Winterklaar maken toilet

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Winterklaar maken toilet

Berichtdoor Hooveld960 » 09 Jun 2020, 16:32

Het moet nog zomer worden, maar toch een vraag over het winterklaar maken van een toilet.
Voor menigeen hier op dit forum een 13-in-een-dozijn klusje, maar voor mij roept het nog vragen op.
Ik heb tot nu toe twee keer mijn boot winterklaar laten maken door een bedrijf.
Ik heb gekeken hoe de monteur te werk ging, maar bij het winterklaar maken van het toilet niet goed opgelet, of eigenlijk wel, en daar gaat dus deels ook mijn vraag over.

Doordat ik pasgeleden een kapotte vermalerpompmotor had en daarom het toilet toch moest demonteren, meteen maar de gelegenheid genomen om ook het vloertje te verwijderen waaronder de "technische installatie". Hieronder de foto van de situatie.

Afbeelding

Dit roept bij mij meerdere vragen op.

De grootste vraag is: deze onderdelen bevinden zich onder de waterlijn. De waterlijn bevindt zich, volgens mijn schatting, ter hoogte van "streep" die je bovenaan het grijs ziet. Ook het uiteinde van de dikke slang links die op de vermalerpomp van het toilet wordt aangesloten bevindt zich, op het toilet aangesloten, onder de waterlijn. Toch stroomt er geen water het toilet in. Hoe kan dit? Dit kan toch niet. Of zal het uiteinde van de slang dan toch net boven de waterlijn zitten? Ik heb gekeken en geschat, maar volgens mij zit het uiteinde van deze slang toch echt onder de waterlijn.

Oké, vraag 2: als ik deze kant van het toilet winterklaar wil maken is dat toch gewoon een kwestie van antivries in de pot gooien en de vermalerpomp aanzetten zodat het antivries naar buiten stroomt en dan de afsluiterkraan dichtdraaien?

Maar hoe gaat dat met de inlaatkant. Zoals op de foto te zien is komt het water binnen door de afsluiter waar de dunne slang aan vast zit. Het water wordt aangezogen door de pomp die je midden op de foto ziet en gaat vervolgens naar boven het toilet in. Hoe krijg ik de antivries in de afsluiter van de aanvoer van het toilet? Ik heb de monteur dat nooit zien doen. Zou hij dat gewoon vergeten zijn? Dan heb ik wel geluk gehad dat we twee zachte winters achter de rug hebben. Als ik antivries gooi in de aanvoerslang dan komt dat volgens mij niet verder als de aanzuigpomp. En hoe krijg ik de antivries door de aanzuigpomp en naar en in de afsluiter? De slang op de aanvoerafsluiter zit volgens mij echt onder de waterlijn. Dus even de slang loskoppelen van de kraan is volgens mij no issue. Buiten dat ik daarvoor telkens heel het toilet en de vloer moet demonteren.

Dus: hoe maak ik mijn toilet op de juiste wijze winterklaar?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor heuvels » 09 Jun 2020, 17:22

Op die plek zal het niet snel vriezen. Behalve als hij op de kant staat, en dan heb je vrij spel om de boel door te spoelen met antivries.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor broekie » 09 Jun 2020, 19:09

Ik zou de zaak eerst lekker doorspoelen.
Dan de afsluiters dicht en water drainen.
De rode clipjes kun je uittrekken waardoor de slangen loskomen.
Pompje even aanzetten, is die ook leeg.

Het zwartwater deel is wat delicater. Kan vies klusje zijn als je een slang losmaakt.
Misschien met een pomp doorblazen vanaf WC richting tank.

Dus eigenlijk kijken waar er water zou kunnen zitten en dat verwijderen.
Dat is het veiligst

Anders de slang van afsluiter nemen en in een tankje anti vries hangen.
Doorpompen zodat er anti vries de zwartwatertank inloopt.
Dat kun je na drainen toch wel doen voor de zekerheid.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor Oeverloos » 09 Jun 2020, 19:26

Hey Jan,

Die afsluiter met de draaiknop op de aanzuig ziet er uit als een schuifafsluiter. Die kunnen in principe niet bevriezen, omdat er geen water in de schuif zit.
De monteur draait die kraan dicht en klaar.
Forumlid eagle heeft een bijdrage op het forum geschreven op een vraag van Lotte over schuifafsluiters onder “Aflsuiters”.
Zijn advies zou ik overwegen.

Je krijgt alleen antivries in de aanzuig afsluiter door in een slang een kolom antivries tot boven de waterlijn en dan een paar keer open en dicht, een procedure waarmee je ongetwijfeld bekend bent.

De verzekering vindt overigens dat je het als verzekerde door een erkend bedrijf moet laten uitvoeren anders ben je niet verzekerd tegen vorstschade.
Ik doe het altijd zelf.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor Hooveld960 » 09 Jun 2020, 19:48

Even een reactie op het verhaal van broekie:

Ik zou de zaak eerst lekker doorspoelen.
Dan de afsluiters dicht en water drainen.
De rode clipjes kun je uittrekken waardoor de slangen loskomen.
Pompje even aanzetten, is die ook leeg.

Normaal gesproken kan ik hier niet bijkomen, want dit zit onder een vloer weggebouwd. Om daar te komen moet ik het hele toilet demonteren en vervolgens de vloer.

Het zwartwater deel is wat delicater. Kan vies klusje zijn als je een slang losmaakt.
Misschien met een pomp doorblazen vanaf WC richting tank.

Ik heb geen vuilwatertank. Die 3-hoekskraan die je boven op de foto ziet met die grijze handel staat in de stand dat de vuilwaterslang vanaf toilet rechtstreeks naar de afsuiter (rechts op de foto) gaat. Het is slechts een vuilwatertank voorbereiding.


Dus eigenlijk kijken waar er water zou kunnen zitten en dat verwijderen.
Dat is het veiligst

Anders de slang van afsluiter nemen en in een tankje anti vries hangen.

Dat is voor de vuilwaterslang niet nodig, dan kan ik ook gewoon antivries in de pot doen en de vermalerpomp aanzetten.
Die kant van het toilet winterklaar maken is ook het probleem niet (volgens mij).


Doorpompen zodat er anti vries de zwartwatertank inloopt.
Dat kun je na drainen toch wel doen voor de zekerheid.
Laatst gewijzigd door Hooveld960 op 09 Jun 2020, 19:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor Hooveld960 » 09 Jun 2020, 19:53

Even een reactie op het verhaal van Oeverloos:

Die afsluiter met de draaiknop op de aanzuig ziet er uit als een schuifafsluiter.

Je bedoelt de afsluiter links op de foto? Die is nl. van de aanzuig (buitenwater).


Die kunnen in principe niet bevriezen, omdat er geen water in de schuif zit.
De monteur draait die kraan dicht en klaar.

Ok, is dat echt zo? (Natuurlijk is dat zo, zul je zeggen haha).

Forumlid eagle heeft een bijdrage op het forum geschreven op een vraag van Lotte over schuifafsluiters onder “Aflsuiters”.
Zijn advies zou ik overwegen.

Je krijgt alleen antivries in de aanzuig afsluiter door in een slang een kolom antivries tot boven de waterlijn en dan een paar keer open en dicht, een procedure waarmee je ongetwijfeld bekend bent.

Het enige vulpunt van de aanzuigleiding is het gedeelte wat op de pot aansluit. Maar dan zit die pomp er nog tussen.

De verzekering vindt overigens dat je het als verzekerde door een erkend bedrijf moet laten uitvoeren anders ben je niet verzekerd tegen vorstschade.
Ik doe het altijd zelf.

Dat klopt helemaal. Dat is ook de reden dat ik het tot nu toe heb laten doen. Maar als ik weet hoe het moet en het niet mis kan gaan .....
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor Kwokko » 09 Jun 2020, 22:02

Hooveld960 schreef:Die afsluiter met de draaiknop op de aanzuig ziet er uit als een schuifafsluiter.
Je bedoelt de afsluiter links op de foto? Die is nl. van de aanzuig (buitenwater).

Die kunnen in principe niet bevriezen, omdat er geen water in de schuif zit.
De monteur draait die kraan dicht en klaar.
Ok, is dat echt zo? (Natuurlijk is dat zo, zul je zeggen haha).

Daar heeft Oeverloos voor de volle 100% gelijk in.
Zo ziet zo'n klep eruit.
https://www.vlaming-irridelta.nl/sites/ ... k=5O4Hg6pT
Je draait met de spindel de schuif open neer,bij jou naar voren een achteren.
De schuif is enigzins conisch uitgevoerd op de smalle kant,en druk zich in principe goed dicht bij het sluiten van de schuif.
Deze kan dus niet bevriezen,want hier heb je geen holle ruimte als de klep dicht gaat.
Bij het sluiten van een kogelkraan daarentegen,hou je een holle ruimte over waar water in zit bij het sluiten.
Dit kan dan bevriezen,waardoor de kogelkraan dan stukbarst.
De naam is in feite een beetje ongelukkig gekozen,want het is geen kogel,maar een bolletje waar een doorlaat in zit,die doorgang heeft zolang deze open staan,maar waar de doorgang niet bereikbaar is,als deze dicht staat.

Wat de rest betreft,het is niet handig als je na dat je de WCpot weer gemonteerd hebt,niet of slecht bij je kranen kan komen.
Want in het geval er een slang kapot zou gaan,en dan hopelijk de kleinste,kun je er nog redelijk snel bij,maar de afvoerkraan heeft meestal een doorgang van 32 mm of meer.
En dan loopt een boot snel vol met water.

Wat betreft je systeem te vullen met antivries voor de winter.
Je zou kunnen overwegen om een soort van dunne platte reservoir aan de wand te kunnen maken,en deze met een slang naar de toevoer kraan te laten lopen.
Daar moet dan een T-stuk op komen,en boven net onder dat reservoir,een kraan.
Maar dan nog,moet je wel de bodemtoevoerkraan kunnen dichtdraaien,anders heeft dat geen zin.
Staat die dan dicht,en de reservoir kraan open,dan zou je dan de waterpomp even kunnen laten lopen om daar de antivries die in het reservoir zit(van te voren is gevuld natuurlijk) door het systeem te pompen.

Voor de winter dienen buitenkranen gesloten te worden,althans voor de vorst.
De meeste boten die kort na of tijdens de winter zinken,hebben als oorzaak een kapot gevroren kraan of een kapot gevroren slang.
Ook een slang waar water in,kan gaan scheuren omdat water bij vorst uitzet.
Kwokko
 

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor broekie » 10 Jun 2020, 07:33

Normaal gesproken kan ik hier niet bijkomen, want dit zit onder een vloer weggebouwd. Om daar te komen moet ik het hele toilet demonteren en vervolgens de vloer.


Dat is in beginsel natuurlijk niet juist.
Afsluiters moet je kunnen bedienen.
Ik geef ze regelmatig een spuitje olie tegen vastzitten.

Zolang de afsluiters open staan, kun je eigenlijk niet goed winter klaar maken.

Verder is het op de lange duur gevaarlijk als je geen inspectie kan doen op afsluiters.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor elrenegado » 10 Jun 2020, 08:53

Oef, wel een ongelukkig uitgekozen plaats voor afsluiters als je er niet makkelijk bij kan.
Als het inderdaad schuifsluiters zijn kan die niet stuk vriezen, maar bij enkel dichtdraaien blijft er water aan de binnenzijde staan,
Dan zou je toch af moeten kunnen tappen, of vullen met antivries door de slang ruim boven waterlijn te houden en vol te gooien, en dan afsluiter open/dicht zodat nivo zakt.

Maar afgezien van hoe je hem winterklaar moet maken,
Stel een slang gaat lekken, of erger, hij scheurt of wat dan ook.
Hoelang heb jij dan nodig om het toilet te demonteren, vloertje los te halen en de kraan dicht te zetten ?
Ik denk dat er tegen die tijd al een halve meter water in je boot staat.

Kan je er niet ergens een luikje maken waardoor je sneller bij de kranen kan ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Winterklaar maken toilet

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Jun 2020, 20:39

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest met m'n beschrijving. Het geheel wat je op de foto ziet zit weliswaar gemonteerd onder een vloertje waar het toilet weer op staat, maar het is wel onder het vloertje open aan de voorkant zodat ik wel de kranen kan dichtdraaien. Maar slangen loshalen e.d. dan moet ik echt de vloer eruit halen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten