Help: electrisch toilet kapot

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Mopolcamper » 24 Mei 2020, 13:48

Guus zet het zo op rekening van Hans!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Roelof » 24 Mei 2020, 19:48

Hoi Jan,

Ik heb hier (in Hoogezand) een compleet en goed werkend Jabsco toilet met handpomp staan;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(makkelijkste / luie opslag in de badkamer, maar na demontage en schoonmaken 3 jaar geleden nooit meer gebruikt. We hebben logees wel moeten waarschuwen dat dit geen regulier toilet was :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Als ik goed zoek moet ik er ook een overhaal set voor de pomp bij hebben. Ik ga deze zelf niet meer gebruiken. Indien je interesse hebt, stuur mij dan een PB. Wat betreft de prijs zullen we het wel eens worden, een bosje bloemen "voor de vrouw" is meer dan genoeg :D .

Een handpomp is minder luxueus dan elektrisch maar zeker minder storings gevoelig.

Ik zie je reactie tegemoet.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Hooveld960 » 25 Mei 2020, 13:36

Bedankt voor het aanbod, maar ik hou het nog even bij m'n elektrisch toilet.
Vanmorgen de pomp/motor eens uit elkaar gehaald. Kwam er toch een partij vies zwart water uit??????
Dat de pomp überhaupt nog een teken van leven gaf met al dat water erin????
Dat water is overduidelijk de oorzaak van het overlijden geweest.
Want: één van de verende stukjes metaal die de koolborstels moeten aandrukken was voor de helft weggeroest, waardoor die betreffende koolborstel nauwelijk contact kom maken.
Dat verkaart het af en toe en slecht draaien van de pomp. Dat ik geen kortsluiting heb gehad met al dat water erin mag een wonder heten.
Ook viel er een klein condensatortje ergens vanaf en lag er een metalen ring ergens op de bodem.
Je zou nog kunnen overwegen om deze pomp te repareren, maar ik zie dat niet zitten en hoe lang gaat hij nog mee, nadat hij zo'n tijd in het water heeft gedraaid?

Overigens een hele slechte zaak dat er water in de motor is gekomen. Dat kan alleen via de as waarop het schoepenrad is bevestigd binnen zijn gekomen.
Als dat bij m'n volgende pomp net zo gaat weet ik dat ik over een jaar of 6 weer aan de beurt ben.
Gebeld met Aqua Service Bonsink. Die kunnen gelukkig een nieuwe pomp/motor leveren. En ook deze week nog.
Kosten, schrikt u niet, 275 euro. Dat is toch eigenlijk krankzinnig! Wat zou de kostprijs van zo'n pomp zijn? Een paar tientjes?
Daar wordt iemand vreselijk rijk over de rug van de bootbezitter.

Ik investeer nu nog één keer in een nieuwe pomp, maar als deze over 6 jaar weer naar de, vergeef me m'n woordkeus, klote is, dan komt er een ander toilet.
Overigens kost een geheel nieuw toilet, dus diezelfde als ik heb, 498 euro.
Dus de verhouding wat ik moet betalen voor alleen de pomp is ver te zoeken.

Ik heb nu wel weer geleerd hoe een toilet gemonteerd zit.

Hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor kajoe » 25 Mei 2020, 14:05

tja weten we dat ook weer hoe het zit ,,jammer maar het beestje was goed ziek ,dus maar hopen dat het beter gaat straks .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Kwokko » 25 Mei 2020, 16:12

Bedankt voor de info.
In mijn boot dus geen electrisch toilet.
We pompen het met de handpomp wel even de tank in .
Doeltreffend,en geen geauwehoer met zoiets.
En geen duur pompje van 275 euro.
Dat is prijzig kakken zo.
Kwokko
 

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Mopolcamper » 25 Mei 2020, 20:44

Overigens wel een super gebaar van Roelof!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Oeverloos » 25 Mei 2020, 21:29

Mooie foto’s Jan en heel helder hoe het zit.

Overigens al die motorboten die op de idyllische plekjes liggen, die zijn allemaal bezig met het demonteren van hun w.c.
Alleen je hoort ze er nooit over.

Maar als je een praatje maakt met de lokale watersportwinkel dan krijg je te horen dat regelmatig rood aangelopen, over hun toeren razende watersporters de zaak in rennen en vragen om de duurste, beste, modernste plé die ze in huis hebben.
Kan niet schelen wat het kost.
En die moet er nu in.

Maar wij, wij sleutelen geduldig verder.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Hans van Zijl » 26 Mei 2020, 10:13

Ik ben blij dat Guus de kosten van de pomp niet op mijn rekening heeft gezet.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Mei 2020, 11:08

Ik heb Guus niet gesproken, wel naar gevraagd, maar was niet beschikbaar/bereikbaar. Gesproken met Johan.
Ga donderdagochtend de pomp zelf ophalen daar.

Ik heb er nog eens over nagedacht, maar het kan toch niet zo zijn dat dit defect op kon treden? Water in een vermalerpomp?
Het getuigt mijns inziens van een constructiefout of in ieder geval een slechte constructie.
En als zo'n pomp nou een paar tientjes kost, maar 275 euro.
Ik weet wel dat je geen 6 jaar garantie kunt geven (hoewel?), maar je mag ook verwachten dat zo'n pomp langer meegaat dan 6 jaar en zeker niet kapot gaat door binnenkomend water.
En waarschijnlijk over 6 jaar weer aan de beurt?

Wat zijn nu mijn mogelijkheden? Kan ik de importeur/fabrikant hierop aanspreken?

Ik hoop dat jullie willen meedenken. Wie is bijvoorbeeld de importeur/fabrikant hier in Nederland? Wat zijn mijn rechten? Heb ik die nog? Ik ben 2e eigenaar van de wc, maar heb wel de rekening liggen van levering en inbouw. Bestaat er een consumentenorganisatie voor de watersport, zoals de BOVAG voor de autobranche, war ik mijn beklag kan doen over de leverancier/inbouwer van de wc? Want die reageert (nog) niet op mijn mails waarin ik het probleem heb aangekaart.
Graag jullie reacties.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Help: electrisch toilet kapot

Berichtdoor Blacktoppie » 26 Mei 2020, 11:29

Pompje ziet er vrij simpel uit. Zit er een keering tussen die kapot is gegaan, keering voor zoet water en op zout gevaren ofzo.
Of de pomp een keer een opdonder gehad door verkeerd wc papier en daardoor de keering defect. Ik roep maar wat.

Anyway.. nu je de pomp toch uit elkaar heb, goed schoonmaken. En opzoek naar een revisie setje.. daarna lekker onderin gooien, heb je een reserve pomp voor de volgende keer en hoef je er geen weekend voor te laten schieten.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: kvh en 23 gasten