noton schreef:@simon.
Ik weet niet hoe ik een foto moet uploaden. Zie nergens een mogelijkheid.
Het is inderdaad voor een water gesmeerde as.
En ook de kartel ring klopt.
Allereerst, lekt de gland? Wanneer deze niet lekt (af en toe een druppeltje water valt daar ook onder) dan hoef je niets te doen. Wanneer het wel lekt dan kan je eerst die grote moer met een haak sleutel een klein beetje vaster draaien. Een klein beetje is bijv. een kwart slag. Dan druk je de koordjes een beetje verder tegen elkaar die daardoor gaan zwellen en op hun beurt wat harder tegen de as drukken. Je kunt deze actie wel een aantal keren herhalen. Maar let erop dat je niet heel erg veel kracht op die kartelmoer zet. Die kartelmoer zit op een schroefdraad geschroefd die bestaat uit 4 afzonderlijke gedeelten/flapjes. Dit is ook het zwakke punt van dit type gland. Die schroefdraad is daardoor niet heel erg sterk. Wanneer je de moer te zwaar aantrekt buigen die flapjes met schroefdraad naar binnen en dan schiet de moer over de schroefdraad heen. Wanneer dit een paar keer gebeurt beschadigt de schroefdraad zodanig dat de moer helemaal niet meer trekt en je de gland weg kunt gooien want zelfs repareren is niet te doen. Indien het erg lekt en de koordjes gaat vervangen dan heb je of een speciaal stukje gereedschap nodig wat eruit ziet als een soort kurkentrekker. Dit draai je in de koordjes en dan trek je eraan en komen ze los. Ik zelf gebruik een grote houtschroef en trek deze er met een tangetje weer uit.
Wanneer je nieuwe koordjes gaat kopen let er dan op dat dit geen vetkoordjes zijn. Voor deze gland zijn dit zijn koordjes van een ander materiaal. Ze zijn lichtbruin en worden/werden speciaal voor deze glands verkocht.
Een vriend van mij heeft zo een gland. Een paar jaar geleden had hij behoorlijk lekkage. Iedere keer trok hij de moer een beetje verder aan. De lekkage verminderde maar bleef teveel. Na een aantal keren gebeurde het onvermijdelijke. De moer slipte over de schroefdraad. De boot moest uit het water en hij heeft besloten zo'n zelfde gland te kopen en terug te plaatsen. Er werd een gewoon standaard vetkoord bij geleverd. Het was een gepriegel om dat er goed in te krijgen, maar hij dacht dat het gelukt was. Boot weer in het water. Niet dus. Het water kwam nog harder naar binnen dan voor de operatie. Boot weer uit het water. Vetkoordjes eruit en nieuwe er weer in. Zelfde resultaat. Boot voor de derde keer uit het water. Hij was er zo ziek van en besloot niet meer naar de watersport juwelier te rijden maar naar Drinkwaard. Daar wist iemand hem te vertellen dat hij een ander type koord nodig had. Ze hadden zijn maat gelukkig in voorraad. Dit in de gland gezet. Dicht. En zo zit het nu al een aantal jaren. Wel heeft hij onlangs de grote moer één tandje aan gezet.
Ik vind het een kwetsbaar systeem en zou het zelf nooit kopen. Ik geloof ook dat Vetus het inmiddels niet meer levert.