Buitendouche maken op bestaande drinkwaterpomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Buitendouche maken op bestaande drinkwaterpomp

Berichtdoor Realdomo » 05 Mei 2020, 23:18

Ik heb een bestaande drinkwaterpomp (bediening met voetdrukknop). Ik zou graag een buitendouche maken, maar kan ik deze gewoon aftakken na de pomp. Hoe weet hij dan wanneer hij water moet geven (moet je hem ook met stroom aansluiten).
Realdomo
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 Mrt 2020, 17:43
ligplaats: Son
info: Crown kruiser

Re: Buitendouche maken op bestaande drinkwaterpomp

Berichtdoor Amersfow » 06 Mei 2020, 07:54

Ik zou voor die paar tientjes het pompje vervangen door 1 met een drukschakelaar. Als je de kraan opent schakelt die aan. Voorbeeld: https://www.georgekniest.nl/artikel/590 ... m-12v.html
Om het af te maken klein drukvatje erbij zodat ook een klein straaltje netjes gaat. Voorbeeld die ik heb en perfect werkt; https://www.aliexpress.com/item/3285357 ... 4c4dqbQnxy
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Buitendouche maken op bestaande drinkwaterpomp

Berichtdoor Yep » 06 Mei 2020, 12:17

Je kunt ook deze https://items.marco.it/en/products/pump ... l-min.html plaatsen.
Dan heb je geen drukvat nodig.
Kraan open is water, kraan dicht: klaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Buitendouche maken op bestaande drinkwaterpomp

Berichtdoor Amersfow » 06 Mei 2020, 22:53

Drukvat is ook niet nodig, maar met zo'n verdringerpompje staat die zonder zo'n vat aan/uit te slaan bij een heel klein straaltje (bij mij als geiser op heetste stand staat). Dan is zo'n vaatje iets comfortabeler.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Buitendouche maken op bestaande drinkwaterpomp

Berichtdoor Yep » 06 Mei 2020, 23:10

Amersfow schreef:Drukvat is ook niet nodig, maar met zo'n verdringerpompje staat die zonder zo'n vat aan/uit te slaan bij een heel klein straaltje (bij mij als geiser op heetste stand staat). Dan is zo'n vaatje iets comfortabeler.


Nee, dit is niet het geval.
Dit pompje (in de 15 liter per minuut uitvoering) slaat nimmer regelmatig aan en af.
Pomp is in staat piepkleine hoeveelheden water aan te voeren.
Ik heb het ding al 2,5 jaar op de boot (24x365) en mag stellen dat het bij full time gebruik een top product blijkt te zijn.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Buitendouche maken op bestaande drinkwaterpomp

Berichtdoor elrenegado » 07 Mei 2020, 10:03

Realdomo schreef:Ik heb een bestaande drinkwaterpomp (bediening met voetdrukknop). Ik zou graag een buitendouche maken, maar kan ik deze gewoon aftakken na de pomp. Hoe weet hij dan wanneer hij water moet geven (moet je hem ook met stroom aansluiten).


als je hem na de pomp zet, zonder aanpassingen, zal iemand op het pompje moeten blijven trappen om water te krijgen bij de douche.

Beste is hem vervangen voor een electrische, die begint te pompen zodra de druk weg valt.
en dan na de pomp een splitsing naar kraan en douche.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten