Welke soort anodes?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Yep » 15 Feb 2021, 14:48

Thanks allen.
Spuiten duurt nog wel even.
De bakboordzijde is nu grof geschuurd en vandaag volgt de rechterkant.
Daarna denk ik nog een beetje dun plamuur op wat plekjes en fijnschuren.

Ook komt er nog extra RVS (plaat) onder de ankerplaat en bouten voor extra anodes.
Ook wat RVS werk voor een nieuwe zwemtrap (bevestiging).
De landvast doorvoer achter krijgt RVS teneinde het schuren van de lak te voorkomen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Yep » 03 Apr 2021, 12:57

Yep schreef:Vond nog een leuk stukje op het www over meten van de anodewerking.
Dat gaan we later dus even meten.

Hoe kun je de corrosie staat van je schip meten?
We onderscheiden hier drie gevallen, het schip corrodeert actief, het schip is neutraal of het schip is beschermd. Dit valt te meten met een goede multimeter (of volt meter) en een referentie elektrode. Een goede multimeter is een multimeter met een "hoge impedantie" of vrij vertaald: als u de spanning meet mag er eigenlijk geen stroom lopen.
Een referentie elektrode heeft altijd een vaste waarde ten opzichte waarvan je het schip meet. De waarde die je meet is onafhankelijk van de waterkwaliteit (of geleidend vermogen) omdat alleen een potentiaal of spanning meet zonder dat er nog een stroom loopt (dit speciaal voor die ongelovige Thomas die maar door bleef vragen op mijn lezing in het einde van de wereld en het nog steeds niet gelooft, meet maar eens het voltage van een accu zonder gebruiker en een accu met ingeschakelde gebruiker).
Er bestaan verschillende referentie elektroden, allemaal met verschillende waarden. Zink wordt vaak gebruikt, maar dit moet zeer zuiver zijn of Zilver en Koper in "hun" zoutoplossing zijn de besten. Voor ons voldoet echter de koperen kern van installatie draad (2,5 mm). Strip de draad over enkele cm, hang dit in het water verbind dit met bijvoorbeeld de plus van een multi-meter, verbind de min of com van de meter met het schip (goed schoon krabben, metaal moet blank, verf en roest vrij zijn) en lees af op de millivolt schaal:
1) > 650 millivolt beschermt
2) ca 650 millivolt onbeschermd
3) < 650 millivolt actief corroderend
1) Uw schip is beschermd: actief of door anoden (Afhankelijk van het anodemateriaal krijg je theoretisch de waarde voor zink/aluminium of magnesium, afhankelijk van het aantal anoden en de toestand van het schip (kwaliteit van de verf, soort verf).
2) Uw schip is onbeschermd, mogelijk zijn uw anodes op of is de stroom uitgevallen.
3) Uw schip is actief corroderend, mogelijk door zwerfstroom, een actief beschermde buurman of damwand of u schip is sterk geroest (roest lijkt de waarde omlaag te brengen).


Bron: http://www.aanenuitleg.nl/kathodische_bescherming.html


En vandaag even gemeten.
Ik kom uit op 832 mV ofwel prima beschermd.
Deze meting neem ik op in het onderhoudschema.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten