Pagina 1 van 1

Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2017, 20:32
door Yep
Op de vloer, perecies onder de overdrukklep van de CV, tref ik steeds een heel klein beetje koelvloeistof aan.
Als ik met de vinger langs de componenten strijk, blijft er niets achter op de vinger.
Bij het omschakelen van de 3-weg klep komt er, door bv. een drukpuls, ook geen koelvloeistof uit.
Wanneer treedt dit euvel op en wat kan ik er aan doen?
Alvast dank!

Afbeelding

Re: Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2017, 21:23
door Klaver vier
Als een overstort lekt is negen van de tien keer het expansievat lek,de driewegklep heeft hier niets mee te maken.
Je kan vaak al vlot zien of het expansievat lek is, als je bijvult en de druk vliegt omhoog is je vat lek
Ook als je van koud naar warm stookt en de druk loopt op is het vat lek,dan heb je immers geen expansie meer
Gr René( Klaver vier)

Re: Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2017, 21:26
door varg
Is je drukvat nog in orde? Juiste voordruk, niet vol met kvs?
Je kunt soms even voelen hoe zwaar het vat is, of er op kloppen om te kijken of het inderdaad grotendeels leeg is.
Arnold

Re: Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2017, 21:33
door Klaver vier
Helaas gaat het erop kloppen meestal niet goed op omdat als de druk een beetje hoog staat op de cv installatie er al behoorlijk water of kvs in het vat zit.
Ik heb meerdere malen meegemaakt dat dit niet opging
Het beste is druk van de installatie af en vat er af draaien kijken of er water in zit en zo niet voordruk meten
Gr René

Re: Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2017, 22:20
door Yep
Dank voor alle tips.
Volgende week ga ik hiermee aan de slag.

Re: Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2017, 00:36
door Noordvaarder
Het is een beetje een vreemde uitdrukking in het jargon,dat men spreekt van "expansievat lek".
Het vat is zelf niet lek,maar de membraam die het luchtgedeelte scheidt van het water,die is lek.
En nu is je hele systeem gevuld met vloeistof,inclusief het luchtgedeelte van je expansievat.
En het is maar goed,dat je overdrukventiel nu vloeistof doorlaat,want als de er niet tussen,zou er een koppeling kunnen barsten.
Het verschil in volume,tussen warm en koud water,vangt de membraam in het expanisevat op.
Expansievat vervangen is de remedie dus.

Het is vaak ook een probleem,dat mensen zien in huis,bij een koude CV temperatuur.
Men ziet dan dat de druk veel te laag is,en dan gaat men bijvullen.
Als daarna de ketel warm wordt,en de overstortventiel gaat lekken,vind men dat vreemd.
Het zou m.i. beter zijn,als men een expanisievat zou maken,met een geïntegreerde overdruk ventiel aan de luchtzijde.
Zou die een beetje lucht lekken,dan zie je dat niet.
Indien er water uit komt,dan is het duidelijk dat het vat intern lek is.
:idea: :idea:

Re: Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2017, 00:54
door Yep
Thanks!!
Betekent een defect expantievat ook dat, indien opgestookt tot maximum keteltemperatuur, zeg een 90 graden C., de druk op de manometer de waarde moet bereiken waarbij het overdrukventiel open gaat?

Re: Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2017, 20:29
door henkvd
Inmiddels zou de max druk van het ventiel niet meer gehaald worden, dat is al weg gelekt, wel zie je dat de manometer duidelijk oploopt van een lage ketel temp naar 90 graden en dat is niet de bedoeling die zou nauwelijks op mogen lopen.

Re: Plasje koelvloeistof onder overdrukklep CV

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2017, 20:31
door Yep
Dank en helder.
Zaterdag even kijken.