ervaring geluidsisolatie machinekamer?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

ervaring geluidsisolatie machinekamer?

Berichtdoor bas » 12 Jun 2020, 12:36

Wij hebben voor ons project aangeboden gekregen om de motorruimte ( onderdeks en schotten) te voorzien van merfocell GW geluidisolatie of een soortgelijk product, schuim met een glasvezel toplaag. Nu zijn we onderling een beetje verdeeld over dit idee/aanbod.
1 - stiller = beter, dus doen
2 - niet schoon te houden, laat los. Dus niet doen

Is er hier iemand die hier toevallig al wat jaren ervaring mee heeft? Dan niet zozeer het isolerende effect maar meer hoe het zich houd na een aantal jaar. Blijft het plakken? Verteerd het snel in een warme omgeving, is het een beetje schoon te maken? Dat soort zaken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: ervaring geluidsisolatie machinekamer?

Berichtdoor aquanaut » 12 Jun 2020, 13:00

Doen!
Nu weet ik dat comfort niet voorop staat bij dit soort projecten maar zonder word je na een dag varen toch horendol van de herrie?!

Vuil wordt het na enige tijd altijd, nu is die laag die op de Merfocell zit redelijk afneembaar hoor.
Voor wat betreft het loslaten.
Wij hadden hier jaren geleden ook wel last van maar hebben op een gegeven moment de manier van aanbrengen gewijzigd en daarna nooit meer last gehad.
Spuit alle te beplakken oppervlakten (na grondig ontvetten) eerst in met spuitlijm.
Laat dit volledig drogen voordat je aan het plakken slaat, dus eerst pas maken, dan ontvetten en sprayen, laten drogen en dan de puzzel erin plakken.
Naden en kopse kanten afwerken met het losse band wat ook verkrijgbaar is, dit ook met spuitlijm.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: ervaring geluidsisolatie machinekamer?

Berichtdoor bas » 12 Jun 2020, 16:16

Nee Nee, een herriebak moet het zeker niet gaan worden, die hebben we al. Dat is ook een doelstelling dat het wel aangenaam varen is anders wordt je idd dol. Persoonlijk denk ik dat we met de huidige maatregelen al een eind zijn, en zo niet dan zal er alsnog iets aangebracht moeten worden. Zelf ken ik het spul enkel uit motorkisten, generatorkasten en dat soort zaken, niet in een hele machinekamer.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: ervaring geluidsisolatie machinekamer?

Berichtdoor redmiller » 12 Jun 2020, 17:06

Ik heb het ook geplaatst en de demping is enorm. Plakken blijft het zeker. Zo schoon als een theedoek blijft het niet.

Als jochie heb ik zelfs geholpen met het beplaten van alle wanden en het plafond van de machinekamer in een Kempenaar. Op het scheepje voer een gezin. Ik dacht dat we dit ook met die platen deden.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: ervaring geluidsisolatie machinekamer?

Berichtdoor heuvels » 12 Jun 2020, 18:43

En de kiertjes niet vergeten.... anders heeft het nog weinig zin.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: ervaring geluidsisolatie machinekamer?

Berichtdoor Rob Art » 14 Jun 2020, 21:12

Op de plaatsen waar veel gesleuteld word of gelopen (en de kans aanwezig is om los te laten), zou ik de platen afwerken met geperforeerd aluminium. Dan blijft de isolatie ook wat langer heel en op z'n plek.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten