raamopening stalen casco

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

raamopening stalen casco

Berichtdoor Daxiepaks » 01 Dec 2020, 10:19

Hoi,
Ik ben wat oude ramen aan het verwijderen, ter voorbereiding op de plaatsing van kunstof profielen. Zo is er een oud messing klapraam dat ik eruit heb gehaald. Nu merk ik dat het stalen casco niet helemaal vlak loopt, en zelfs op 1 plaats een 'deuk' vertoont van ong 1 cm !.. Kan ik dit zelf 'rechten" .. of is dit geen probleem ?

Het messing profiel zat ertegen gevezen, en het was vlak geplamuurd.
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: raamopening stalen casco

Berichtdoor jade » 01 Dec 2020, 17:17

Hoe vlakker hoe mooier, maar als het niet vlak is....
Misschien kan je het inderdaad zelf een beetje zetten/richten, als je alles toch open hebt liggen kan een beetje gepast geweld geen kwaad.
De optie zoals de situatie was, uitvlakken d.m.v. Plamuur is wel de minst goede.
Helemaal vlak hoeft her ook niet te zijn het profiel vangt ook wel iets op.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: raamopening stalen casco

Berichtdoor Biertje1985 » 01 Mrt 2021, 16:17

Ik ken de situatie niet, maar in dit geval denk ik dat een stukje uitzagen en nieuw inlassen wellicht een optie is. Daarbij dan zit je ook wel met kaal staal en je verfsysteem wellicht.
Richten kan ook zonder lassen, zelfs zonder verwarmen. Er zijn plaatwerkers die met een rol een deuk kunnen richten, misschien kan je een lokale plaatwerkerij aanschrijven voor advies.

Anders plamuren met epoxy.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: raamopening stalen casco

Berichtdoor PARO » 01 Mrt 2021, 18:09

Daxiepaks schreef:Hoi,
Ik ben wat oude ramen aan het verwijderen, ter voorbereiding op de plaatsing van kunstof profielen. Zo is er een oud messing klapraam dat ik eruit heb gehaald. Nu merk ik dat het stalen casco niet helemaal vlak loopt, en zelfs op 1 plaats een 'deuk' vertoont van ong 1 cm !.. Kan ik dit zelf 'rechten" .. of is dit geen probleem ?

Het messing profiel zat ertegen gevezen, en het was vlak geplamuurd.


Normaal is het zacht ijzer en kan je het door tussen 2 stevige ijzeren balkjes rechter krijgen door deze met vijzels naar elkaar toe dicht te draaien. 1 cm plamuur is wel veel.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten