tikkende stuurpomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 05 Mei 2016, 00:31

Mijn boot, 15 meter, 26 ton, is uitgerust met een hydraulische stuurinrichting van Vetus met de volgende onderdelen;
stuurpomp type MTP89
terugslag klep type HS81B
cilinder type MT 345.
De verschillende onderdelen zijn verbonden d.m.v. hydrauliek slangen. Het systeem is ontlucht volgens de procedure van Vetus maar tijdens het varen tikt de stuurpomp ontzettend.
De stuurpomp tikt (zeg maar TIKT) alleen als ik vaar. De verschillende onderdelen zijn 2 jaar oud.
Als ik het systeem kortsluit met behulp van de daarvoor aanwezige kogelkraan dan gaat het roer met een nood helmstok gewoon soepel.
Tijdens het ontluchten heb ik een 5 liter jerrycan bovenop de stuurpomp gemonteerd en de olie langzaam door het systeem gepompt.
De stuurpomp blijft echter maar tikken, iemand enig idee waar dit aan kan liggen ?
Alvast bedankt
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mei 2016, 23:24

Is het tikken minder of anders als je langzaam vaart?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 09 Mei 2016, 14:52

Als ik stationair vaar is het bijna niet, als ik op bv 1600 toeren vaar is het heel erg.
Eigenlijk al veel verschillende dingen geprobeerd maar kom er maar niet vanaf.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2016, 23:09

Heb je ook gevaren met de noodhelmstok als bediening?

Dan kom je erachter of er bijzondere trillingen worden doorgegeven aan de hydraulische stuurinstallatie waar de kleppen mogelijk van in de war raken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 10 Mei 2016, 00:48

Dat heb ik inderdaad een keer geprobeerd, maar alleen bij rustig varen met niet al teveel toeren.
De helmstok ging redelijk soepel, bij meer graden uitslag ging hij een stuk zwaarder maar dan heb ik ook meer druk op het roerblad.
Of ik bijzondere trillingen had kan ik moeilijk inschatten. wat wordt gezien als normaal en wat als bijzonder.
Bij meer toeren trilt de helmstok wel meer. maar is dat door het schroefwater niet altijd zo ?
Ik heb trouwens een visstaartroer, misschien dat dat nog interessant om te weten is.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mei 2016, 21:18

Bijzondere trillingen zijn trillingen die je als overmatig ervaart.
Dan is het vergelijk m.b.v. de helmstok ook het beste te doen in een situatie van de genoemde 1600 toeren.
Als de pomp rechtuit varend lawaai maakt moet je dat met helmstokbesturing kunnen voelen in de vorm van trillen.

Je hebt de luxe dat je per helmstok kan besturen en dan kan je mogelijke bronnen van storing (bv. het roer) elimineren alvorens van alles te gaan proberen.

De vorm van het roer maakt weinig uit, het gaat om de verhoudingen in maatvoering, symmetrie van het roer, de aanstroom van het water, een mogelijk beschadigde schroef etc.)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 10 Mei 2016, 22:00

Bedankt voor je reactie,
Ik zal dit weekend nog eens een stuk gaan varen en een stukje met de noodhelmstok sturen.
De stuurpomp tikt trouwens niet als ik bij 1600 toeren rechtuit vaar.
Hij tikt alleen als een bocht maak, of ik een grote of kleine bocht maak, dat maakt dan niet uit, tevens tikt de pomp onafhankelijk van naar welke kant ik stuur.
soms tikt hij een omslag van het stuur niet en dan weer heel erg.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mei 2016, 22:51

Aha, dus eigenlijk alleen tijdens het draaien van het stuurwiel?
En vooral/erger bij meer toeren, meer snelheid en meer roeruitslag?

In dat geval kan het balansdeel van het roer (het stukje roer voor de as) te groot zijn.
Een balansdeel helpt de benodigde stuurkracht te verminderen maar een te groot balansdeel kan een onbalans veroorzaken doordat er teveel 'geholpen' wordt waardoor onregelmatige wervelingen achter de schroef trillingen veroorzaken.
Het roer gaat dan feitelijk wat klapperen en daardoor gaan de kleppen ook klapperen.

Soms merk je dan bij nog meer vermogen dat het roer de ene kant opvallend gemakkelijker op draait dan naar de andere kant en het klapperen ook anders is. Dat is dan ook een gevolg van een te groot balansdeel en van het wieleffect van de schroef.
Ook slijtage in het systeem (speling) kan deze problemen versterken.

Een probleem voorleggen lijkt gemakkelijk maar volledigheid is wel een vereiste anders blijven we maar raden naar de omstandigheden waarbij iets gebeurt.
Nu heb ik even wat meer tijd over en vraag ik door maar ik zie geen reacties van andere forumleden en dat is vrij ongebruikelijk (behalve als jij niet zo duidelijk bent in je ervaringen en de weergave daarvan).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 11 Mei 2016, 01:40

Ik zal je nog wat meer informatie geven,
De boot is in 2002 werf gebouwd, ik heb hem via een makelaar in Kerkdriel gekocht van de eerste eigenaar welke hem 12 jaar heeft gehad.
Tijdens de proefvaart trilde de stuurpomp (witte van vetus). De boot is toen bij een scheepswerf in de buurt op de kant gezet.
Volgens de werfeigenaren was de stuurpomp versleten (roer liep soepel en had geen speling) dus nieuwe stuurpomp besteld.
Boot terug het water in en opnieuw een proefvaart gemaakt. Helaas bleek ook de nieuwe stuurpomp te tikken.
Boel opnieuw ontlucht, nieuwe proefvaart, weer hetzelfde probleem.
Boot terug de kant op, de werf had geen idee, erkend expert erbij en volgens hem waren zowel de pomp als de cylinder te klein voor de boot.
Ik heb toen een korting onderhandeld en de boot gekocht. Eerste twee jaar heb ik gevaren met de tikkende (witte vetus) stuurpomp.
in de winter heb ik de besturing vervangen door een veel zwaardere serie van Vetus (dus pomp. leidingen, cylinder en terugslagklep vervangen)
maar ja, bij het varen tikt deze pomp zeker zo hard, zoniet harder en heb eigenlijk geen idee wat ik als volgende stap kan proberen.
Boot is trouwens verder prima, veel ruimte en vaart verder goed.
Volgens mij tikt de pomp ook als ik achteruitvaar maar dat weet ik niet meer zeker.

Hierbij een foto van het balansdeel.

Afbeelding
Afbeelding
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 12 Mei 2016, 00:01

Duidelijk.

Ik zie een nogal fanatieke 4 blad schroef met erg veel spoed en een bladhoek naar achteren die ook fors is.
Dat geeft een onrustige beeld qua aanstroming naar het roer en ook voor de stuurpomp en kleppen.
Ook zie ik plm. 25% balansdeel en dat is vanuit mijn ervaring relatief groot.

Deze situatie is niet optimaal en kan zomaar de oorzaak zijn van je probleem.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten