Welke soort anodes?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Welke soort anodes?

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2021, 13:42

De boot gaat zaterdag uit het water om te laten spuiten.
Na enkele malen de zinkanodes gereconditioneerd te hebben met azijn moet ik ze nu toch echt vervangen.

Er is nog steeds twijfel over zink of aluminium.
Er komen ook weken en wellicht maanden dat we alleen op zout water verkeren.
De spuiter heeft de idee om, om en om, zink en alu te plaatsen.
Tenslotte komen/zitten er een stuk of 12 anodes op.

Wat zeggen de experts?
Alvast dank!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor heuvels » 04 Feb 2021, 15:15

Ik ben geen expert maar mijn boerenverstand zegt dat als je het om en om doet de anodes elkaar gaan opvreten......
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Feb 2021, 15:40

Het minst edele metaal is het eerst aan de beurt. Dat is het aluminium. Dan is m.i. alleen aluminium, en dat tijdig vernieuwen het meest voor de hand liggend.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor heuvels » 04 Feb 2021, 17:32

Mopolcamper schreef:Het minst edele metaal is het eerst aan de beurt. Dat is het aluminium. Dan is m.i. alleen aluminium, en dat tijdig vernieuwen het meest voor de hand liggend.

Klopt. Aluminium, in het ergste geval moet je elk jaar je anodes vervangen...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Oeverloos » 04 Feb 2021, 20:31

Hey Yep,

Ik heb een paar jaar met mijn ijzeren vlet met aluminium anodes op zout water gevaren.
Ik was toen ten onrechte in de overtuiging dat er zinkanodes onder gezet waren door de werf hier in Nederland. De werf dacht waarschijnlijk dat ik op het Sneekermeer zou blijven.

De gevolgen op het zoute water van de Oostzee waren:
- 3 x verdwijnen van de aftapbout van het buitenwater deel van de interkoeling.
Hierdoor pompte de buitenwaterpomp van de koeling van de Deutz, elke keer via het ontstane gat in de interkoeling een krachtige straal zeewater de machinekamer in.
De aftapbouten verdwenen in het niets.
De derde keer heb ik een aftapbout van messing van Volvo gebruikt en ik hield naast een voorraad aftapbouten ook een zak houten pluggen met een hamer bij de hand.
- Vervolgens ging het RVS waterlock lekken waardoor er opnieuw zeewater in de machinekamer stroomde.
Dichtgestopt met kneedbaar ijzer of hoe heet dat spul.
Bij de lasser in Denemarken bleek het waterlock een vergiet te zijn.

Toen werd het zelfs mij duidelijk dat er iets niet klopte.

Boot uit het water en er bleken aluminium anodes onder te zitten, ze wogen namelijk haast niets.
Zware zink anodes van McDuff uit Nederland meegenomen er op.
Klaar.
Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik tussen alle schotten onder in het schip, Johnson watermelders en Jabsco Rule pompen heb gezet (zonder automatische schakelaars).

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor bas » 04 Feb 2021, 20:51

Maar als je rvs waterlock weg is en je anodes hangen er nog onder dan zit er iets anders niet helemaal lekker volgens mij. Ongeacht of het nu alu of zink anodes zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Marie Christina » 04 Feb 2021, 21:39

Zink in Zout water.
Aluminium in zoet.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat er om en om geplaatst werd.
Maar logisch redenerend:
Als je om en om gaat plaatsen zal op zoet water de aluminium keurig doen wat hij moet doen en de zink nauwelijks iets.
Op zout zal de aluminium in een wip weg zijn en de zink het daarna overnemen.
Ik denk zelfs dat de alu anode de zink anode gaat "beschermen" en de zink anode dus helemaal niets doet tot de alu weg is.

Weinig nut dus, vermoed ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2021, 22:04

Pffff, lastige materie.
Zoals bij meer onderwerpen blijven er altijd pro's en con's.

De huidige zinkanodes zitten er toch zeker 6 jaar (aanschaf schip) onder.
Dus het kan ook best 10 jaar zijn.
En in de laatste 6 jaar is het schip 3 keer uit het water geweest (onderhoud, gaten voor generator, plaatsen stabilisers).
Die frequentie wordt echter wel wat minder dan gemiddeld 1 keer per 2 jaar.

Mijn gevoel zegt dus dat ze best wat sneller opgevreten mogen worden.
Tenslotte is dat ook het lot en de functie van de anode.

Inderdaad, bij sec zout water is het zink.
Ik verkeer echter op zout en zoet, qua tijdsduur meer op zoet.
En bij zoet is alu meer in beeld.

Ik denk gezien het bovenstaande dan ook vooralsnog aan alu.
De mix van alu en zink hebben me nog niet overtuigd.
Geen idee wat de wisselwerking tussen deze twee is ahoewel Marie Christina wel een mooie theorie neerlegt.
Wel moet ik er dan op letten dat ik ze dan wel na bv. maximaal 3 jaar controleer.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Oeverloos » 04 Feb 2021, 22:25

bas schreef:Maar als je rvs waterlock weg is en je anodes hangen er nog onder dan zit er iets anders niet helemaal lekker volgens mij. Ongeacht of het nu alu of zink anodes zijn.


Dit gebeurde zo’n zes jaar geleden. Sindsdien geen last gehad.
Ik kan mij echter niet meer herinneren hoe die aluminium anodes er toen uitzagen.
Ik heb ook nog steeds het opgeknapte RVS waterlock.
Maar ik heb nu wel een voorkeur voor een kunststof exemplaar.

Ik ben niet echt enthousiast over buitenwater koeling op zee voor een motorboot.
Je pompt altijd eindeloze kubieke meters zeewater door je boot heen voor de koeling en dat is eigenlijk niet wat je wilt.
Bijvoorbeeld Nordhavn heeft ook al zijn schepen met kielkoeling uitgerust.
Daar zit wat in.

Ik heb wel gezien in de marina in Denemarken dat er soms polyester motorboten om de 2 maanden nieuwe anodes moeten hebben en andere boten nergens last van hebben.
Hier in Nederland kun je ook een schip treffen dat elk jaar nieuwe anodes nodig heeft en een ander zelfde type schip dat twee jaar met anodes doet.
Soms zien de anodes er nog aardig uit, maar als je er met een hamer op slaat zijn ze helemaal gaar.
Hetzelfde kun je treffen met verfsystemen op schepen met electrolyse achtige verschijnselen.
De verf valt er onder water gewoon af.

Ik heb nu geen problemen meer met dingen die verdwijnen in de motorkamer.
So far so good.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke soort anodes?

Berichtdoor Yep » 11 Feb 2021, 22:34

Vond nog een leuk stukje op het www over meten van de anodewerking.
Dat gaan we later dus even meten.

Hoe kun je de corrosie staat van je schip meten?
We onderscheiden hier drie gevallen, het schip corrodeert actief, het schip is neutraal of het schip is beschermd. Dit valt te meten met een goede multimeter (of volt meter) en een referentie elektrode. Een goede multimeter is een multimeter met een "hoge impedantie" of vrij vertaald: als u de spanning meet mag er eigenlijk geen stroom lopen.
Een referentie elektrode heeft altijd een vaste waarde ten opzichte waarvan je het schip meet. De waarde die je meet is onafhankelijk van de waterkwaliteit (of geleidend vermogen) omdat alleen een potentiaal of spanning meet zonder dat er nog een stroom loopt (dit speciaal voor die ongelovige Thomas die maar door bleef vragen op mijn lezing in het einde van de wereld en het nog steeds niet gelooft, meet maar eens het voltage van een accu zonder gebruiker en een accu met ingeschakelde gebruiker).
Er bestaan verschillende referentie elektroden, allemaal met verschillende waarden. Zink wordt vaak gebruikt, maar dit moet zeer zuiver zijn of Zilver en Koper in "hun" zoutoplossing zijn de besten. Voor ons voldoet echter de koperen kern van installatie draad (2,5 mm). Strip de draad over enkele cm, hang dit in het water verbind dit met bijvoorbeeld de plus van een multi-meter, verbind de min of com van de meter met het schip (goed schoon krabben, metaal moet blank, verf en roest vrij zijn) en lees af op de millivolt schaal:
1) > 650 millivolt beschermt
2) ca 650 millivolt onbeschermd
3) < 650 millivolt actief corroderend
1) Uw schip is beschermd: actief of door anoden (Afhankelijk van het anodemateriaal krijg je theoretisch de waarde voor zink/aluminium of magnesium, afhankelijk van het aantal anoden en de toestand van het schip (kwaliteit van de verf, soort verf).
2) Uw schip is onbeschermd, mogelijk zijn uw anodes op of is de stroom uitgevallen.
3) Uw schip is actief corroderend, mogelijk door zwerfstroom, een actief beschermde buurman of damwand of u schip is sterk geroest (roest lijkt de waarde omlaag te brengen).


Bron: http://www.aanenuitleg.nl/kathodische_bescherming.html
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten