Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor Popeye » 15 Jan 2021, 10:04

Ik vraag me af wat de zin is van extra isoleren naast armaflex? Armaflex plak je volgens mij uitsluitend tegen condensvorming. Wanneer je niet permanent op de boot woont ontgaat mij de zin een beetje van extra isolatie, en isolatie die vocht opneemt (wanneer het koud is) isoleert minder, en geeft het pas weer af wanneer het warm is. Verdamping geeft wel enige verkoeling. Dat dan weer wel! ;) Het zou ook kunnen dat achter de extra isolatie op de Armaflex toch weer condens ontstaat omdat de Armaflex kouder blijft door de extra isolatie.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor jade » 15 Jan 2021, 10:23

De Armaflex blijft droog tijdens stoken.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor S Nauta » 15 Jan 2021, 11:55

Als er inderdaad eerst Armaflex geplaatst moet worden zie ik ook het nut van schapenwol niet zo.
Leek mij juist mooi om alleen dat toe te passen. Uiteraard wordt het staal eerst geconserveerd.
Begrijp ik dan goed dat alleen schapenwol minder geschikt is als het niet gecombineerd wordt met iets? Het gaat mij vooral om condens.
Gebruikers-avatar
S Nauta
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 Dec 2020, 18:06
ligplaats: Drachten
info: Stalen motorkruiser 1050, 20ft kajuitzeilboot met hefkiel

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor Popeye » 15 Jan 2021, 12:29

Schapenwol is niet dampdicht. Ergens tussen de koude scheepshuid en de warme kajuit zal het dauwpunt liggen. Vanaf die plek tot aan het staal kan condensatie optreden.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor jade » 15 Jan 2021, 12:32

Armaflex alleen kan ook prima, maar heb zelf gekozen voor de combi met schapenwol omdat dan de isolatie waarde behoorlijk hoger ligt.
Wij varen van het vroege voorjaar tot het late najaar, vandaar deze keuze.
Dit is dus voor ieder een persoonlijke keus.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor Joostb99 » 15 Jan 2021, 14:29

Mijn situatie is nu dat de hele kajuit in de ijzermenie staat tegen roestvorming. Ik heb nu rollen Armaflex en tape aangeschaft om het plafond en de zijwanden te isoleren. Hierop komt multiplex (6 of 9 mm) en daarop weer de plafondplaten. Als ik de reacties zo in de gaten houd, weet ik niet wat wijsheid is wat betreft die schapenwol. Wat is de toegevoegde waarde daarvan als er al armaflex tussen zit? Of creëer je dan alleen een betere isolatiewaarde?
Joostb99
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 22:56
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Een mooie Polaris AK kajuitboot.
In de kleuren wit, roomwit en bordeauxrood

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor jade » 15 Jan 2021, 16:08

Ja
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor varg » 16 Jan 2021, 00:37

Ik heb op alle liggend vlakken eerst armaflex geplakt en daarop (onder) de wol. In de zijden heb ik alleen wol gebruikt. De scheepshuid is in de 2 componenten gezet, daarna heb ik met een rollertje de huid ingesmeerd met wolvet (fluidfilm) en daartegen het pakket wol 'geplakt' . Daar overheen is afgetimmerd met multiplex. Ik heb er in het begin regelmatig achter gekeken. Vooral bij de ramen lukt dit zonder de betimmering helemaal weg te moeten halen. De huid werd nooit echt nat, zelfs bij hoge vochtgehaltes neemt de wol (8 cm) alle condens op en blijft het staal dus eigenlijk droog. Ik heb ook nooit sporen gevonden van druppels die naar beneden gelopen zijn of iets dergelijks. Het bevalt me dus goed, ik kan het aanbevelen. Helemaal dampdicht isoleren lukt namelijk bijna nooit op een schip (aansluiting met het vlak en alle ramen)...dus dan liever damp-open met een materiaal dat daarvoor geschikt is. In tegenstelling tot glas- of steenwol roest wol niet aan het staal vast. Door het vermogen om veel damp op te kunnen nemen (35% van het eigen gewicht!) en dat langzaam weer af te staan terwijl de isolerende eigenschappen voor een groot deel blijven bestaan is wol erg geschikt. Dit is ook mijn eerste schip waar het ook in de winter prettig ruikt als je binnenkomt...geen muffe lucht, terwijl toch alles dicht zit.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Isolatie tegen condensvorming plafond kajuit

Berichtdoor vayreda » 16 Jan 2021, 20:24

Yep schreef:Armaflex is wel een beetje duur maar hier heb ik sinds montage (vlakken en spanten ingepakt) geen drup meer ervaren (woon 365x24 op de boot).

Tip van Aatv; een Duits bedrijf die Armaflex verkoopt, snel, goede service en wat belangrijk is stukken goedkoper dan waar dan ook: https://www.isowoll.com/
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten