Hydraulische boegschroef versus de elektrische

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor broekie » 21 Mrt 2016, 10:14

Mijn broer heeft een ander schip gekocht.
Ingebouwd zijn een hydraulische boeg- en hekschroef.

Wat zijn nu precies de voor- en nadelen van een hydraulische en een elektrische boeg/hekschroef?

Het is een 30 Tons schip van 15 meter. Misschien is dat ook bepalend voor de keuze.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor aquanaut » 21 Mrt 2016, 10:52

Voordeel: "onbeperkte" inschakelduur en meestal proportioneel geregeld, daardoor kun je het geheel stiller laten werken door niet altijd "vol vermogen" te gebruiken.
Grotere vermogens mogelijk dan op DC

Nadelen: prijs, inbouw en je moet het vermogen wel ergens vandaan kunnen halen.
Hiermee bedoel ik dat het ten zeerste is aan te raden dat het voor de boegschroef en hekschroef benodigde vermogen door de hoofdmotor opgebracht kan worden bij stationair toerental.
Ik heb meerdere malen gezien dat schippers gas moesten bijgeven (in de vrijstand) om effect uit de kopschroef te halen.
Er was ook een schipper bij mijn ouders in de haven die vergat bij het gas bijgeven het handle uit te trekken tijdens het gas bijgeven en boorde zijn neus met een daverende klap in de steiger.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor quichot » 21 Mrt 2016, 14:54

En je moet natuurlijk hydrauliek aan boord hebben.
Lijkt mij allemaal mijl op zeven met dat in z'n vrij zetten, net terwijl je aan het manoeuvreren bent. Dat gaat natuurlijk een keer fout.
Als het erin zit dan zou ik het zo laten, als ik de keuze had ging ik toch liever voor 24V DC.
Van het nut van een boegschroef ben ik overtuigd, maar een hekschroef? Dat is puur gemak dient de mens. Wat op zich ook een goede reden is hoor!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor kajoe » 21 Mrt 2016, 15:39

is natuurlijk te verhelpen door de morse ,te vervangen door 2 handels 1 x gas en 1x koppeling maar goed tegen woordig zie je steeds meer bootjes met dubbele schroeven een hek en boegschroef en tja hoor door al die handeltjes gaan ze zich vergissen als het spannend word ,en dan krijg je de bewuste boem.
voor omstanders leuk om te zien .
niet als je achter zoo,n hampelman zit die zijn bootje niet de sluis inkrijgt omdat hij teveel met al dat speelgoed bezig is .
soms vraag je je af hoe men vroeger moest varen zonder kopschroef of roer ,gelukkig heb ik in die tijd nog leren varen .en zo zullen er wel meer zijn .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor quichot » 21 Mrt 2016, 15:58

kajoe schreef: soms vraag je je af hoe men vroeger moest varen zonder kopschroef of roer

Wat heet, zonder motor!
Als jochie stond ik vaak bij de Oranjesluizen te kijken hoe geladen sleepkasten op het laatste beetje gang naar binnen schoven en dan met staaldraden werden afgestopt. De matroos bleef maar nieuwe slagen over de vier of soms wel vijf voorbolders gooien. En het schip bleef maar kruipen. Een boeiend schouwspel.
De eerste jaren dat ik in België kwam werd er op spitsen nog veel gewerkt met het koproer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor AlfaR » 21 Mrt 2016, 17:33

Boegschroef er uit halen en een jetthruster inbouwen. Heel stil en net zo effectief. De pomp kun je ergens anders plaatsen en de waterslangen lopen naar de boeg.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor Wolf1 » 21 Mrt 2016, 19:06

quichot schreef:En je moet natuurlijk hydrauliek aan boord hebben.
Lijkt mij allemaal mijl op zeven met dat in z'n vrij zetten, net terwijl je aan het manoeuvreren bent. Dat gaat natuurlijk een keer fout.
Als het erin zit dan zou ik het zo laten, als ik de keuze had ging ik toch liever voor 24V DC.
Van het nut van een boegschroef ben ik overtuigd, maar een hekschroef? Dat is puur gemak dient de mens. Wat op zich ook een goede reden is hoor!

Ik zou nu natuurlijk hier reclame moeten maken voor mijn Yanmar DC generator welke in vaar modus de hydrauliek van de boegschroef voorziet ! !
Maar voor voortstuwing motoren die bij stationair toerental niet voldoende vermogen voor de boegschroef leveren is de slenterkoppeling een mooie oplossing.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Mrt 2016, 19:28

Ligt ook helemaal aan het torretje onderin. Wij hebben een Barkas 1150 akok met een 4cill JohnDeere 80pk onderin. Die doet net na een koude start stationair op zijn slofjes de Cramm hydraulische boeg en hekschroef tegelijkertijd.
Maarja, dat is ook wel kenmerkend voor een JohnDeere: bergen koppel bij stationair al.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor AlfaR » 21 Mrt 2016, 20:11

Jan Huibers schreef:Ligt ook helemaal aan het torretje onderin. Wij hebben een Barkas 1150 akok met een 4cill JohnDeere 80pk onderin. Die doet net na een koude start stationair op zijn slofjes de Cramm hydraulische boeg en hekschroef tegelijkertijd.
Maarja, dat is ook wel kenmerkend voor een JohnDeere: bergen koppel bij stationair al.


New Holland net zo, wat een koppel die motoren!
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische boegschroef versus de elektrische

Berichtdoor broekie » 21 Mrt 2016, 22:12

Volgens mij ligt er een 225 6 cylinder in.
Boot is van 2006 een Aquanaut. Zal wel in orde zijn de inbouw.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten