Roerblad lijkt overgecompenseerd (balansdeel > 19 %). Roer gaat daardoor op snelheid staan klapperen. Dat zullen de kleppen in de stuurpomp dan ook wel doen. Bij een goed gemaakt visstaartroer kan er wel een groter balansdeel worden toegepast (meer dan 20%) omdat de 'visstaart' extra druk veroorzaakt.
Ik kan op de foto's de vorm van het roer niet echt goed zien, maar als het een werfgebouwd schip is zal het wel een net profiel hebben. Toch is je verhaal over het varen op de helmstok en het wat klapperend gevoel in de helmstok bij hogere snelheid wel passend bij een overgecompenseerd roer.
Aan de staart van het roer een (of twee) tijdelijke verlenging maken geeft een goedkoop antwoord op je vragen. Een andere 'oplossing' zie ik zo niet. Je hebt de pompen al gewisseld. Natuurlijk zal een zwaardere unit het roer beter 'vasthouden', maar de oorzaak van het klapperen ligt naar mijn mening bij je roer en niet bij je stuurpomp.
Arnold