Hoe kies je een verfsysteem?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor rotterdammer » 27 Mei 2020, 08:25

mh77 schreef:Dank voor je reactie! Je bedoelt vanwege beschadigingen, aanvarinkjes etc? Ik hoop de boot netjes te houden natuurlijk, maar ik kan het natuurlijk altijd het eerste seizoen met iets eenvoudigers proberen, en dan volgend voorjaar opnieuw bekijken. Uiteindelijk hoop ik althans dat ik niet ieder jaar moet gaan schilderen.


Ga je in een jachthaven liggen of word het een plek in de gracht?

Als het een plek in de gracht gaat worden, dan kan je beter voor een goedkoop systeem gaan. Hoe goed jij kunt varen is niet van belang, het ligt aan het vaargedrag van de ander. Lang niet iedereen is even zuinig op een boot, kijk maar eens wat er zoal ligt en rondvaart.

Als het een jachthaven wordt, dan is een 2 componentenlak wel het mooiste en meest duurzame. In een haven heb je vaker mensen die wat zuiniger zijn op hun spullen (helaas ook niet altijd, maar dat zie je snel genoeg als je een rondje over de steigers loopt).

Maar of je nu voor een 1c of 2c systeem gaat, je hoeft de boot niet elk jaar te lakken. Misschien wel wat schade herstellen, maar lak gaat echt wel een aantal jaren mee.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor Thinlanet » 29 Mei 2020, 19:43

Ik ben toch ook wel benieuwd naar de uitgangspunten rondom 1-component en 2-component verven. Mijn huidige bootje (2k gelakt met Sigma SigMetal Finish 2K) heeft zijn lak er nu een 6 jaar op zitten. Door wat lichte "schuur" beschadigingen van het bovendek alsmede een deuk die ik reeds geplamuurd heb met Motip Metal Putty (2k), twijfel ik hoe ik mijn boot zal behandelen. Voor de geplamuurde schade wordt 2k primer (MultiPrimer 2k) + 2k aflak (MultiFinish 2k) geadviseerd (door PPG/Sigma). Echter voor de kleine beschadigingen wordt een 1 component (S2U Semi-Gloss) geadviseerd. Na deze 6 jaar ga ik sowieso verschil zien tussen de oude lak en nieuwe lak (ongeacht 1k of 2k). Minimale afname is toch al snel een litertje per soort en kom je dus relatief duur uit als je de grove schade gaat behandelen met 2k en de kleine met 1k. Nu is mijn plan om dan maar gewoon de hele boot weer in de 2k te zetten (over de bestaande 2k laag heen). Dan heb ik voor de grote schade de juiste behandeling alsmede hopelijk egaal resultaat over de gehele romp. Of gaat dit door de uitharding van de eerste 2k laag nu heel lastig worden?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten