt, inwateren zal het blijven doen omdat je de oorzaak niet wegneemt.


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2126
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2021, 10:51

Dit ziet er uit als meranti. Mahonie lijkt daar wel op, maar dat is fijner van nerf en minder bleek. (En veel duurder!). Wordt wel eens hardhout genoemd, maar dat is het niet. In hoeverre dat van invloed is op de behandeling met D1 weet ik niet. Feit is inderdaad dat je het hout volledig moet verzadigen met D1. Dat is echt een daglang om het halfuur insoppen, want het moet nat in nat. Voordeel bij deurtjes is dat het liggend werk is, als je ze tenminste even demonteert.
En Wat Pascall zegt over het voorbewerken van de naden.

Verder geldt hier hetzelfde als bij roest: wondermiddeltjes bestaan niet. Houtwerk aan boord zal altijd aandacht nodig hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor Mopolcamper » 27 Mrt 2021, 11:17

@MC: Owatrol en Le Tonkinois hebben het belangrijkste bestanddeel gemeen: lijnolie. Slechts de harders verschillen. Mijn voorkeur gaat, na beide uitvoerig te hebben gebruikt, uit naar Owatrol.
@ Hooveld: Owatrol kan ook over teakhout, dit in tegenstelling tot traditionele lak. Je hebt alleen minder lagen D1 nodig dan bij mahonie, dit omdat teakhout van zichzelf al "vettig" is. Thuis heb ik een teak aanrechtblad, wat ik 20 jaar geleden -conform voorschrift- heb behandeld met D1 en D2. Na intensief gebruik ziet het er nu nog als nieuw uit.
@ Quichot: als je met hardhout duurzaam bedoeld, dan is mahonie aanmerkelijk duurzamer dan meranti. Meranti is nauwelijks duurzamer dan vurenhout.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor Popeye » 27 Mrt 2021, 11:20

Ja. Je kunt zien dat de verwering alleen plaats vindt bij verbindingen en naden. Bij de glaslat dringt vocht misschien wel tussen glas en hout naar binnen of bij hout op hout. De verticale glaslatten heb je geen last want daar loopt het water wel weg. Misschien zou je de naden voorzichtig wat open kunnen zagen, (multitool) en dan vol laten lopen met epoxy. Glaslat eruit halen en met een goeie kit afdichten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor pascall » 27 Mrt 2021, 11:54

Jan, hier zoals ik het heb opgelost, de spiegels, zoals dat heet in de deur, zijn rondom gekit.
Spiegels zijn door middel van een veer met elkaar verbonden, deze mag je maar aan een zijde verlijmen, anders kan het hout niet werken en scheur het op een plaats waar je niet wil.
Dat betekent wel dat op die plaatsen het hout kan inwerken, dat is opgelost door een kitvoeg aan te brengen, het is wel een precies werkje.
Randen van de voeg zijn afgeplakt en de bodem is voorzien van een 5 mm brede tape, dit om de kit zijn maximale flexibiliteit tijd te kunnen geven.
Dan is het nauwkeurig kit aanbrengen en afstrijken, en dan zo dat er minimaal kit op het plakband zit anders krijg je lelijke dike randen met kit.

Dat traditionele lak/vernis niet op Teakhout kan is een broodje aap verhaal, dan is de voorbewerking en aanbrengen niet goed uitgevoerd!

Hier het bewijs, op een maand na 25 jaar oud, boot ligt altijd in het water, dit deurtje is nog nooit kaal gehaald, trouwens niet een van de houtwerken buiten!

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 27 Mrt 2021, 12:02, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2126
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor pascall » 27 Mrt 2021, 12:00

Vergeet ik nog te melden, product is Epifanes, 1 component hoogglans vernis, traditioneler kan niet.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2126
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2021, 12:56

Mopolcamper schreef: @ Quichot: als je met hardhout duurzaam bedoeld, dan is mahonie aanmerkelijk duurzamer dan meranti. Meranti is nauwelijks duurzamer dan vurenhout.

Nee, ik bedoel niet duurzaam, ik bedoel hard. Het woord zegt het al. Teak, eik, beuk, bankirai, en zo nog een aantal Afrikaanse houtsoorten voor het ruwere buitenwerk. Hout waar je nog geen spijker in kan slaan zonder voorboren.
Meranti en mahonie zijn net als vuren zachthout. Mahonie is van veel betere kwaliteit, maar goed mahonie wordt schaars, dus peperduur.

Ik heb een 30 jaar oud teak aanrechtblad verzaagd in latten, en daarmee de betimmering van de stuurhut gemaakt. Maar het is een wereld van verschil of zo'n blad binnen of buiten werd gebruikt. Binnen gebeurt daar niet veel mee qua verwering. En buiten kun je weer opsplitsen in 'gewoon' buiten, of aan boord van een schip. Scheepvaart stelt de hoogste eisen aan onderhoud van materialen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Mrt 2021, 13:31

Nogmaals bedankt voor alle aanvullende tips.

Enne Pascall wat glimt die deur en ziet er mooi uit!!!!!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Watskebeurt?

Berichtdoor pascall » 27 Mrt 2021, 15:21

Dank u! :D
pascall
 
Berichten: 2126
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten