Boegschroef defect

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor henkvd » 21 Sep 2020, 20:29

Zou ook zo maar kunnen zijn dat je accu heel erg slecht is of er ergens een dikke kabel nauwelijks contact maakt, anders zou je bij je beschrijving minimaal rook wolken verwachten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor Amersfow » 22 Sep 2020, 08:02

Alle moeren aan de kabels zitten knoertvast, maar kan weleens een accu aanslepen en kijken met startkabels. De accu staat wel steeds nog netjes op 12,8 V en is nog maar een paar jaar oud. Zal eens kijken of ik ergens iets los kan maken en de as kan bereiken. Wat wen je snel aan zo'n ding zeg. Zonder dat moet ik weer met stropjes gaan werken en is alleen varen weer een hele kunst.

Wat een geluk dat het bij de laatste trip gebeurt, kan ik er in alle rust naar kijken. Het was een onverwacht geweldig seizoen :) We gaan m maar eens verwennen, nieuwe kap is besteld enzo.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor aquanaut » 22 Sep 2020, 08:08

Als je motor mechanisch vast zou staan hoor je wel wat anders....
Als de motor zelf kapot is of bijvoorbeeld de koolborstels vast of versleten hoor je iig het duidelijk inkomen van de relais.
Wat je filmpje laat zien is duidelijk een te lage spanning.
Je hoort een weigerachtig rammelen van het vermogensrelais wat niet genoeg spanning heeft om volledig op te komen.

Staat je batterij naast de boegschroef of ergens anders in het schip?
Meet eens op de batterij als je de boegschroef bedient, dus niet in rust.
Als je hier ook de spanningen meet zoals je beschrijft dan is de accu kapot, wat Henk al aangeeft
Blijft de spanning hier wel normaal dan zit het probleem in je bekabeling
Loop de complete bekabeling eens na van de plus van de accu via de boegschroef naar de min van de accu.
Zoals ook Henk aangeeft, zit er dan ergens iets niet goed vast of maakt geen goed contact.

Analytisch blijven aanpakken, niet te veel tegelijk wijzigen en werken van bron via gebruiker terug naar bron.
Als je accu een eind weg staat even hulp vragen van een extra handje.

Suc6
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor FKZ » 22 Sep 2020, 08:32

Vergeet ook de aansluitingen onder de afdekkap van de boegschroef niet. Daar zitten meestal ook een paar kleine stuurkabels naar het omkeer relais en kabels naar de motor. Mechanisch vast zitten kan je bijna uitsluiten omdat dan de zekering in het systeem zou klappen. Als de accu spanning laag is zou je wellicht kunnen testen door de motor stationair lekker te laten draaien zodat je extra vermogen uit je dynamo je boegschroef accu kan ondersteunen. Mits deze op elkaar aangesloten zijn natuurlijk.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor Amersfow » 22 Sep 2020, 10:35

Ik kan weer aan de slag, bedankt! De accu (een knoepert van 250 amp en 300 kg ofzo) staat naast de boegschroef. Ik meet op de accupolen geen dip als ik de boegschroef aanzet, dat zou op bekabeling wijzen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor aquanaut » 22 Sep 2020, 10:49

Dat klopt, er is dan ergens een onderbreking in de bekabeling.
Zit er nog een zekering (zware) tussen?
Ik heb wel eens meegemaakt (bij een mespatroon) dat gemeten met een ohm meter deze heel lijkt maar zodra je er vermogen er overheen probeert te trekken dat hij dat blokkeert.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor Amersfow » 22 Sep 2020, 12:03

ja, er zit een 400amp (oid) zekering tussen, 0 ohm weerstand inderdaad.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor Addink12 » 22 Sep 2020, 17:54

Dus als je de boegschroef aanzet meet je nog steeds 12.8V?
Geen spanningsdip?
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor Addink12 » 22 Sep 2020, 18:01

Mijn nieuwe accubank van 300Ah zit weliswaar ongeveer 4 meter van de boegschroef (55) met 75mm2 kabels maar de spanning zakt wel onder de 12V bij gebruik van de boegschroef!
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef defect

Berichtdoor Amersfow » 25 Sep 2020, 18:22

Gevonden! Inderdaad slecht contact, ws. de min accupool. Met startkabel van pool naar motor ging het relais in, begon hij zachtjes te draaien en werd de startkabel gloeiend heet (die kan dat natuurlijk niet verstouwen). Ga de 60cm kabel demonteren en opnieuw vastzetten. Bedankt voor de hulp! https://photos.app.goo.gl/nn73qFXmrFN6zQ6k8
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten