ombouw naar wegafhankelijke besturing

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor berendvs » 30 Sep 2020, 11:30

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum met een patrouilleboot uit voormalig oost Duitsland, ik heb mij hier voorgesteld:
viewtopic.php?f=23&t=5748

Ik heb een vraag: In mijn boot van 12m zit een hydraulische stuurpomp, ook zit er een hydro-elektrische pomp in die je doormiddel van 2 drukknoppen of een joystick kan bedienen, kortom “tijdgestuurd”. Het systeem is gebaseerd op een pomp plus cilinder van een vrachtwagen laadklep.
Voor snel manoeuvreren is de stuurpomp te traag en gebruik ik de knoppen. Dit gaat redelijk goed maar ik denk dat het toch beter kan, liever kijk ik niet steeds op de roergever. Ik heb gezocht op dit forum en wat forumlid Wolf1 beschrijft klinkt goed: Wegafhankelijke besturing (follow-up) dat proportioneel werkt dmv van een curve, dus langzamer/preciezer sturen wanneer je maar een paar graden corrigeert. Hij heeft ook schema’s gepost maar die zijn niet meet beschikbaar op dit forum. Zijn deze schema’s nog ergens te vinden (@wolf1 misschien heb jij ze nog?), of zijn er alternatieven of andere ideeën bij jullie?

Met veel dank, Berend
berendvs
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 Sep 2020, 19:11
ligplaats: Amsterdam
info: KB12 Patrouille boot

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor henkvd » 30 Sep 2020, 18:35

Als eerste heb je te maken in dat geval met 2 verschillende soorten stuurwerken

- een proportioneel gestuurd stuurwerk
- een z.g beng beng gestuurd stuurwerk , met elektrisch gestuurde zwart wit kleppen

Je hebt de laatste, daar kan je wel een follow up op zetten, in de basis is dat een piloot die deze functie voor z'n rekening neemt, en de stand van de tiller vergelijkt met de feedback unit en daar de stand van overneemt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor Wolf1 » 30 Sep 2020, 19:55

De curve zit in de elektronica van het bedieningshandel en is naar behoefte aan te passen.
Vanuit middenstand geeft de eerste handel verplaatsing, weinig roer verplaatsing, maar hoe verder je het handel verplaatst hoe progressiever de roer verplaatsing wordt.
Het geheel is uiteraard gekoppeld aan een roerstand terug melding waardoor het roer, de stand van het handel aanneemt.
Er is dus niks proportioneel zoals volgens Henk nodig zou zijn, de roerblad snelheid is afhankelijk van de pomp flow bij elk commando gelijk .
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor berendvs » 30 Sep 2020, 22:58

Ja dat klinkt goed. rond het midden kan je dan preciezer sturen, vooral bij een wat hogere snelheid zou dat fijn zijn, en bij een lage snelheid, om te manoeuvreren handig dat je dan de handel in 1 keer ver naar stuur of bakboord kan zetten. Ik dacht ook eerst dat de pomp flow dan dynamisch moet zijn maar begrijp nu dat dit niet nodig is.
Wolf1 heb jij nog informatie hoe die electronica te maken? Ik zou het graag proberen.
Dank Wolf1 en Henkvd
Groet! Berend
berendvs
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 Sep 2020, 19:11
ligplaats: Amsterdam
info: KB12 Patrouille boot

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor Rob Art » 30 Sep 2020, 23:17

Ik heb zelf een FU (follow up) systeem van Simrad.
De FU 80 hangt aan een Simrad stuurcomputer die weer de 12V (omkeerbare) hydrauliekpomp proportioneel aan stuurt. Op het roer zit een roerstand aanwijzer, alles hangt aan de NMEA 2000 bus.

De stuurcomputer heeft 2 parameter sets, High en Low, je kan dan zelf ingeven bij hoevel knopen er over moet worden geschakeld van snelle naar trage reactie.
Het systeem werkt fantastisch, eenmaal gewend, dan maak je eigenlijk geen gebruik meer van het stuurwiel (alleen tijdens manoeuvreren).
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor pascall » 01 Okt 2020, 14:59

Hoi Rob ,

Die instelling ken ik niet, overschakelen van hoog naar laag bij een vooraf ingestelde snelheid.
Wat voor set heb jij?
Ik weet wel dat bij iedere afwijking van 5 graden of meer alle parameters opnieuw worden ingesteld, zodat je altijd de best gewenste instellingen heb navenant de omstandigheden.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor Rob Art » 04 Okt 2020, 22:02

pascall schreef:Hoi Rob ,

Die instelling ken ik niet, overschakelen van hoog naar laag bij een vooraf ingestelde snelheid.
Wat voor set heb jij?

Pascal.

Hoi Pascal,

Ik heb een Simrad systeem met de, FU80 aangesloten op de AC42 stuurcomputer en de AP28 (binnen) en AP44 (buiten) controler.
Als kompas heb ik een FC40 fluxgate kompas en een GS25 GPS.
Op blz. 15 van de manual van de AP28 lees je over de high en low fuctie.

Het is een mooi systeem, met heel veel parameters, wat het gelijk ook weer lastig maakt.
Zo hebben we tijdens het slingeren dat de stuurcomputer blijft corrigeren, ik vermoed dat het door het kompas komt die in de mast zit, maar op de een of andere manier zou hier rust in moeten kunnen krijgen. Daar ben ik nog even niet uit. :roll:
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor pascall » 05 Okt 2020, 19:22

Oké, heb zelf de AP 60, ziet er identiek uit als de AP 28 maar veel minder toeters en bellen.
Naar wat ik heb mij heb laten vertellen is, dat de software gelijk is aan de AP 80, maar in een kleinere behuizing.
De computer is een AC80, werkt overigens super.

Mvg

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor berendvs » 14 Okt 2020, 12:17

Hoi,

Maar is zoiets zelf te bouwen? Heeft iemand daar schema's van, of ben ik dan toch aangewezen op commerciële systemen zoals die van Simrad?

groet, Berend
berendvs
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 Sep 2020, 19:11
ligplaats: Amsterdam
info: KB12 Patrouille boot

Re: ombouw naar wegafhankelijke besturing

Berichtdoor pascall » 14 Okt 2020, 18:52

tja alles is mogelijk natuurlijk, maar of het een succes zal zijn?
Ik heb inmiddels 4 automatische piloten (versleten), maar eentje springt er duidelijk uit, de piloot van de firma Simrad.
Dat (gerenommeerde) merken niet de perfectie van Simrad evenaren ben ik bang dat het een hele klus wordt om een behoorlijke piloot te bouwen.
Als je kennis huist op soortgelijk niveau in deze materie, zou ik eens kijken naar een piloot die gebruikt wordt in de modelvliergerei.
Deze automatische piloten zij behoorlijk geavanceerd en sturen aan tot op 3 assen, misschien kan je daarin inspiratie op doen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten