onderwaterschip schuur tips gevraagd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor Guusje » 10 Apr 2020, 19:05

Goedemorgen
om beginnersfouten te voorkomen, vraag ik maar beter eerst even naar jullie ervaringen:
het onderwaterschip (stalen boot, pikmeer kruiser 10,50) heeft een grote beurt nodig (in de maand mei).
de ideeën tot nu,
noch te kopen: mirka deros 5650cv en stofzuiger HECHT 8314Z.

meenemen van huis: schuurpads, krabbers, 2 keukentrapjes, mondkapjes, kwasten en rollers, koperborstel, kombordstel, schuurblokjes, verflakens, oordopjes, poetslappen, werkhandschoenen, stekkerblok en verlengkabel, etc.
mijn vragen;
hoeveel schuurpads ongeveer voor de schuurklus met een mirka?
hoeveel, en in welke verschillende korrelingen 80 en 150?? (om de eerst paar dagen ah werk te kunnen blijven)
welke vloeistoffen buiten wasbenzine.
missen jullie nog wat in m‘n lijstje?
nog andere tips?
de juiste volgorde vd af te werken lagen na het schuren zijn ook welkom
(1 of 2 componenten? etc, zodat het onderschip straks weer voor jaren in orde is)
alvast dank voor de antwoorden!
Guusje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Nov 2019, 15:41
ligplaats: Biesbosch
info: Pikmeer 10.50

Re: onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor Solita74 » 10 Apr 2020, 19:30

Ik zou een kratje Heineken mee nemen om de stof en de vieze smaak weg te spoelen,
En maak het niet te glad onderwater en wat vast zit laten zitten en eerst goed hogedrukken
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Apr 2020, 20:00

Wat zit er nu onder is ook belangrijk.. teer bijvoorbeeld is niet echt te schuren
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor Guusje » 10 Apr 2020, 20:16

zover gelukkig geen teer te zien. :)
Guusje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Nov 2019, 15:41
ligplaats: Biesbosch
info: Pikmeer 10.50

Re: onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor pascall » 10 Apr 2020, 20:23

Voor schuurpapier zou ik voor 3M kiezen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 10 Apr 2020, 21:47

Wat zit er nu op het onderschip, diverse lagen onderwaterverf? anti-fouling? In ieder geval niet gaan schuren. Schuren is voor lakwerk.
Gewoon goed schoonmaken, in ieder geval meteen na het hellen hoge druk reinigen. Meestal doet de hellingwerf dat voor je.
Eventueel zelf nog nat naboenen met veel water en groene scotchbrite, van de bouwmarkt. Geen sponsje van de supermarkt.
Roest op onderwaterschip eerst verwijderen met het juiste gereedschap. Niet met schuurpapier.
Als je niet zeker bent van de hechting voor de volgende laag onderwaterverf of antifouling zet je onderwaterschip geheel in de National Primocon primer.
Vervolgens een of twee of meer lagen onderwaterverf en twee lagen anti-fouling.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor pascall » 11 Apr 2020, 05:25

aadbloem schreef:Wat zit er nu op het onderschip, diverse lagen onderwaterverf? anti-fouling? In ieder geval niet gaan schuren. Schuren is voor lakwerk.
Gewoon goed schoonmaken, in ieder geval meteen na het hellen hoge druk reinigen. Meestal doet de hellingwerf dat voor je.
Eventueel zelf nog nat naboenen met veel water en groene scotchbrite, van de bouwmarkt. Geen sponsje van de supermarkt.
Roest op onderwaterschip eerst verwijderen met het juiste gereedschap. Niet met schuurpapier.
Als je niet zeker bent van de hechting voor de volgende laag onderwaterverf of antifouling zet je onderwaterschip geheel in de National Primocon primer.
Vervolgens een of twee of meer lagen onderwaterverf en twee lagen anti-fouling.


Naar mij weten hoor je harde antifouling toch echt te schuren anders komt de nieuwe laag er af.

Zie bv productinformatie van Epifanes, Hempel, Jotum.

Harde antfoulings Zelfslijpende antifoulings
Volledig verwijderen door schuren Ontvetten met Epifanes Reinigingsthinner. Vervolgens grof opschuren
met P60 en nogmaals ontvetten.

Zelfslijpende antifoulings
Volledig afgespoten met hogedruk of
ontvet en geschuurd zodat de oude
lagen loslaten en blaasjes of andere
oneffenheden van de bestaande laag
verdwijnen.

Hempel;

Bestaande harde antifouling of een onbekende antifouling:
- Onder hoge druk reinigen met zoet water, nat schuren, stof verwijderen.
- Reinig en droog het oppervlak.
- Indien de oude antifouling in slechte staat verkeert, brengt u 1 laag Hempel Underwater Primer 26030 aan als afdichting.

Jotum;

Nieuwe hechtlaag of nieuwe antifouling:
- Verwijder alle vervuiling die de hechting kan verhinderen.
- Overschrijden van maximale recoat intervallen zal schoonmaak/schuren en/of toepassing van extra coats nodig hebben, afhankelijk van de conditie.
Oude antifouling met looglaag:
- Verwijderen door grondig wassen met zoetwater met een minimale nozzle druk van 200 bar.
Oppervlakte voorbehandeling aanbevolen:
Nieuwe hechtlaag of nieuwe antifouling:
- Verwijder alle vervuiling die de hechting kan verhinderen.
- Overschrijden van maximale recoat intervallen zal schoonmaak/schuren en/of toepassing van extra coats nodig hebben, afhankelijk van de conditie.

Epifanes maak nog onderscheid in Harde antifouling, zachte antifouling en zelfslijpende antifouling, alleen bij de zelfslijpende antifouling dient er niet geschuurd te worden.


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor Roelof » 11 Apr 2020, 17:06

Hallo Guusje,

Ik ben het met Pascall eens, na reinigen en ontvetten van de bestaande ondergrond, altijd schuren om de hechting van de nieuwe verf (systeem) te optimaliseren: schuren met een zo grof mogelijke korrel, ik gebruik P 60.

Indien er harde of zachte antifouling op zit, zorg voor een goede bescherming van ogen, neus en mond. AF zit vol met giftige stoffen zoals koper, biociden enz. Geen lekker spul dus, behalve dat je er een heleboel enge ziektes van kunt krijgen, kun je er ook impotent van worden !!! :shock: :shock: :shock:

Wat ik bij onze boot met zelfslijpende AF heb gedaan (met overdruk masker):
- grondig HD gereinigt.
- ontvet met zeepsop (gewoon met een emmer zeepsop en een harde luiwagen) en daarna nogmaals afgenomen met thinner 7
- De boot goed laten drogen
- handmatig afgeborsteld met een staalborstel
- handmatig geschuurd met korrel P60 (een goedkope rol schuurpapier van Gamma)
- stofvrij maken (eerst met een handveger, daarna met een natte lap)
- Op ca 30 % van het oppervlak zat ik na het schuren op de primer, hier eerst een schakellaag / sealer opgezet.
- 3 lagen high solid AF aangebracht met een roller.

Het borstelen en schuren is monnikenwerk, op ons bootje van 8,5 x 3 x 0,40 ben ik er ca 25 uur mee bezig geweest.
Indien er schade / krassen tot op het staal is, dit eerst repareren met div lagen primer.

Zoek wel goed uit welke verf er nu op zit, als het een siliconen verf is kun je het niet overschilderen met een reguliere AF, op siliconen hecht niks.

Tip: indien je koelwaterleidingen onder de boot hebt waar je slecht achter kunt komen: draai er een ketting omheen en trek deze heen en weer terwijl je langzaam van voor naar achteren verplaatst. Wel handschoenen aandoen anders krijg je gegarandeerd blaren (ervaringsdeskundige :? :roll: :cry: )

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: onderwaterschip schuur tips gevraagd

Berichtdoor Guusje » 19 Apr 2020, 21:51

wat een hoop geweldige tips zeg! wow, nu voel ik mij al een heel stuk zekerder.
in gedachten zag ik me al tig lagen afkrabben, cq schuren tot op het staal :lol:
had extra voor de aanstaande klus die goeie schuurmachine en industriestofzuiger (Mirka deros5650) gekocht, met P80 schuurschijven.
maar goed, wie weet... misschien komt ’ie straks toch nog goed van pas.
allen héél hartelijke dank!
ik hou jullie op de hoogte.
als het skippie op de 20e mei uit het water komt, kan ik meer vertellen.

- wie heeft al eens met de Mirka machine gewerkt - waarop moet ik letten?
- hoeveel groene scotchbrite en hoeveel liter Epifanes Reinigingsthinner voor de 25 vierkante meter klus?
- heb net siliconenverf opgezocht, kon niet vinden hoe je deze kunt herkennen (wellicht aan de zachtheid??)
Guusje
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Nov 2019, 15:41
ligplaats: Biesbosch
info: Pikmeer 10.50


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten