door varg » 16 Jan 2021, 00:37
Ik heb op alle liggend vlakken eerst armaflex geplakt en daarop (onder) de wol. In de zijden heb ik alleen wol gebruikt. De scheepshuid is in de 2 componenten gezet, daarna heb ik met een rollertje de huid ingesmeerd met wolvet (fluidfilm) en daartegen het pakket wol 'geplakt' . Daar overheen is afgetimmerd met multiplex. Ik heb er in het begin regelmatig achter gekeken. Vooral bij de ramen lukt dit zonder de betimmering helemaal weg te moeten halen. De huid werd nooit echt nat, zelfs bij hoge vochtgehaltes neemt de wol (8 cm) alle condens op en blijft het staal dus eigenlijk droog. Ik heb ook nooit sporen gevonden van druppels die naar beneden gelopen zijn of iets dergelijks. Het bevalt me dus goed, ik kan het aanbevelen. Helemaal dampdicht isoleren lukt namelijk bijna nooit op een schip (aansluiting met het vlak en alle ramen)...dus dan liever damp-open met een materiaal dat daarvoor geschikt is. In tegenstelling tot glas- of steenwol roest wol niet aan het staal vast. Door het vermogen om veel damp op te kunnen nemen (35% van het eigen gewicht!) en dat langzaam weer af te staan terwijl de isolerende eigenschappen voor een groot deel blijven bestaan is wol erg geschikt. Dit is ook mijn eerste schip waar het ook in de winter prettig ruikt als je binnenkomt...geen muffe lucht, terwijl toch alles dicht zit.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer