De afgelopen tijd heb ik de bilge op mijn boot van een nieuw verfsysteem voorzien. Dat is goed gelukt, maar nu alles zo schoon en droog is viel het snel op dat er een lekkage is ergens. Na enige tijd varen komt er aardig wat water binnen (gisteren 3 uur gevaren en ongeveer 1~2 cm / een kleine liter denk ik). Als eerste dacht ik aan de schroefasdichting. Deze is vetgesmeerd. Ik heb er iets extra vet ingespoten en dat kwam er later weer vies uit aan de onderkant. Vervolgens heb ik er papier omheen gerold en nog een half uur gevaren maar het papier bleef droog, terwijl er toch weer vocht in de bilge stond. Ik ben op zoek naar wat voor de hand liggende punten om de volgende keer in de gaten te houden en op zoek te gaan naar de oorzaak, want ik zie nergens water lopen. Het is trouwens gewoon schoon buitenwater zonder enige rommel erin. Boiler heb ik al gecontroleerd, net als wierpot en dus het gland (al blijf ik die verdenken). Bedankt!
Laatst gewijzigd door luukie25 op 27 Jul 2016, 22:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Water kan van de gekste plekken komen. Aansluiting drinkwatertank? Koelwaterslangenklemmetje ergens? Eén of andere sensor in het vlak? Ik noem maar wat.
Bij mij bleek het na lang zoeken naar kwalen aan de motor de afvoer van de wc te zijn.....
Zoals Sherlock Holmes tegen Watson zei: "Het zijn meestal de minst voor de hand liggende zaken die het probleem oplossen". (Of woorden van gelijke strekking.)
Dank voor je bericht en het meedenken! Goed om er nog bij te vertellen is dan: Onder de motor is het (als ik op tijd het water opneem) droog. De bilge loopt ligt schuin af, maar in alle andere compartimenten staat dus wel wat. De watertank staan halverwege het schip en dan zou het onder de motor nat moeten zijn. Koelwater slangen ga ik inderdaad nakijken! Er zitten twee sensoren in het vlak, maar binnen zichtbereik en daar is alles eigenlijk altijd kurkdroog. De wc gaat naar een vuilwatertank en heeft geen huiddoorvoer. Pompen gebeurt dus ook met drinkwater en ik heb niet het idee dat het zó schoon is (en ook dan zou ik onder de motor nattigheid verwachten).
Kennelijk geen koelvloeistof? Schroefaskoker afdichting. Roeras koker. Buitenboordwater koeling (slangen, pomp, koelers). Afvoeren, huidoorvoeren die water scheppen tijdens varen. Zelflozers.
Zoeken? Krijtstrepen zetten rondom verdachte onderdelen, dan zie je later sporen van lekkage ook al is het inmiddels opgedroogd.
Ik heb er speciale pasta voor. Is wit als je het erop smeert, wordt fel magenta als het nat wordt. Dit wordt normaal gebruikt voor (metalen peilinten. Zo volgde ik het spoor naar mijn wc.
Maar ja,om nu je hele bilge met die pasta in te smeren. ...