Welke soort anodes?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Welke soort anodes?

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2021, 13:42

De boot gaat zaterdag uit het water om te laten spuiten.
Na enkele malen de zinkanodes gereconditioneerd te hebben met azijn moet ik ze nu toch echt vervangen.

Er is nog steeds twijfel over zink of aluminium.
Er komen ook weken en wellicht maanden dat we alleen op zout water verkeren.
De spuiter heeft de idee om, om en om, zink en alu te plaatsen.
Tenslotte komen/zitten er een stuk of 12 anodes op.

Wat zeggen de experts?
Alvast dank!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor heuvels » 04 Feb 2021, 15:15

Ik ben geen expert maar mijn boerenverstand zegt dat als je het om en om doet de anodes elkaar gaan opvreten......
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Feb 2021, 15:40

Het minst edele metaal is het eerst aan de beurt. Dat is het aluminium. Dan is m.i. alleen aluminium, en dat tijdig vernieuwen het meest voor de hand liggend.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor heuvels » 04 Feb 2021, 17:32

Mopolcamper schreef:Het minst edele metaal is het eerst aan de beurt. Dat is het aluminium. Dan is m.i. alleen aluminium, en dat tijdig vernieuwen het meest voor de hand liggend.

Klopt. Aluminium, in het ergste geval moet je elk jaar je anodes vervangen...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Oeverloos » 04 Feb 2021, 20:31

Hey Yep,

Ik heb een paar jaar met mijn ijzeren vlet met aluminium anodes op zout water gevaren.