Uitlaat verplaatsen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor pascall » 20 Okt 2020, 17:14

Hoe minder bochten bij een uitlaatslang hoe beter.
Het is daar waar de eerste haarscheurtjes zich vertonen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor broekie » 23 Okt 2020, 06:20

"De oude uitlaat is er helemaal uit inclusief waterlock.
De is van RVS en lekte op meerdere plekken aan de onderste lassen.
Vorig jaar had ik hem laten lassen na een lekje. Blijkt dat de combi zout/zout water met uitlaatgassen erg corrosief is.
Het lassen aan deze dingen moet ook op de juiste wijze wat betreft methode en lasmateriaal.

De stalen buizen waren goed, maar ik wil geen risico op lek in de toekomst, dus alles weg.
Ik kan aan de buitenkant niet zien of er binnen ergens een dunne plek zit.
En ultrasoon de wanddikte meten gaat een beetje ver en is duurder dan de nieuwe :D
Er komt een nieuwe vloer overheen, dus nu beter vervangen.

Deze waterlock komt er in:
https://allpa.nl/aandrijving/uitlaat/wa ... mpers.html

Bij de nieuwe doorvoer achter komt een zwanenhals van RVS. Deze zat na de waterlock als extra.
De onderdelen gebruiken we dus weer.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor Amersfow » 23 Okt 2020, 08:37

Waarom neem je geen plastic Vetus waterlock? Die roest niet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor pascall » 23 Okt 2020, 11:27

Amersfow schreef:Waarom neem je geen plastic Vetus waterlock? Die roest niet.


Nee maar scheurd na enige tijd op de lasnaat, althans bij mij.
Neem dan iets fatsoenlijks, bv polyester!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor Oeverloos » 23 Okt 2020, 13:47

Hey Broekie,

Als je op zout water vaart is een polyester waterlock, zoals Pascal zegt, een overweging waard.
Ik heb een RVS waterlock in mijn uitlaat (127 mm) en die is een paar jaar geleden onderweg gaan lekken.
Toen het dynamo alarm geluiden ging maken ben ik pas gaan kijken. De motor stond voor de helft in het zeewater.

Ik heb het lek gestopt met kneedbaar ijzer (?) of hoe heet dat spul, en kon weer verder.
Later de waterlock in Denemarken laten lassen en weer monteren.
Maar ik houd mijn bedenkingen tegen RVS 304 en stromend zout water.
Aan de andere kant, het heeft wel 15 jaar goed gefunctioneerd.

Ik heb nu een Johnson wateralarm in de bilge onder de motor gemaakt.
Houd ook rekening met de tegendruk die een waterlock in een uitlaat met een bepaalde diameter geeft.
De motor fabrikant heeft daar specificaties voor.
Elk waterlock geeft een ander motorgeluid. Daar moet je het een beetje mee treffen.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor broekie » 23 Okt 2020, 17:14

Ik neem geen plastic omdat dit gelijk smelt als je ook maar even zonder koeling vaart.
Is natuurlijk niet de bedoeling, maar je weet nooit.
Dan kost een nieuwe ook weer niet veel, maar ik wil geen problemen bv op zee of ander groot water.
De huidige RVS is heel degelijk, een zelfbouw denk ik. Alleen de lassen houden het niet.
Hieraan gaan verbouwen is ook kostbaar en geen garantie dat hij goed blijft, dus stoppen met het ding.

Inderdaad de 304 zijn er ook. Ik vaar niet altijd op zout, maar ik wil toch iets duurzamers van 316.
Geen behoefte om iedere paar jaar weer een probleem te hebben.

Deze die er in komt is van 316 en rubber. Dempt het geluid ook goed zegt men.
Op de lange termijn wordt hij steeds goedkoper als hij de anderen overleeft :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor broekie » 24 Okt 2020, 16:48

Vandaag de binnenkant van de oude uitlaat beter bekeken.
Je ziet dat de buis prima is en ook wel zal blijven.
De lassen zijn al zwaar aangetast en zullen in een paar jaar, als ze het halen, tot lekkage leiden.
Lijkt een zeer degelijk stuk werk, maar met erg zwakke punten.

Afbeelding

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor pascall » 24 Okt 2020, 16:52

De las is haast altijd de zwakke schakel, het is daar waar het eerste problemen ontstaan.
de structuur van het materiaal verander door warmte inbreng, die zorgt voor de nodige problemen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor gewoonmich » 25 Okt 2020, 09:11

pascall schreef:De las is haast altijd de zwakke schakel, het is daar waar het eerste problemen ontstaan.
de structuur van het materiaal verander door warmte inbreng, die zorgt voor de nodige problemen.

Mvg,

Pascal.


Als de las altijd de zwakste schakel is, wat ik kan begrijpen, dan vraag ik me af waarom je dan geen fit werk gebruikt? Is dat met een bepaalde reden?
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor pascall » 25 Okt 2020, 09:44

Denk dat de kosten een rol gaan spelen, volgens mij is de uitlaat bij Broekie 90mm, dan heb je al een behoorlijke draadsnijder nodig, en idem moffen en bochten .

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten