tikkende stuurpomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor varg » 12 Mei 2016, 09:07

Roerblad lijkt overgecompenseerd (balansdeel > 19 %). Roer gaat daardoor op snelheid staan klapperen. Dat zullen de kleppen in de stuurpomp dan ook wel doen. Bij een goed gemaakt visstaartroer kan er wel een groter balansdeel worden toegepast (meer dan 20%) omdat de 'visstaart' extra druk veroorzaakt.
Ik kan op de foto's de vorm van het roer niet echt goed zien, maar als het een werfgebouwd schip is zal het wel een net profiel hebben. Toch is je verhaal over het varen op de helmstok en het wat klapperend gevoel in de helmstok bij hogere snelheid wel passend bij een overgecompenseerd roer.
Aan de staart van het roer een (of twee) tijdelijke verlenging maken geeft een goedkoop antwoord op je vragen. Een andere 'oplossing' zie ik zo niet. Je hebt de pompen al gewisseld. Natuurlijk zal een zwaardere unit het roer beter 'vasthouden', maar de oorzaak van het klapperen ligt naar mijn mening bij je roer en niet bij je stuurpomp.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 12 Mei 2016, 22:58

Het mogelijk niet alleen het roer maar tevens de schroef, ofwel een combinatie van oorzaken.

Deze schroef heeft o.a. veel spoed en dat geeft vaak onrust. Als het roer dan ook nog uit verhouding is dan gaan er dingen mis.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 13 Mei 2016, 23:33

Hallo Heren,
Beide bedankt voor jullie toelichting, waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk dat het aan de schroef, roer of een combinatie hiervan ligt.
Het is alleen jammer dat ik dan waarschijnlijk het volledige stuursysteem voor niets heb vervangen (was tijdrovend, ingrijpend en niet echt goedkoop)
De vraag die mij nog rest; hoe verder ?
Want zomaar een andere schroef erop, dat gaat volgens mij niet, dit is toch afgestemd op de motor en de vertraging van de keerkoppeling ?
Een ander roer is ook meteen duur en veel werk, vooral omdat ik elke keer moet hellingen,
Het minste werk is waarschijnlijk om bv 5 cm van het balansdeel af te slijpen en het dan weer dicht te lassen, maar ook hiervoor moet ik hellingen.
Het visstaart roer heeft volgens mij wel een mooi profiel, in het midden vrij breed, dan naar ongeveer 1 cm breed en een visstaart met breedte van ongeveer 12 cm breed.
Wel is het visstaart roer enigszins afwijkend van de originele tekening van Vripack. Ik heb nog foto's en tekeningen van de bouw die zal ik dit weekend wel eens scannen en plaatsen.
Hierop is het roer wel goed te zien. Misschien dat jullie mij dan een advies kunnen geven wat de beste volgende stap is.
Als ik na het stuursysteem, het roer en daarna nog eventueel de schroef moet vervangen dan gaat het wel in de papieren lopen.
Dan wordt het in elk geval een stuk duurder dan de korting die ik heb gekregen toen ik de boot kocht :cry:
Alvast weer bedankt
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mei 2016, 00:12

Ik heb het ook gehad:
Die scheepsbouwkundigen die jouw roer hebben getekend en (anderen) die mijn eerste ontwerpen hebben gedigitaliseerd hebben kennelijk op dezelfde school gezeten.
Ons eerste roer leek precies op het jouwe en dat ging ook niet goed (een te groot balansdeel).

Je kan er niet zomaar een stuk vanaf slijpen dan klopt het stromingstechnisch niet en dan krijg je andere problemen.

Ik zie overigens geen visstaartroer op je foto's maar een gewoon balansroer met een dubbele plaat en een onder en bovenplaat.
Is prima maar het balansdeel is te groot.

Dat je de hydrauliek hebt vervangen kan ik niks aan doen, daar ligt het niet aan.
Dat eventuele advies is verkeerd geweest.

Een grotere schroef kan ook niet omdat het schroefraam daarvoor te klein is.
Dat is bij veel ontwerpen zo, er is niet over nagedacht en komt bij het ontwerp achteraan de rij.

Ik zou eerst het roer aanpassen, dan ervaren hoe het gaat.
Als het probleem dan over is heb je geluk.
Daarna zou je kunnen kiezen voor een goed gedimensioneerde 5 blad schroef.
(Voor een goed advies daarover zou ik naar Hartogh gaan in Dordrecht)

Bij ons prototype (in 2002) met deze problemen is het opgelost door de omschreven stappen te volgen.
Dat is o.a. ook de reden dat ik altijd zelf eerst een poos met een nieuw ontwerp ga varen alvorens zoiets in de markt te zetten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor varg » 14 Mei 2016, 11:24

Erik Snellens schreef:Het visstaart roer heeft volgens mij wel een mooi profiel, in het midden vrij breed, dan naar ongeveer 1 cm breed en een visstaart met breedte van ongeveer 12 cm breed.
Wel is het visstaart roer enigszins afwijkend van de originele tekening van Vripack. Ik heb nog foto's en tekeningen van de bouw die zal ik dit weekend wel eens scannen en plaatsen.
Hierop is het roer wel goed te zien. Misschien dat jullie mij dan een advies kunnen geven wat de beste volgende stap is.
Als ik na het stuursysteem, het roer en daarna nog eventueel de schroef moet vervangen dan gaat het wel in de papieren lopen.
Dan wordt het in elk geval een stuk duurder dan de korting die ik heb gekregen toen ik de boot kocht :cry:
Alvast weer bedankt


Eerst maar eens rustig het balans-aandeel kleiner maken. Dat kan het meest eenvoudig door aan de achterkant het roer wat te verlengen/verbreden zodat het balansaandeel weer onder de 20% komt. Dat gaat je de kop niet kosten en kan zelfs provisorisch opgelost worden door aan de uitstekende delen achter aan een plaatje te klemmen. Twee gaten in het plaatje en een kleiner plaatje er achter. Dat vasttrekken op het laatste stukje plaat van het roer. Je kunt het zelfs zonder te hellingen proberen te doen. Als het een effect heeft kan je altijd nog iets definitiefs laten veranderen. Stromingsleer is een lastige wetenschap waarbij er meestal geen eenduidige antwoorden worden gegeven.
Arnold

PS ben benieuwd naar de precieze vorm van je roer!
Laatst gewijzigd door varg op 15 Mei 2016, 15:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor Erik Snellens » 14 Mei 2016, 23:22

Hierbij nog wat foto's,
Op een van deze foto's van tijdens de bouw kun je de vorm van het roer beter zien.
Van voor naar achter gezien is het eerst scherp (Platen tegen elkaar aan zonder buis), dan wordt het bol/dik en dan weer dun en dan een brede visstaart van ongeveer 12/15 breed.
Tevens heb ik wat foto's gemaakt van de originele tekeningen, volgens mij is dat getekende roer platter en langer, tevens zie je dat het roer begint met een pijp en daartegenaan de platen gelast terwijl mijn roer vrij scherp is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mei 2016, 23:29

Je hebt een heel ander roer dan op tekening staat..
Die op tekening klopt veel beter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor AlfaR » 15 Mei 2016, 11:34

Volgens mij kan zo'n roer alleeen maar wervelingen geven? Heb wel wat roeren gezien, maar op geen enkele werf zo iets als dit.
Wat zijn de voordelen van de visstaart? Ik zou het provisorisch dicht maken en weer proberen.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor varg » 15 Mei 2016, 15:34

Op de tekening staat geen visstaartroer naar een gewoon goed roer met een NACA profiel.
Je werkelijke roer is wat kort en de kromming bij de 'staart' loopt zo te zien wat vreemd. Het balans-aandeel is groot (te groot?) en de aanstroom op het balansdeel is door het ontbreken van de ingelaste buis slecht.
Wat je verder ook doet, ik denk dat de meeste mensen hier op het forum zullen zeggen: Doe eerst maar wat aan het roer!
Over visstaart roeren is veel geschreven https://en.wikipedia.org/wiki/Schilling_rudder. Misschien kun je het bestaande roer laten aanpassen (het is iig een makkelijk los te halen roer) door het balansdeel kleiner te laten maken en te laten voorzien van een mooi aanstroomprofiel. De maximale bolling zou dan op ongeveer 20% van voren moeten komen te zitten.
Na nog eens wat langer naar je foto te hebben gekeken is mijn advies: verspil geen moeite meer, laat een NACA roer maken zoals door de werf in eerste instantie was getekend en hang dat eronder.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: tikkende stuurpomp

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mei 2016, 22:11

Mee eens: Deze weg en die volgens tekening laten maken en eronder monteren.
Wat er nu onder zit lijkt op een expiriment en die op tekening klopt keurig..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten