Schoonmaken stalen watertank

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor broekie » 25 Nov 2019, 12:36

Stralen ga ik niet doen in de boot, wordt echtscheiding. Slijpen is al uit den boze.
Dus de Permacor valt ook af. Ondergrond moet gestraald zijn zoals bij alle coatings.
Cementeren is ook weer tijdelijk, na verloop van tijd moet je weer inspecteren en opnieuw behandelen.
Dat wil ik niet. RVS of kunsstof.
De kit is ook niet zo spannend denk ik omdat er nagenoeg geen naden zijn als de RVS mooi aansluit.

We drinken niet uit de tanks, altijd pakken water voor consumptie doeleinden.
Die vullen we een aantal keer en nemen dan weer nieuwe.

Maar het water uit de tanks moet wel zo fris zijn dat je tanden kan poetsen, afwassen, douchen en dat soort zaken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor broekie » 16 Jan 2020, 09:37

Tank 1 is klaar.
Binnenzijde voorzien van dunne RVS plaat nadat de boel in de primer is gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderin een liter epoxy laten lopen om te zorgen dat er geen restwater blijft staan.
De uitlaat zit namelijk hoger dan het diepste punt.
Naden afgewerkt met kit die in aanraking mag komen met voedingsmiddelen.

Nieuwe tank is in de maak.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor broekie » 16 Jan 2020, 11:23

Wat betere foto van de binnenkant na beplaten tijdens kitten.

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor broekie » 05 Feb 2020, 08:41

Hoofdtank van 260 Liter is bijna klaar.
Bevestigingen aftekenen en verstevigingen lassen.

Afbeelding

Dus nog een keer eruit en naar de werkplaats.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor pascall » 05 Feb 2020, 18:27

Hoi,

Ik kan het niet in zijn geheel volgen, begrijp ik het goed, je bekleed de bestaande stalen tank met rvs platen?
Na het plaatsen kit je de randen af?
Ga je er dan vanuit dat deze volledig waterdicht is, zodat er geen water tussen de rvs en stalenplaten komt?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor broekie » 06 Feb 2020, 09:39

Er zijn twee tanks.
De tank die is bekleed met RVS platen is een staande tank aan SB van staal met een binnen coating die vernieuwd zou moeten worden.
De 2e nieuwe tank ligt voorin onder de vloer en is nieuw gemaakt van RVS 316.

De RVS platen als bekleding in de stalen tank zijn aan de randen ca. 15 cm breed geheel verlijmd met een MS polymeer.
In het midden van de platen 50%.
De MS kit die er tussen uit kwam na aandrukken is verwijderd. Daarna zijn de naden met een witte PU kit nogmaals afgewerkt.
De kans dat er water tussen de RVS platen en de stalen tank komt is nihil in mijn ogen. De coating is blijven zitten waar de goed was.
Waar ik die verwijderd heb, is de plaat in een primer gezet. Dus al zou er wat tussen komen, gaat dit niet direct roesten.

In de onderste punt waar altijd water zou blijven staan en veel samenkomende naden zijn (zijkant, voorkant en boden), heb ik epoxy laten lopen.
Is nu een mooi glad hard vloertje geworden op hoogte uitstroomopening.
Ook daar zal nu op den duur geen water of vuil tussen de platen kunnen kruipen. Zonder epoxy zou er altijd zeker 1 liter blijven staan.

Deze beklede tank van 275 liter is apart af te sluiten bij vullen en hoeft dus niet altijd mee gevuld te worden. Hij is hoger geplaatst.
Daarom wil ik ook niet dat er (veel) restwater in blijft staan wat gaat rotten. Bij vakanties zal ik hem wel bijzetten.

De nieuwe RVS tank van 260 Liter onderin zal voldoende zijn voor de (lange) weekenden en het meest gebruikt worden.
De boiler heeft 60 liter heet water en aan BB zit nog een 275 liter watertank die gebruikt wordt om het toilet te spoelen.
Die staat los van de andere watertanks. Dit water heeft een toevoeging om fris te ruiken bij spoelen en kan nooit in het drinkwater circuit komen.

Hele operatie geweest, maar ik hoop nu schoon verantwoord water te hebben in de toekomst. Tanken zijn makkelijk te reinigen, zeker de nieuwe.
Zou Hadex kunnen toevoegen als ik alle risico wil afdekken. Maar we drinken het water uit de tanks niet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor pascall » 06 Feb 2020, 19:25

Oke, bedankt voor de uitgebreide uitleg, het is mij nu duidelijk.
Persoonlijk heb ik zelf mijn twijfels over de waterdichtheid, en dan bedoel ik op langer termijn.
Mijn ervaring met rvs is dat materialen/producen er zeer slecht op hechten zeker op de lange duur.
Gestraald rvs, goed ontvet en met ruime overlapping (min 5 cm) gaat het redelijk.
Maar als enige (lekkage) gaan rol speelt maakt het niet uit, ziet er overigens netjes uit.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor broekie » 06 Feb 2020, 20:48

Ik ben met je eens dat het een oplossing is die in de toekomst zichzelf moet bewijzen.
Ik heb de verwachting dat het goed gaat natuurlijk.
Opnieuw coaten zag ik niet zitten. Dit wel. MS polymeer is enorm sterk. De platen zullen niet loskomen.
Maar …. Ik ga over twee of drie jaar wel eens kijken.

Ik kan deze tank altijd verwijderen en iets anders ervoor in de plaats brengen als blijkt dat het niet goed gaat.
Nieuw project voor later.

De kosten zijn nihil, de platen zijn gebruikte RVS stansplaten die afgekeurd zijn bij de stanserij waar mijn zoon werkt.
Zitten oneffenheden in zoals indrukkingen van een stansmes.
Heb er nog een aantal staan als iemand een stuk RVS nodig heeft. Kosten niets.
Paar tubes kit en handigheid met de slijptol en tijd. Ben zelf best tevreden met het resultaat.
Zou ik een paar honderd euro in RVS moeten steken, zou ik misschien ook voor een nieuwe tank kiezen.

Bootjes is liefhebberij en zelf bezig zijn. Nooit klaar en altijd ruimte voor verbetering.
Varen is op een kostbare manier langzaam vooruit komen, toch! Moet je lol in hebben. Het is wel erg mooi.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schoonmaken stalen watertank

Berichtdoor pascall » 06 Feb 2020, 21:18

Ik snap helemaal wat je bedoelt! :D

Ja zou later (mocht het niet goed uitpakken) de tank altijd nog kunnen voorzien van een glasmat met epoxy.
Polymeer is inderdaad een geweldige goede kit, ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen in de toekomst.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten