Warm water aan boord

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Warm water aan boord

Berichtdoor aadbloem » 03 Apr 2020, 20:21

Na 11 jaar is mijn VETUS 55 liter boiler defect, lek. Standaard boiler, verwarmd door koelvloeistof circuit van de motor of 1000watt elektrisch 230v. Als gevolg van roest door een lekje bij het verwarmingselement. Al die jaren niks van gemerkt tot ik deze week het systeem weer vulde en water uit de mantel liep. Het water heeft zich al die jaren in de isolatie verzameld en de mantel aangetast, met name rondom het verwarmingselement. Tijd om te vernieuwen, waarmee? Hoe maken jullie tegenwoordig warm water aan boord?? Een nieuwe boiler, dezelfde of een ander systeem? Het was een enorme vieze boel vandaag om dat ding af te koppelen, met name de koelvloeistof. Kortom wat nu?? Welke keuze??
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor Marie Christina » 03 Apr 2020, 20:35

Ik heb er een doodnormale keukenboiler ingebouwd.
Zo eentje voor in je keukenkastje.
Ik warm hem voor het varen even op via de walstroom en hou hem warm tijdens het varen via de omvormer.
Bevalt me uitstekend.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor Yep » 03 Apr 2020, 21:17

Een boiler, gestuurd door liefst een CV kachel met boilerthermostaat, een 230V element evenals koelvloeistof blijkt wel erg veelzijdig.

- Varen: Motorwarmte
- Walstroom inbegrepen in het liggeld: 230V
- Indien zonnepanelen: Bij volle accu's de opgewekte stroom gebruiken voor de boiler via de omvormer
- Al het andere: CV kachel met boilerthermostaat
Laatst gewijzigd door Yep op 03 Apr 2020, 21:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor Solita74 » 03 Apr 2020, 21:29

Ik heb ook de zelfde boiler van vetus en heb al twee keer het verwarmings element vernieuwd ivm lekkage ik kwam er achter daar ik sluiting had op de 220 heb hem nu afgedicht met een speciale ring dus geen hennep of teflon het is een stalen ring met rubber aan de binnen kant.
Mijn buurman in de jachthaven heeft weer een geiser ingebouwd op gas dat ziet er ook goed uit.
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Apr 2020, 22:02

Gewoon met zo'n boiler als je had: Koelolie als de motor loopt, walstroom in de haven.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor pascall » 04 Apr 2020, 03:27

Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de kwaliteit van de Vetus boiler.
In het verleden werden deze uitgevoerd in RvS 304 en dat gaf ook wel eens problemen op de lange termijn .
Een Isoterm is uitgevoerd in RvS 316, ik zou daar voor kiezen.

Mvg

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor quichot » 04 Apr 2020, 08:52

Gas is voor de meesten van jullie geen optie, heb ik in de loop van mijn forumjaren begrepen.
Toch is een doodgewone gasgeiser in mijn ogen nog steeds een heel praktische, en goedkope oplossing voor warm water en koken. Warm water op momenten dat je dat nodig hebt, dus geen opslagvat dat voortdurend energie vraagt om warm te blijven.
Dat is ook het grootste voordeel van de geiser: hij put geen energie uit het boordnet. Zonder dergelijke grootverbruikers heeft onze servicebank dan ook genoeg aan zonnepanelen om volkomen walstroomonafhankelijk te zijn. Dit geeft de vrijheid af te meren waar we maar willen, en zolang we maar willen.

Nadeel is uiteraard dat je daarvoor een gasinstallatie moet aanleggen. Dat heeft best wat voeten in de aarde, maar stel dat je nu toch al op gas kookt, dan zou ik zeker overwegen om er een geisertje bij te nemen.
Een ander nadeel is dat ik gratis restwarmte van de motor onbenut laat.

Bij de topic over elektrisch varen ging het over energiedragers. Een gasfles is zo'n energiedrager. In tegenstelling tot bij een accu gebeurt er met de inhoud niks zolang je die niet aanspreekt. Al laat je hem drie jaar ongebruikt staan. Een volle reservefles is als energievoorraad dus heel betrouwbaar.
En zolang je maar zorgt dat een ander onder de douche staat als een fles op z'n eind loopt, is er niks aan de hand! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor kajoe » 04 Apr 2020, 09:42

ik heb uiteraard vroeger bijna alles met gas gedaan ,we hadden geen andere oplossingen behalve dan zoiets als een boilervat (zeer grote warmte wisselaar )die op de interkoeling stond de rest met een geisertje en gasstellen
nu heb ik op mijn bootje geen geiser maar wel koken op gas en bevalt mij nog steeds goed altijd 2 flessen aan boord ,was vroeger wel anders toen 6 stuks gebruik rond 1 per anderhalve week ,en als het volgens de juiste manier en materialen is aangelegd volkomen veilig plus wat zonnepaneeltjes en ik hoef niet zo nodig steeds aan de kabel te hangen eigenlijk nooit behalve als ik eens meer 220 nodig heb dan 2000 watt .enne warm water als ik lanmger stil lig ergens op de vlakte nou even een dik kwartier de motor laten lopen op 1000toeren en hub ik heb weer voor meer dan een dag warm water .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor aadbloem » 04 Apr 2020, 09:54

Solita74 schreef:Ik heb ook de zelfde boiler van vetus en heb al twee keer het verwarmings element vernieuwd ivm lekkage ik kwam er achter daar ik sluiting had op de 220 heb hem nu afgedicht met een speciale ring dus geen hennep of teflon het is een stalen ring met rubber aan de binnen kant.

We gaan vandaag de compleet gedemonteerde (uit de mantel)) ketel op waterdruk testen om te zien waar de lekkage zit. Misschien, nu ik dit lees, ook ergens aan/bij het verwarmingselement. Hoe verwijder ik het verwarmingselement? Is dat de enorm grote/moer zeskant? Mijn geachte gaat samen met de adviezen hier toch wel uit naar herstel of vervanging van het huidige systeem. Ik kijk ook naar de Isotherm, Kok biedt de 50L aan voor een nette prijs.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor Yep » 04 Apr 2020, 10:24

pascall schreef:Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de kwaliteit van de Vetus boiler.
In het verleden werden deze uitgevoerd in RvS 304 en dat gaf ook wel eens problemen op de lange termijn .
Een Isoterm is uitgevoerd in RvS 316, ik zou daar voor kiezen.

Mvg

Pascal.


Eensch.
Hier draait die Isotherm al 14 jaar zonder mokken.
En nog geen graad warmteverlies per uur.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten