Nieuwe watertank nodig

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Nieuwe watertank nodig

Berichtdoor Marie Christina » 23 Mei 2016, 09:48

Voor legionella heeft het ook niet heel veel nut.
Wel voor andere organismen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe watertank nodig

Berichtdoor elrenegado » 23 Mei 2016, 12:01

nou de orders zijn geplaatst...... weer een rib uit me lijf :lol:

2 rvs tanks, alle slangen, koppelingen, aansluitingen voor de bioler, buitendouche unit, en ook maar gelijk 4 nieuwe stootwillen, 4 fastfenders (de vrouw kan niet knopen) en nieuwe 16 strings lijnen....

hopelijk is het voor volgende week woensdag allemaal binnen,
dan heb ik nog 1 weekend om het in te bouwen en aan te sluiten zodat we het weekend van 10-11-12 juni weg kunnen en warm water aan boord hebben
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Nieuwe watertank nodig

Berichtdoor varg » 23 Mei 2016, 21:21

elrenegado schreef:
Maar aan de andere kant,
thuis komt het tapwater ook rond de 55 graden uit de kraan... en daar heb ik ook 0 aan legionella filters o.i.d.



Als je thuis komt na 2 weken vakantie zou ik ook even flink de warme (+60graden) kraan laten lopen en niet in de damp gaan hangen. Daarna even spoelen met de koude kraan (moet iets langer, reken 2 minuten) en vergeet niet ook de douche zelf even te spoelen, hang daarbij de douchekop even in een emmer!
De kans op de bacterie is ongeveer 100%, hij/zij zit namelijk altijd al in het leidingwater, keurig aangeleverd door het waterleidingbedrijf. Het gaat vooral om de concentratie en hij groeit het lekkerst als het water warmer dan 20 graden is en gaat weer dood bij 60 graden. (eigenlijk iets eerder zoals je zelf al opmerkt, maar we willen het graag zeker weten)
De bacterie is niet schadelijk bij drinken, het is net het verstuiven van het water met het risico van inademing wat gevaarlijk is. ik heb een deskundige wel eens gevraagd hoe het dan bij een afgelegen Frans vakantiehuisje ging. Nou, zei hij, dat kan geen kwaad want in Frankrijk wordt het leidingwater (juist hierom) zo behandeld dat een beetje bacterie het loodje legt. Als je dus regelmatig desinfecteert is er niet zoveel aan de hand. Een UV-lamp gebruiken heeft nogal wat voeten in aarde. Er is daarmee een paar jaar geleden ook getest. Zal eens kijken of ik dat nog kan vinden. Waterkampioen 2009: https://www.krnwtr.nl/wp-content/upload ... r-test.pdf en NKC forum: https://www.nkc.nl/forum/campertechniek ... -uv--lamp/
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe watertank nodig

Berichtdoor Marie Christina » 23 Mei 2016, 22:21

En je moet níet al te panisch doen over die bacterie.
Je moet al een beetje gammel zijn wil je er ziek van worden en al verzwakt om er aan dood te gaan.
Een gezond mens gebeurt niets, of is een paar dagen verkouden,
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe watertank nodig

Berichtdoor varg » 23 Mei 2016, 22:50

Marie Christina schreef:En je moet níet al te panisch doen over die bacterie.
Je moet al een beetje gammel zijn wil je er ziek van worden en al verzwakt om er aan dood te gaan.
Een gezond mens gebeurt niets, of is een paar dagen verkouden,



Tot de groepen met verhoogd risico behoren rokers, alcoholisten en immuno-incompetenten ten gevolge van ziekte (bijvoorbeeld HIV) of personen die medicatie gebruiken zoals corticosteroïden of andere immunosuppressiva.

Er zijn aanwijzingen dat legionellablootstelling bij de mens niet zeldzaam is; dit is ondermeer gebleken uit de seroprevalentie van antistoffen bij IJslandse kinderen en bij groepen tandartsen.

De hoogste incidenties van legionellapneumonie ziet men bij personen ouder dan veertig jaar, en bij mannen.
Bron: kennissysteem infectieziekten en arbeid

Mannen ouder dan veertig....dat is volgens mij 98% van dit forum! En je hebt natuurlijk gelijk, het overlijdensrisico is slechts 5 tot 25% (https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellose)
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe watertank nodig

Berichtdoor Marie Christina » 24 Mei 2016, 07:01

Ik zeg ook niet dat je het niet serieus moet nemen, maar wel dat je er niet panisch over moet doen.

Ik heb 30 jaar gevaren.
Ook in de tijd dat legionella nog "niet bestond".
Ook in de tropen.
(Perfekte temperaturr in de watertank.)
En er was nooit iemand ziek. (Ja, Heineken's syndrom)
Laat staan dat er iemand aan boord gestorven is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe watertank nodig

Berichtdoor varg » 24 Mei 2016, 08:51

Ik heb ook even gevaren en herinner me nog dat in de meeste watertanks iets van een ontsmettingsmiddel werd gedaan. Ook in vele havens zat er al het een en ander in het water, ik herinner me nog de smaak van het Rotterdamse water. Het extreem schone leidingwater in ons land van de laatste jaren maakt dat we er extra voorzichtig mee om moeten gaan. Laatst zijn de leidingen in het gebouw waar ik werk schoongemaakt, de binnenkant dus en dat was nodig ook! In die laag aan de binnenkant van de leidingen groeit van alles. De controles in het gebouw wezen ook al op flink verhoogde kolonievorming. Ik ben dan ook blij dat sauna's, bejaardentehuizen en jachthavens goed gecontroleerd worden (let op het mededelingenbord, daar hangt meestal de uitslag van de controle). Douchen aan boord kan, maar dan wel met beleid. Met een douchekop (handstuk) van €100,- ben je voor jaren 'ontzorgd' . En anders regelmatig je tank met een goed middel behandelen. Omdat ik geen douche aan boord heb en ook geen water verwarm voeg ik niets aan het drinkwater toe. Uit diverse testen blijkt namelijk ook dat in een goed (lichtdicht) systeem bacteriën zoals de bekende E-coli na een tijdje vanzelf uitsterven door oa. voedselgebrek. Bij mij aan boord is ook nog niemand ziek geworden en dat wil ik graag zo houden!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten