Vervanging aandrijflijn

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor Amersfow » 10 Aug 2020, 09:52

Hallo, ik ben de conventionele aandrijflijn met vetgland, pakkingkoord en messing achterlager een beetje zat. Altijd geknoei met vet, lekkage, slijtage achterlager. Wat zou het betekenen het meer onderhoudsarm en duurzamer te maken? Vanaf de python drive vervanging van voorlager, as (nu 35mm) en achterlager? Qua werk en kosten? Wat is het slimste systeem? Zo min mogelijk onderhoud en dat een paar duizend vaaruren aankan. Zo'n Volvo seal?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor elrenegado » 10 Aug 2020, 13:16

je zou verwachten dat het qua werk en kosten het voordeligste is om te behouden wat je hebt, en enkel de lagers e.d. te vervangen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor jade » 10 Aug 2020, 16:31

Heb je zo veel onderhoud/slijtage aan je huidige systeem?
Vaar zelf ook met een traditioneel vetgesmeerd systeem, eigenlijk al ruim15 jaar zonder extra onderhoud.
Wel smeer ik voor en na de vaart de lagers door enkele slagjes vet met de vetpomp.
Ik zou gewoon lagers vervangen en varen.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2020, 08:03

Het achterlager is in 4,5 jaar en 1200 uur van 0 mm speling en 0 lekkage naar speling van meer dan 1 mm en elke ~40 uur zo'n 5 ltr water in de bilge gegaan. Ben je met conventionele vetafdichting inderdaad elke ~1500 uur aan de beurt? Ik heb ook een sloepje en het is perfect nooit de vetpomp aan te hoeven halen en het altijd dicht te hebben.
Laatst gewijzigd door Amersfow op 11 Aug 2020, 09:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor FKZ » 11 Aug 2020, 08:32

De aanpassing valt of staat met hoe de schroefaskoker in het schip zit waarschijnlijk gelast. Dan zal je geluk moeten hebben dat een watergesmeerde bus in je huidige schroeaskoker past. Binnen is het met een verloop bus vaak wel op te lossen. Je zal zo i zo een nieuwe as moeten gebruiken om op de lager plekken een schone as te hebben. Dan heb je nog een stukje galvanische corrosie die nu ook in de koker kan komen en niet meer beschermt is door vet. Mocht er weinig ruimte zijn voor een watergesmeerd lager kan je wellicht naar een 30 mm as als die past bij jou vermogen. Als je koker geschroeft is dan zou ik alles eruit trekken en nieuw monteren complete set koker lagers as etc in rvs kost rond de 1000 euro. Ik ben bezig met een zelfde exercitie succes
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor kajoe » 11 Aug 2020, 08:57

in mijn vaartijd op grotere schepen en mijn eigen schip heb ik nog nooit last van waterlekkage via de galan gehad een kwestie van goed bijhouden geregeld het vetkoord op tijd vervangen of er een nieuwe laag bij instoppen en iedere dag even een paar slagen aan het vet kanon en uiteraard goed schroefaskoker vet en heel soms als we veel en hard moesten varen zo ongeveer half weegs nog een paar slagen .
uiteraard is een goede uitlijning ook van belang wij hadden een harde vaste opstelling en een as van rond 13 cm doorsnee .
nu bij mijn bootje zit er een homokineet tussen de koppeling en de schroef as dit gemonteerd door bakker ijlst dit zit er al dik 12 jaar in en tot op heden nog geen druppel water naar binnen en een keet een vetring erbij gezet verder draai ik het kanon iedere keer voor het varen een paar slagen tot hij niet meer wil en ook na het varen .
ook hadden we vroeger vetsmeer apparaten op de schroefas staan o de galan te smeren maar dar kost veel vet dit werkte als je vrijwel continu aan het varen was en niet vergat de bus bij te vullen wat nog wel eens gebeurde helaas bleef dat ding door draaien als je op de rivier voor anker lag of je moest de rem op de as zetten ,bij de omkeerbare motor hoefde dat niet .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor bas » 11 Aug 2020, 09:52

Lastig te zeggen zo wat wijsheid is.
Eigenlijk is het eerst zaak om te achterhalen waarom dat achterlager vrij snel slijt. Kan verschillende redenen hebben, als dat iets met uitlijning te maken heeft gaan andere lagers/systeem je niet veel verder helpen als daar niet eerst iets aan gedaan wordt.
Die slijtage van je lager, is dat rondom gelijkmatig of wordt het gat ovaal?

Wat voor schroefaskoker heb je? Met 1 smeerpunt of een apart smeerpunt op ieder lager?
Beetje onderbuik gevoel en koffiedik kijken maar ook gezien de hoeveelheid water die je binnen krijgt kan het ook zomaar dat je achterlager veel te weinig vet krijgt.
Als dat zo is dan is je probleem / ergernis makkelijker en goedkoper te verhelpen dan het aanleggen van een nieuw systeem denk ik, dan ben je er in principe met een nieuw lager en wat meer vet.
Qua afdichting zou een stopbuspakking zoals je nu hebt goed moeten werken, mits goed afgesteld. Persoonlijk ben ik van mening dat er vandaag de dag wel wat betere systemen op de markt zijn die minder onderhoud vragen. Bijvoorbeeld vetflexseal. Maar de meningen zijn verdeeld :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2020, 10:39

Bedankt voor reacties. Met deze crazy tijden is de boot continu weg tot eind september. Ik hoop dat alles het nog even blijft doen, maar door de speling die er nu is, vrees ik dat ook de as teveel ingesleten zal zijn met nog honderd of meer draaiuren te gaan. Dus als ik dan al het lager en de as moet vervangen dacht ik mischien met nog iets meer investering het onderhoudsarm kan worden. Op VB1 heb ik geleerd dat er maar 1x per 6 uur varen geperst hoeft te worden. Ik ben afhankelijk van de trouw van huurders dat ze elke dag ieg die ene slag met de pomp maken. Ik vrees dat menigeen het "vergeet" en dat er te weinig vet inkomt. Aan de voorkant komen er wel enorme klodders uit. Ik ben slecht in vetkoord vervangen. Als ik er eenmaal aan begin krijg ik het nooit meer dicht. Te vast = heet lager, te los = vet en water. Het lijkt zo makkelijk maar het lukt me niet.

Zo'n vetflexseal is een gland 2.0 oplossing? Simmering houd het vet naar voren weg? Ik heb een stuwdruklager dus daarmee zou ik die koord zooi kunnen vervangen als ik er ruimte voor heb?
@Bas, wat hebben jullie op de sleper gemonteerd?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor bas » 11 Aug 2020, 11:48

Zo'n vetflexseal is een gland 2.0 oplossing? Simmering houd het vet naar voren weg? Ik heb een stuwdruklager dus daarmee zou ik die koord zooi kunnen vervangen als ik er ruimte voor heb?
@Bas, wat hebben jullie op de sleper gemonteerd?

Ja klopt, dat is een lipseal die tegen een stukje keramiek/composiet draait. Het moet zich nog in de praktijk bewijzen maar heb daar wel vertrouwen in.
In het huidige bootje zit ook een "gewone" stopbuspakking en dat zijn we zat. Het is best een precies klusje om het goed af te stellen en binnen een vereniging ( bij ons in ieder geval) zitten er lomp gezegd gewoon te veel mensen met hun fikken aan. Dus of de rook komt eraf, of het water/vet slingert door het hele bootje heen.
In de nieuwe zitten gewoon "ouderwets" vet gesmeerde assen. 1 smeerpunt op het voorste lager en door de koker vol te persen moet het vet dan bij het achterste lager komen. Gangbare constructie in plezierbootland, ben er zelf niet zo kapot van want je weet dus nooit zeker of er wel (voldoende) vet bij dat achterlager komt. Je moet er maar op vertrouwen dat het werkt zoals het ooit bedacht is door iemand ( en dat een ander op tijd een zwengel aan de vetpomp geeft). En als ik dan lees dat er enorme klodders vet bij de stopbuspakking naar binnen komen dan vraag ik me altijd af of dat net zoveel vet is als dat er ingepompt is, want dan komt er dus sowieso niks bij het achterlager.
De reden dat wij speciefiek voor vetgesmeerd gekozen is tweeslachtig:
1- wij willen 365 dagen van het jaar kunnen varen en geen gedoe hebben met extra huiddoorvoeren, winterklaar maken e.d.
2- waar wij liggen staat geen spetter water dus zodra we wat gaan doen staan we zand en bagger omhoog te malen. voor een keertje niet erg maar als dat standaard is leek een watergesmeerd
systeem ons niet ideaal.
Speelt dat niet mee en je moet idd toch al je as gaan vervangen, nieuwe afdichting plaatsen en nieuwe lagers zetten dan heb je de hoofdmoot qua kosten toch al te pakken en dan zou ik zeker watergesmeerd nemen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vervanging aandrijflijn

Berichtdoor elrenegado » 11 Aug 2020, 11:59

Amersfow schreef: Ik ben afhankelijk van de trouw van huurders dat ze elke dag ieg die ene slag met de pomp maken. Ik vrees dat menigeen het "vergeet" en dat er te weinig vet inkomt. A


Afgezien van je wat je er uiteindelijk in gaat zetten.
maar op een huurboot zou ik alles zo veel mogelijk "automatisch" maken.
Want ik denk dat jou slijtage voornamelijk komt door gebrek aan smering, omdat het bij de meeste huurders niet in hun systeem zit om 1x per dag even de vetpot aan te slingeren.
Er zijn vetpotten die zelfsmeren dmv een drukveer, dat lijkt me voor een huurboot eigenlijk wel een vereiste.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten